تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۵۵۳۴۵
سرویس خبر : زمین شناسی

همکاری ایمیدرو و استانداری فارس در طرح‌های اکتشافی برای احیای معادن کوچک مقیاس

می متالز - جلسه رونق تولید و بررسی نحوه مشارکت سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در طرح های صنعتی و معدنی، طرح های اکتشافی و زیر ساختی به خصوص مشارکت در طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس برگزار شد.
همکاری ایمیدرو و استانداری فارس در طرح‌های اکتشافی برای احیای معادن کوچک مقیاس

به گزارش می متالز، در این جلسه که هفدهم شهریور ماه در محل استانداری فارس برگزار شد، خداداد غریب پور «رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)» و مدیران این سازمان، وجیه الله جعفری «مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس حضور داشتند..

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این جلسه اعلام کرد: به منظور بررسی طرح احیای معادن کوچک مقیاس و اکتشاف معادن شمال و شمال شرق استان فارس، اکتشاف جنوب استان (دولومیت لامرد) وسایر طرحهای صنعتی و معدنی در فارس حضور یافتیم که در همین راستا با کمک و همکاری استانداری فارس ومتولیان حوزه معادن و صنایع معدنی می توان تعدادی معادن کوچک مقیاس را فعال کردکه این مهم با حمایت استاندار درحال اجرا و استخراج است.

 وجیه الله جعفری افزود: ایمیدرو اعلام آمادگی کرده است تا آنچه راکه نیاز به اعتبار برای اکتشاف مواد معدنی در استان است، تخصیص دهد همچنین درایجاد زیرساخت ها و فرآوری معادن کوچک مقیاس استان فارس کمک خواهد شد و استانداری نیز با همکاری در بخش هایی همچون صدور پروانه اکتشاف و اخذ موافقت هایی همچون منابع طبیعی می تواند به رفع مشکلات فعال سازی معادن کوچک مقیاس این استان کمک کند که این مهم بحمد اله در دست اقدام و به نتایج خوبی رسیده است ازجمله اینکه پهنه هایی نیز تعریف شده است که ثبت این پهنه ها در سامانه کاداستر درحال انجام می باشد و ما خواهان افزایش آنها در این استان هستیم

او اضافه کرد: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس با هدف استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی، افزایش تولید مواد معدنی، توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق کمتر توسعه‌یافته در 4 حوزه: "بسیج کمک های دولت برای راه اندازی طرح"، " شناسایی سرمایه گذاران "، "شناسایی سرمایه پذیران " و "همکاری با انجمن ها و تشکل ها" متمرکز شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان فارس نیز در این جلسه در راستای احیاء معادن کوچک مقیاس گفت: امکان توسعه معادن سنگ آهن هماتیتی استان با حداقل ۵۴ میلیون تن ذخیره با راهبری سازمان ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و بخش‌های خصوصی فراهم است.

حمید رضا ایزدی افزود : با تجمیع معادن کوچک مقیاس علاوه بر تأمین نیاز داخل، می‌توان رویکردی به بازارهای صادراتی نیز داشت، به گونه‌ای که چند معدن کوچک که در شعاع نزدیکی به هم قرار گرفته‌اند، می‌توانند نسبت به ایجاد یک واحد فرآوری اقدام کرده و این امکان فراهم می‌شود که بازار مصرف ماده معدنی استخراج شده فراهم گردد و منجر به تثبیت فعالیت و استمرار آن، توسعه سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره ارزش شود.

او اضافه کرد: در فاز اول، تعداد ۱۵ معدن سنگ آهن هماتیتی استان فارس که از بازار مناسبی برای فروش برخوردار نیستند مورد ارزیابی قرار گرفته تا با مشارکت سایر بخش‌ها و راهبری وزارت صمت، سازمان ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان صمت و استانداری فارس زمینه فعال‌سازی و استمرار فعالیت آنها فراهم شود.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان فارس اظهار داشت: در پی فعال‌سازی این معادن حداقل ۲۰۰ فرصت شغلی مستقیم در بخش معادن ایجاد خواهد شد در همین راستا (با احداث کنستانتره ۴۰۰ هزار تنی) استخراج واقعی معادن استان هم حدود ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

ایزدی در ادامه تصریح کرد: فارس با تعداد 619 معدن دارای پروانه بهره برداری وبیش از 48 مجوز برداشت با استخراج اسمی 53 میلیون تن واشتغال 8245 نفر در شاخص کشوری از نظر تعداد معادن فعال رتبه 2 در اشتغال رتبه 7 در استخراج اسمی واقعی رتبه 5 ودر ذخیره مواد معدنی رتبه 8 کشوری را داراست.

او در خصوص ظرفیت وپتانسیل سنگ های مرمریت و سنگ چینی افزود: هم اکنون حدود 160 معدن سنگ مرمریت و چینی در فارس فعالیت می کنند که با استخراج سالانه بیش از 4/2 میلیون تن حدود 18 درصد از سنگ ساختمانی و نمای کشور را تامین می کند. این معادن بیش از 50 درصد از کل اشتغال معدنی استان را به خود اختصاص داده است و بخشی از سنگ استخراج شده صادر و مابقی در بیش از 350 واحد سنگبری استان مصرف می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان فارس به طرحهای پیشنهادی به سازمان ایمیدرو اشاره نمود وگفت: در راستای استفاده از توانمندی های فنی و مالی ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران از اردیبهشت ماه سال جاری جلساتی با حضور رئیس محترم هیات عامل ایمیدرو و استاندار محترم فارس در استان برگزار که اقدام به تعریف طرح های مهم و تاثیرگذار در بخش معدن استان گردید که روند اجرای این طرح ها در جلسات دوم و سوم نمایندگان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سازمان ایمیدرو، استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس پیگیری و با شتاب قابل قبولی در حال اجرا می باشد.

معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری فارس همچنین در این جلسه گفت: طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرح‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه اقتصاد مقاومتی لحاظ شده و در شرایط فعلی، یکی از نقاط قوت و امید بخش در ایجاد اشتغال پایدار، توسعه صادرات، تقویت زنجیره‌های تأمین و ایجاد ارزش در بخش معدن و ایجاد فرصت‌های مناسبی برای معرفی سرمایه گذاری‌های مرتبط با بخش معدن و شفاف‌سازی و ساده‌سازی فرآیندهای حضور و مشارکت در جامعه معدنی استان وکشور است.

یداله رحمانی افزود: احیا معادن کوچک مقیاس موجب ارزش افزوده بیشتر، ارتقاء جایگاه معادن استان فارس وکشور و نیز توسعه فعالیتهای اقتصادی است.

او با تاکید براینکه ضرورت دارد؛ تا مصوبات این جلسه وجلسات قبل باکیفیت، سرعت، وکار کارشناسی وفنی نیز عملیاتی واجرایی شود افزود: هم افزایی و همکاری و تلاشها ی صورت گرفته این جلسات وسایر کارگروها در توسعه استان وکشور موثر است.

گفتنی است که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد معادن کوچک مقیاس و متوسط ۳/ ۹۸ درصد معادن کشور را تشکیل می‌دهند. معادن کوچک مقیاس ۸۵ درصد اشتغال و ۶۵ درصد تولید را در بخش معدن به خود اختصاص می‌دهند.

عناوین برگزیده