تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۲
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۵۵۲۴۵
سرویس خبر : انرژی

برای تولید ۴۴ میلیون تن فولاد خام سالانه ۲۰۵ میلیون مترمکعب آب نیاز است

می متالز - رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: برای رسیدن به چشم‌انداز ۲۰ ساله در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۴۴ میلیون تن فولاد خام، سالانه به ۲۰۵ میلیون مترمکعب آب نیاز است که حدود ۱.۲ برابر مقدار فعلی است.
برای تولید ۴۴ میلیون تن فولاد خام سالانه ۲۰۵ میلیون مترمکعب آب نیاز است

به گزارش می متالز، بهرام شکوری روز دوشنبه در همایش عبور از بحران در صنعت متالورژی، فولاد و زنجیره تامین در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: فقط ۲۲ درصد از طرح‌های فولادی نزدیک به سواحل آبی کشور هستند این در حالی است که در کشور چین بیشترین ظرفیت‌های تولید فولاد خام در نزدیکی آب‌های آزاد جانمایی شده است.

وی بیان کرد: اکنون مصرف سرانه فولاد ایران حدود ۲۷۳ کیلوگرم و متوسط سرانه مصرف جهانی آن ۳۰۰ کیلوگرم است.

وی با بیان این که تولید فولاد خام کشور در سال ۹۷ حدود ۲۵ میلیون تن بود، تصریح کرد: ظرفیت تولید فولاد خام کشور تا انتهای سال گذشته حدود ۳۴.۵ میلیون تن رسید.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: براساس آخرین گزارش طرح جامع فولاد تا پایان سال ۹۷، مجموع ظرفیت‌های فولاد ۱۳۳ میلیون تن است که از این میزان ظرفیت واحدهای فعال فولاد ۳۴.۵ میلیون تن، ظرفیت طرح‌های در دست اجرا و قابل تحقق فولاد ۲۰.۵ میلیون تن و ظرفیت مازاد فولاد برابر ۷۸ میلیون تن بوده است.

وی اظهار داشت: تامین مواداولیه (سنگ آهن)، مصرف داخلی ۲۶.۳ میلیون تن، زیر ساخت‌ها از جمله آب و حمل و نقل ریلی از جمله مهم‌ترین چالش‌های فراروی تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ است.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: ذخیره زمین شناسی سنگ آهن ایران حدود ۵ میلیارد تن است که ۳.۳ میلیارد تن آن ذخیره قطعی است، از نظر کیفیت ۹۰ درصد سنگ آهن ایران از نوع مگنتیتی با میانگین عیار ۴۶ درصد است که به طور تقریبی با میانگین جهانی برابر است.

وی ادامه داد: در زمان حاضر ظرفیت تولید سنگ آهن ایران ۸۰ میلیون تن در سال ۹۷ است، جهت تداوم تولید ۵۵ میلیون تن فولاد سالانه به ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن نیاز است و در صورتی که با ۸۰ درصد ظرفیت کار کنیم برای تولید ۴۴ میلیون تن فولاد سالانه ۱۳۰ میلیون تن سنگ آهن لازم است.

شکوری با اشاره به جانمایی کارخانه ها فولادی ادامه داد: جانمایی این کارخانه‌ها در حاشیه خلیج فارس و آب‌های آزاد با نگاه صرف اقتصادی، وضعیت عرضه و تقاضای فولاد در نواحی مختلف ایران و هدفمندی مقاصد صادراتی فولاد و کارخانجات فولادی باید مدنظر قرار بگیرد.

وی بیان کرد: ظرفیت موجود تولید فولاد در حاشیه خلیج فارس (منطقه سبز رنگ) ۷.۲ میلیون تن است و براساس طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه ۸۰ درصد ظرفیت فولاد به ۸.۹ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ می‌رسد.

شکوری با اشاره به چالش زیر ساخت حمل و نقل ریلی گفت: افق تولید مواد معدنی در سال ۱۴۰۴، حدود ۷۰۰ میلیون تن است که در سال‌های اخیر متوسط تولید سالانه مواد معدنی حدود ۳۵۵ میلیون بوده است و سهم ریلی از حمل تولید مواد معدنی و صنایع معدنی هفت درصد یعنی ۲۴.۵ میلیون تن است.

وی بیان کرد: انتظار بخش معدن کشور این است که سهم هفت درصد حمل ریلی مواد معدنی در افق ۱۴۰۴ باید به ۳۰ درصد یعنی ۲۱۰ میلیون تن برسد.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اضافه کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در کشورهای هدف سالانه حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد مواد معدنی توسط خطوط ریلی حمل می‌شود در حالی که سهم واقعی حمل مواد معدنی توسط خطوط ریلی در ایران، ۵ درصد (۲۰ میلیون تن) تولید مواد معدنی کشور را در بر می‌گیرد.

وی تصریح کرد: جهت دستیابی به اهداف افق ۱۴۰۴ طول خطوط ریلی کشور نیاز به رشد سالانه ۹ درصدی دارد و تنها در سال ۹۸ نیاز به سرمایه گذاری ۸.۷ هزار میلیارد تومان است این در حالی است که در بودجه ۹۸ مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان برای ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در نظر گرفته شده است در نتیجه کثری ۱۰۰ درصدی بودجه در نظر گرفته شده را شاهد هستیم.

 دبیر شورای علمی همایش عبور از بحران در صنعت فولاد و متالورژی گفت: بحران جاری بخش اقتصادی شامل آشفتگی در سیاستگذاری، نامناسب بودن الگوی تصمیم‌گیری بویژه بروکراسی دولت و ‌بالاخره آثار تحریم‌ها است.

سید محمد عباس‌زادگان در این همایش افزود: مدل عبور از بحران به تلاش‌های گوناگون انتقال تجربه باز می‌گردد.

وی بیان کرد: تجربه‌آموزی یکی از شاخه‌های مدیریت دانش و یکی از حوزه‌های یادگیری به ویژه در زمینه مدیریت است، هدف عمده این همایش بررسی تجربه شرکت‌ها در زمینه عبور از بحران جاری است.

وی ادامه داد: عدم توجه به تجربه خبرگان و فرهیختگان عواقب دشواری را پدید می‌آورد، بخشی از میراث دانش بشری در تمدن‌های پیشین به دلیل مکتوب نشدن از جمله در هند، ایران و مصر از بین رفته است.

عباس زادگان افزود: در سال‌های اخیر برخی از پژوهشگران در قالب تاریخ شفاهی تجربه خبرگان‌ به ویژه کار آفرینان قبل از انقلاب اسلامی را تهیه و ‌منتشر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و واحدهای بخش صنعت و تولید کشور برای سرپا ماندن و تولید، حل مشکلات صادرات و نقدینگی و ‌دور زدن تحریم‌ها تجارب گران بهایی را بدست آورده‌اند اما موفق به انتقال این دست آوردها به یکدیگر نشده‌اند که قرار است این همایش آغازی برای این هدف باشد.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی ترین استان کشور بشمار می‌آید.

این همایش یکی از برنامه‌های جانبی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فولاد، متالورژی ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان است که از دهم تا سیزدهم شهریور در محل برپایی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برپاست.

عناوین برگزیده