تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۵۵۳۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه گفت:

از سهم‌های غیر ارزنده دوری کنید

می متالز - در شرایط فعلی فعالان بازار باید سهم‌هایی که ارزندگی کافی ندارند را به فروش برسانند، زیرا نقدینگی‌ای که با سرعت وارد بورس شده از این بازار خارج می‌شود.
از سهم‌های غیر ارزنده دوری کنید

به گزارش می متالز، در هفته‌های اخیر به دلیل کاهش نرخ ارز و شرایط موجود در دیگر بازار‌های موازی اهالی بازار سرمایه شاهد ورود موجی از نقدینگی به بورس هستند که این امر موجبات جلب توجه سرمایه گذاران را نیز فراهم کرده، اما به گفته کارشناسان ممکن است عواقبی را نیز برای بازارسرمایه به همراه داشته باشد.

در این خصوص مهدی سوری مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده نگر خوارزمی گفت: زمانی که شاخص بورس در ۲۲۰هزار واحد ایستاد برخی از کارشناسان عقیده داشتن که این رشد همراه با حباب بوده و منطقی نیست.

وی با بیان اینکه اگر سهام شرکت‌های بزرگ در شرایط ریزش قرار بگیرد شاخص بازار نیز روند نزولی را در پیش می‌گیرد، افزود: تاکنون نسبت قیمت به درآمد بازار کم بوده، اما در حال حاضر روند صعودی را در پیش گرفته است.

سوری با تاکید بر اینکه نسبت قیمت به درآمد بازار کم است، ادامه داد: در ماه‌های گذشته نسبت قیمت به درآمد گروه‌های شیمیایی، فولاد و آهن و پالایشی‌ها کمتر از ۴ بوده، اما در حال حاضر به ۵ رسیده است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این شرکت‌ها حجم بزرگی از بازارسرمایه را تشکیل می‌دهند، افزود: به تبع رشد بازار، شرکت‌ها در حال نزدیک شدن به شرایط ارزندگی هستند بنابراین در همچین شرایطی نگرانی‌ای برای بازار وجود ندارد، زیرا تجربه رشد بوررس در سال ۹۷ حاکی از آن که شرکت‌های بزرگ افت بیش از ۲۰ درصدی را تجربه نمی‌کنند.

سوری با بیان اینکه ورود پول و ارزندگی ازمهم‌ترین شاخص‌های تعیین کننده وضعیت بازار سرمایه محسوب می‌شوند، ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور فضایی برای سرمایه گذاری وجود ندارد به همین دلیل نقدینگی به سمت بورس هدایت شده که براساس بررسی‌های انجام شده این بازار ارزندگی لازم برای سرمایه گذاری را دارد و حتی در صورت عدم ورود این حجم از نقدینگی بازهم شاهد افت بورس نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی فعالان بازار باید سهم‌هایی که ارزندگی کافی ندارند را به فروش برسانند، زیرا نقدینگی‌ای که با سرعت وارد بورس شده از این بازار خارج می‌شود.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به اینکه سهام‌های قابل معامله در بورس و فرابورس بخش عمده‌ای از دارایی شرکت‌های سرمایه گذاری را تشکیل می‌دهند، افزود: بازدهی یک‌ ساله شرکت‌های سرمایه گذاری نسبت به بورس و فرابورس کمتر بوده بنابراین شرکت‌های سرمایه گذاری به اندازه سهام رشد نکرده اند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون شرکت‌های سرمایه گذاری رشد حدود ۱۰۸ درصدی را تجربه کرده اند، افزود: بازار بورس و فرابورس رشد ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده اند، اما در دوماه اخیر به دلیل ورود نقدینگی رشد این شرکت‌ها مطلوب بوده است.

سوری ادامه داد: ورود این نقدینگی به بازار موجبات ایجاد تعادل بین رشد شرکت‌های سرمایه گذاری و بازار‌های بورس و فرابوس را فراهم کرده، اما در گام بعدی شرکت‌های سرمایه گذاری که پرتفوی غیر بورسی دارند از قافله رشد عقب می‌مانند که بازار پرتفوی غیربورسی این شرکت‌ها را ارزش‌گذاری می‌کند بنابراین موجبات رشد آن‌ها نیز فراهم می‌شود.

عناوین برگزیده