تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۵۵۳۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد قیمت‌ها درکلیت بازار

می متالز - برای بازار امروز با توجه به رشد قیمت جهانی نفت و همچنین اخبار سیاسی مثبت منتشر شده انتظار رشد قیمت‌ها در کلیت بازار را خواهیم داشت.
رشد قیمت‌ها درکلیت بازار

به گزارش می متالز، آنچه در معاملات یک شنبه گذشت:

شاخص کل بورس روز‌های پیاپی رکوردزنی خود را در جریان معاملات روز یکشنبه نیز ادامه داد و با بیش از ۲ هزار واحد رشد به ۲۹۶ هزار و ۷۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن نیز دومین روز پیاپی رشد ۱.۵ درصدی را سپری کرد و با توجه به رشد قیمت‌ها در گروه‌های خودروسازی، دارویی، سرمایه‌گذاری و سایر صنایع با سهم اندک بازار، رشد قابل توجهی را تجربه کرد. نماد‌های گروه پالایشگاهی بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند و با توجه به رشد قابل توجه قیمت نفت در بازار‌های جهانی طی دو روز گذشته انتظار رشد مجدد قیمت‌ها در این شرکت‌ها و در جریان معاملات امروز را انتظار خواهیم داشت. شاخص فرابورس نیز با ۸ واحد رشد به ۳ هزار و ۸۴۱ واحد رشد یافت. ارزش معاملات در جریان معاملات روز یک شنبه به ۲۸ هزار میلیارد ریال رسید که نشان‌دهنده حضور همچنان پررنگ نقدینگی در بازار سرمایه است.

 

اخبار سیاسی

خبر اخراج جان بولتون از کاخ سفید را می‌توان مهم‌ترین خبر سیاسی طی دو روز گذشته عنوان کرد. پس از چندین بار گمانه‌زنی در خصوص اختلافات ترامپ و بولتون در زمینه‌های مختلف سیاست خارجی دولت امریکا، شب گذشته و با توئیت دونالد ترامپ، خبر برکناری رسمی جان بولتون اعلام شد. بولتون از جمله سیاستمداران نومحافظه‌کار آمریکایی است که بار‌ها حمایت خود را از تشدید فشار‌ها بر کشورمان و حتی حمله نظامی ابراز کرده و برکناری وی یکی از گزینه‌های جنگ طلب را از کاخ سفید خارج کرد و شاید امروز شاهد واکنش مثبت اهالی بازار سرمایه به این خبر باشیم.

در دیگر خبر‌ها شاهد احضار سفیر کشورمان به وزارت خارجه انگلستان در پی تخلیه محموله نفتی نفتکش آدریان در کشور سوریه بودیم. مقامات انگلیسی خواستار توضیح کشورمان در خصوص توافقات منعقده درباره این نفتکش هستند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا نگرانی عمیق خود از کاهش مرحله سوم تعهدات هسته‌ای کشورمان اعلام کرده‌اند و بدون در نظر گرفتن بدعهدی‌های خود در زمینه اجرای مفاد برجام خواستار برگشت کشورمان به تعهدات کامل برجامی هستند. این در حالی است که رئیس موقت آژانس انرژی اتمی از همکاری‌های ایران در خصوص پایبندی به توافقات با آژانس تقدیر کرده است.

 

اقتصاد کلان

بر اساس اعلام معاون سازمان امور مالیاتی، پیش نویس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به هیات دولت ارسال شده و پس از تصویب در هیات دولت این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد. جامعیت این لایحه که در برگیرنده حوزه‌های مختلف مالیاتی برای اشخاص بوده، از نکات مهم آن است. همچنین در خبری دیگر، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن از راه‌اندازی سامانه ملی املاک و مسکن در کشور تا پایان سال جاری خبر داد. انتظار می‌رود که با راه‌اندازی این سامانه، بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی آغاز شود.

 

در حوزه اقتصاد بین‌الملل، طبق نتایج هشداردهنده تحقیقات شرکت ای‌ بی برنستین، که یکی از شرکت‌های تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری وال‌ استریت بوده، کل بدهی آمریکا، به ۲۰۰۰ درصد تولید ناخالص ملی نزدیک شده است. هشدار در مورد خطرات ناشی از بحران بدهی‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که کل بدهی فدرال آمریکا به رقم عظیم ۲۲.۵ تریلیون دلار افزایش یافته است. تنها از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار کسری بودجه به علت معافیت‌های مالیاتی و سایر موارد به اقتصاد آمریکا تحمیل شده و بسیاری ادامه این روند را منجر به افت جدی اعتبار دلار به عنوان ارز مرجع جهانی در سال‌های آتی و جایگزینی آن با سایر ارز‌ها عنوان می‌کنند.

 

قیمت‌های جهانی

در دو روز گذشته شاهد رشد قیمت جهانی نفت برنت به بیش از ۶۳ دلار به ازای هر بشکه بودیم. با این حال پس از اعلام اخراج جان بولتون از کاخ سفید در ساعات معاملاتی دیشب شاهد افت بیش از یک دلاری قیمت جهانی نفت بودیم و در زمان تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام برنت به ۶۲.۵ دلار رسید. با این حال این قیمت نسبت به قیمت‌های پایان هفته گذشته بیش از ۴ درصد افزایش داشته است. قیمت جهانی طلا نیز با انتشار اخبار مربوط به اجرای برنامه‌های محرک اقتصادی چین و آلمان و همچنین کاهش احتمال کاهش نرخ بهره در آمریکا با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبرو شده است و در حالی که قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته به بیش از ۱.۵۴۰ دلار رسیده بود، در جریان معاملات شب گذشته تا ۱.۴۹۱ دلار افت قیمت داشت.

در حوزه فلزات شاهد رشد قیمت روی و آلومینیوم در بازار‌های جهانی بودیم. قیمت هر تن روی با حدود ۲ درصد افزایش به ۲.۳۴۸ دلار به ازای هر تن رسید و قیمت هر تن آلومینیوم نیز با بیش از ۱.۲ درصد افزایش به ۱.۸۲۲ دلار به ازای هر دلار رسید. قیمت جهانی مس نیز با افت اندک ۴ دلاری به ۵.۸۰۹ دلار به ازای هر تن تنزل یافت.

 

بازار امروز

برای بازار امروز با توجه به رشد قیمت جهانی نفت و همچنین اخبار سیاسی مثبت منتشر شده انتظار رشد قیمت‌ها در کلیت بازار را خواهیم داشت. با این حال به نظر می‌رسد که نزدیک شدن شاخص کل به رقم ۳۰۰ هزار واحدی در کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به احتیاط برخی معامله‌گران و اصلاح قیمتی در برخی گروه‌ها شود.

عناوین برگزیده