تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۰
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۵۵۳۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد آلیاژی ایران خبر داد:

بکارگیری سیستم آبیاری هوشمند در فولاد آلیاژی ایران

می متالز - فولاد آلیاژی ایران به ازای تولید هر کیلوگرم فولاد بین 0.6 تا 0.7 لیتر آب مصرف می کند درحالی که برای به بار نشستن یک کیلوگرم هندوانه نزدیک به 400 تا 500 لیتر و برای یک کیلوگرم خیار سبز نزدیک به 200 لیتر آب نیاز است. این درحالی است که ارزش افزوده این دو قابل قیاس با یکدیگر نیست.
بکارگیری سیستم آبیاری هوشمند در فولاد آلیاژی ایران

به گزارش می متالز، سعید زارعی، رئیس واحد محیط زیست شرکت فولاد آلیاژی ایران اظهار داشت: فولاد آلیاژی ایران ۷.۵ درصد کل سرمایه گذاری شرکت را صرف تجهیزات محیط زیستی کرده است.

وی افزود: از دید عموم جامعه، صنعت فولاد یک صنعت آب بر و آلاینده محسوب می شود و قطعا در صورتی که یک واحد سیستم های کنترل آلایندگی و بازچرخش آب را نداشته باشد این صحبت می تواند در مورد آن صحیح باشد اما فولاد آلیاژی با توجه به سرمایه گذاری عظیمی که در حوزه محیط زیست انجام داده قطعا آلاینده نیست.

زارعی خاطرنشان کرد: حتی گراف های استاندارد این شرکت گویای این مساله می باشد که آلایندگی این واحد کمتر از حد استاندارد می باشد. در مبحث آب نیز چون تصفیه خانه ها و سیستم بازچرخانی آب در مجموعه فعال است، فولاد آلیاژی بالغ بر ۹۹ درصد نیاز خود به آب را از طریق همین بازچرخانی تامین می کند و تنها آبی که برای خنک کردن محصول استفاده می شود تبخیر شده و از مدار خارج می گردد که بایستی از منابع آبی جبران شود.

وی با بیان اینکه صنعت فولاد با بخشی مانند کشاورزی قابل مقایسه نیست، گفت: برای نمونه فولاد آلیاژی ایران به ازای تولید هر کیلوگرم فولاد بین ۰.۶ تا ۰.۷ لیتر آب مصرف می کند درحالی که برای به بار نشستن یک کیلوگرم هندوانه نزدیک به ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر و برای یک کیلوگرم خیار سبز نزدیک به ۲۰۰ لیتر آب نیاز است. این درحالی است که ارزش افزوده این دو قابل قیاس با یکدیگر نبوده و باید دید عموم درباره نیاز آبی هر یک تغییر یافته و اصلاح شود.

رئیس واحد محیط زیست فولاد آلیاژی ایران تصریح کرد: البته می توان چنین استنباط کرد که به واسطه نبود سیستم پایش آلایندگی در برخی واحدهای فولادی کشور یا عدم راهبری درست این سیستم ها در مجموعه و نیز قرار گرفتن فولادی ها در مناطقی که نیاز آبی آنان به راحتی تامین می شود و در نتیجه نیازمند بازچرخانی آب نیستند، این ذهنیت در بین عموم جامعه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه فولاد آلیاژی به مدت ۴ سال و در سال های ۸۰، ۸۳، ۹۴ و ۹۶ صنعت برگزیده سبز کشور شده است گفت: این مسئله ناشی از همان سرمایه گذاری های عظیم در حوزه محیط زیست بوده است. فولاد آلیاژی دارای ۴۰۰ هکتار فضای سبز است که مصرف آب این حجم از فضای سبز به واسطه استفاده از سیستم های نوین آبیاری ناچیز است. به عبارت دیگر علاوه بر اینکه سیستم آبیاری قطره ای را در مجموعه ایجاد کرده ایم که موجب کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب شده است، با همکاری یک شرکت دانش بنیان، سیستم آبیاری هوشمندی را طراحی و اجرا کرده ایم تا بر اساس نیاز آبی گیاه، سیستم آبیاری قطره ای روشن شود. براین اساس، تبدیل سیستم آبی از قطره ای به هوشمند و استفاده از این سیستم نوین نیز ۲۵ درصد مصرف آب فضای سبز را کاهش داده است.

زارعی خاطرنشان کرد: این سیستم در کل فضای سبز فولاد آلیاژی پیاده شده و هزینه ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان را برای فولاد آلیاژی داشته است و با اقداماتی که صورت گرفته، مصرف آب به ازای هر درخت در هر دوره آبیاری از ۴۰۰ لیتر به ۱۳۰ تا ۱۴۰ لیتر کاهش یافته است.

وی در پایان گفت: چون روندهای زیرساختی مجموعه کامل شده لذا از این مرحله به بعد بیشترین تمرکزمان بر روی مسوولیت های اجتماعی در حوزه محیط زیست است. به عنوان نمونه برنامه ریزی کرده ایم که این سیستم هوشمند را در استان یزد و به کشاورزان منطقه معرفی نماییم یا با همکاری دانشگاه ها و آموزش و پرورش، دوره های آموزشی را برای تشریح این سیستم برگزار نماییم. از این رو رویکرد فولاد آلیاژی در سال ۹۸ بر روی مباحث مسئولیت های اجتماعی است.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده