تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۱۸
بازدید: ۹۵۶
کد خبر: ۵۵۲۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سفر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به کهگیلویه و بویراحمد

کلانتری: اولویت ما حمایت از بخش خصوصی است

می متالز - نشست مشترک شورای معادن و گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد در محل سالن دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
کلانتری: اولویت ما حمایت از بخش خصوصی است

به گزارش می متالز، نشست مشترک شورای معادن و گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به ریاست حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور خداداد غریب پور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، بهرامن رئیس خانه معدن ایران، شاه کرمی قائم مقام بیمه صندوق سرمایه گذاری ایران، عظیمی مسوول طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک در کشور، اعضای کارگروه ملی هماهنگی احیای معادن، زارعی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا، معاون اقتصادی، عمرانی و توسعه استاندار، جمعی از مدیران استانی، جمعی از سرمایه گذاران حوزه معدن و بخش خصوصی در محل سالن دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

نکته قابل توجه این نشست حضور هیات عالی رتبه ایمیدرو در استان بود که بیش از ۲ ساعت با حضور استاندار پای درد و دل سرمایه گذاران نشستند.

تعداد ۵ نفر از نماینده سرمایه گذاران و ۲ نفر از بخش خصوصی در این نشست به بیان مشکلات خود پرداختند‌.

مهم ترین مشکل سرمایه گذاران عدم دریافت تسهیلات، وثایق سنگین بانکی و بوروکراسی اداری عنوان شد که پس از بیان این مشکلات از زبان سرمایه گذاران و نمایندگان بخش خصوصی، معاون وزیر صمت و هیات همراه قول مساعدی برای پیگیری و رفع این مشکلات دادند.

حسین کلانتری نیز در این نشست بر تقویت ارتباط بخش خصوصی با مجموعه اداری تاکید کرد و گفت: این ارتباط باید دو طرفه باشد و در وهله نخست از مجموعه معاونت های استانداری آغاز می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هدف از طرح آمایش سرزمینی داشتن یک ارزیابی دقیق از نقاط ضعف و قوت استان است، عنوان کرد: با برگزاری جلسات بدون خروجی مخالفم و باید براساس یک برنامه زمان بندی شده نسبت به ساماندهی وضعیت معادن استان اقدام شود.

وی بر ضرورت میدان داری بخش خصوصی برای توسعه تاکید کرد و افزود: باید تا جایی که امکان دارد قوانین به نفع بخش خصوصی تغییر کنند.

نماینده عالی دولت در استان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: حداکثر بازه زمانی از لحظه ثبت نام در پنجره واحد تا درخواست نهایی نباید بیش از یک ماه به طول انجامد.

وی عنوان کرد: تضامین و وثیقه بانک‌ها جاهایی که تعاملی است اشکال ندارد ولی جایی که سختگیری می‌کنند اطلاع دهید تا کارشناس رسمی دادگستری کارشناسی کرده و این مبنا باشد چرا که کمک به بخش خصوصی در اولویت کار ما است.

کلانتری عنوان کرد: از سال ۶۱ تاکنون از پهنه ۱۶ هزار کیلومتر مربعی این استان اکتشاف معدنی ۳ هزار کیلومتر مربع آن انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچگونه خواسته اضافی از مسوولان ارشد سازمان توسعه و نوسازی معادن نداریم، تصریح کرد: تنها درخواست ما جبران کم توجهی ها و غفلت هاست.

کلانتری با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف جدید در این استان توسط سازمان ایمیدرو تعریف شده است، ابراز کرد: این اقدام توسط غریب پور و تیم مدیریتی وی در ایمیدرو در راستای عدالت بوده است.

وی خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی و متولی از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با سرمایه گذاران در حوزه معدن شد و افزود: بنا به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و توجه دولت تدبیر و امید به بخش خصوصی حمایت از سرمایه گذاران در اولویت کاری مدیران باشد.

کلانتری بیان کرد: به این استان در حوزه معدن کم‌ت وجهی‌ها یا غفلت شده به گونه‌ای که از سال ۶۱ تاکنون تنها سه هزار کیلومتر مربع مورد مطالعه اکتشافی قرار گرفته است.

وی گفت: افزایش ۵ برابری اعتبارات صندوق در ۲ سال مدیریت غریب پور کار بزرگی است.

کلانتری همچنین خطاب به سرمایه گذاران ، عنوان کرد: واحدهای که برای راه اندازی و تکمیل خط تولید خود نیازمند دریافت تسهیلات هستند با همکاری مسوولان ایمیدرو می توانند تا پایان مهرماه تا سقف ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.

کلانتری از مدیران حوزه صندوق بیمه سرمایه گذاری و فعالیت های معدنی برای سفر مجدد به استان و پیگیری مستقیم مشکلات سرمایه گذاران و استان در این بخش دعوت کرد و آنان نیز دعوت استاندار را پذیرفتند‌‌.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در حوزه حمایت از تولید کنندگان و تعبیر ایشان از تولید کننده به عنوان یک رزمنده، افزود: بدون شک یک سرمایه گذار قابلیت هایی در خود دیده که در این بخش ورود کرده و اکنون باید فضای تعامل را در این راستا فراهم کرد.

کلانتری با اشاره به اینکه زارعی نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی است خواستار تلاش نماینده برای رفع مشکلات مردم استان در این حوزه شد.

نماینده عالی دولت در استان، این سفر هیات ارشد سازمان ایمیدرو را به فال نیک گرفت و عنوان کرد: این سفر فرصت خوبی بود و به طور قطع همکاران ما برای دست یافتن به خروجی مطلوب نشست های دیگری را در تهران برگزار و پیگیری می کنند.

گفتنی است برای نخستین بار در طول تاریخ استان چنین هیات بلندپایه ای در حوزه صنعت، معدن و تجارت با حضور جمع کثیری از مسوولان ارشد و اعضای کارگروه های تخصصی در کهگیلویه و بویراحمد حضور می یابند.

یکی از عمده مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد علی رغم غنی بودن از منابع و معادن بسیار عدم مطالعه و آمایش دقیق از این ظرفیت ها است که از زمان آغاز به کار کلانتری به عنوان مقام عالی دولت در استان همواره بر انجام مطالعات دقیق و آمایش سرزمینی تاکید شده است و یکی از نکات حائز اهمیت در این نشست تاکید بر روی این مساله و احصای اطلاعات دقیق از ظرفیت های معدنی استان است تا بتوان گام های موثرتری برای توسعه استان، بخش خصوصی و ایجاد اشتغال برای جوانان این خطه برداشت.

عناوین برگزیده