تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۵۵۴۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
Economic Times در گزارشی بررسی کرد؛

اهمیت «زمان» در معاملات بازارهای کالا

می متالز - Economic Times در گزارشی به اهمیت فاکتور زمان در معاملات بازارهای کالا پرداخته است.
اهمیت «زمان» در معاملات بازارهای کالا

به گزارش می متالز، در مقدمه این گزارش آمده است: مهمترین و بنیادی‌ترین اصل در معاملات بازارهای کالا چیست؟ برخلاف تصور، میزان عرضه و تقاضا، حجم ذخایر یا ظرفیت مازاد تولید یک کالا (که عوامل مهمی هستند و آگاهی از آن ها در روند معاملات اهمیت زیادی دارد)، مهمترین اصل در معاملات بازارهای کالا نیستند بلکه این «زمان» است که تعیین‌کننده است.

معامله‌گران موفق می‌دانند که زمان، موثرترین عامل بر میزان سود آنهاست. البته موضوع زمان تنها به دوره‌های افزایش یا کاهش قیمت‌ها محدود نمی‌شود، بلکه هزینه حفظ موقعیت سرمایه‌گذاری و تاثیر زمان بر دیگر متغیرهای موثر بر قیمت‌ها نیز مورد توجه هستند. عامل زمان به روشنی در فرمول‌های مورد استفاده برای تعیین قیمت‌ها حضور دارد. این عامل در همه عناصر قیمت‌گذاری آتی (همچون هزینه تامین مالی، هزینه انبارداری و بازده مورد انتظار) به چشم می‌خورد. با این حال، در گزارش‌ها و تفسیرهای مربوط به بازارهای کالا بحث درباره تاثیر عامل زمان نادیده گرفته شده و فقط تعداد اندکی از سرمایه‌گذاران نهادی قدر این عامل را می‌دانند.

در بسیاری از موارد (به عنوان مثال در زمان اوج گیری قیمت نفت خام)، سرمایه‌گذاران نگاهی بلندمدت به روندهای عرضه و تقاضا دارند و اغلب از ابزارهای کوتاه یا میان‌مدت سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. به بیان دیگر، هزینه‌های حفظ موقعیت و محدوده زمانی (معمولا ۲ تا ۳ ساله) را که عرضه و تقاضا به شدت تغییر می‌کنند، نادیده می‌گیرند. شاید درک نکردن تاثیر کامل و قوی عامل زمان، توضیح مناسبی برای زیان بسیاری از سرمایه‌گذاران باشد. این موضوع دست‌کم در بازارهای کالا، شاید پاسخی به پرسش مشهور فرد شوئد (کارگزار بازار وال استریت و نویسنده) در کتاب "قایق‌های تفریحی مشتریان کجاست؟" باشد. این قایق‌ها (در واقع، سود سرمایه‌گذاران) ناپدید شده‌اند چون سرمایه‌گذاران بازار به اهمیت گذر زمان توجه نکرده‌اند. در حال حاضر، سرمایه‌گذاران فعال در حوزه قراردادهای آتی کالایی به خوبی با مشکل افزایش قیمت تحویل آتی آشنا هستند.

در ادبیات بازاریابی امروز گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران نباید در زمینه سودآوری فقط به افزایش قیمت نقدی تکیه کنند. بلکه باید به سرمایه‌گذاری در قراردادهای با سررسید بلندمدت‌تر، به کارگیری ابزارهای پویاتر و توزیع ریسک بین کالاهای مختلف نیز بپردازند و در همه این موارد، عامل زمان را مورد توجه قرار دهند. به کارگیری این استراتژی‌ها می‌توانند کاهش میزان سود را به حداقل برسانند، هرچند نمی‌توانند به طور کامل از آن جلوگیری کنند. در بسیاری موارد سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند مسیر حرکت قیمت کالاها را (بر مبنای صنعتی شدن بازارهای نوظهور و کمبود مواد اولیه) به وسیله ابزارهای کوتاه‌مدت ولی به صورت بلندمدت پیش‌بینی کنند که کارآیی ندارد.

با همه این تفاسیر «زمان» قدرتمندترین عامل در روند معاملات بازارهای کالا به شمار می‌رود با این حال در تحلیل‌های بازار مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل است که وقتی پیش‌بینی خاصی برای یک دوره محقق نمی‌شود، بیشتر سرمایه‌گذاران می‌گویند در دوره بعد این پیش‌بینی محقق می‌شود. بنابراین استراتژی سرمایه‌گذاری خود را بر این مبنا قرار می‌دهند. بازارهای کالا ابزارهای بسیار خوبی برای مدیریت ریسک معاملاتی در دوره‌های کوتاه تا میان‌مدت در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند؛ استفاده از این ابزارها با در نظر گرفتن عامل زمان، بهترین تضمین برای سودآوری است.

عناوین برگزیده