تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۳
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۵۵۴۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۱۷ پروژه بزرگ استان با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان، آماده افتتاح

می متالز - استاندار کرمان به موضوع تضمین های بانکی برای متقاضیان تحت پوشش کمیته امداد و مشکلات به وجود آمده در این راستا اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل نیز، بحث راه اندازی صندوق ضمانت را با همکاری بانک ها و شرکت ملی مس ایران برای فراهم کردن این ضمانت ها پیگیری خواهیم کرد تا به راحتی بتوانیم برای ۱۲ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد در سال جاری شغل ایجاد کنیم.
۱۷ پروژه بزرگ استان با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومان، آماده افتتاح

به گزارش می متالز، دکتر محمدجواد فدایی در جمع خبرنگاران با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر و تبریک روز کارمند با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در استان کرمان از سال ۹۲ تاکنون اظهار کرد: در بحث تعداد شاغلین در این بازه زمانی شاهد رشدی ۱۶ درصدی بودیم به گونه ای که تعداد شاغلین استان از ۷۳۳ هزار نفر به ۸۵۲ هزار نفر رسید که متوسط شاغلین کشور در این بازه ۹٫۵ درصد بوده که استان کرمان بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی تجارت خارجی استان کرمان از ۱٫۲ میلیارد دلار به ۲٫۴ میلیارد دلار و پیش بینی ادامه این روند اظهار کرد: پیش بینی می کنیم امسال نیز در بحث صادرات به ویژه در صادرات پسته، روند خوب و رو به رشدی داشته باشیم.

 

تشریح اقدامات استان در دولت تدبیر و امید

استاندار کرمان به دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان کرمان از سال ۹۲ تاکنون پرداخت و گفت: افزایش ثبت آثار ملی با رشد ۹ درصدی (از ثبت ملی ۶۳۴ اثر به ۶۹۰ اثر)، ۳٫۵ برابر شدن ثبت آثار جهانی (از ۲ اثر به ۷ اثر)، رشد ۷۶ درصدی ایجاد مراکز اقامتی (از ۵۶ باب به ۱۰۵ باب)، افزایش حضور تعداد گردشگران خارجی از  ۱۲ هزار نفر به ۵۷ هزار نفر، ۲٫۵ برابر شدن مرمت آثار ثبتی، ۴۵ برابر شدن مراکز بوم گردی (از ۷ باب به ۳۲۰ باب)، ۸ برابر شدن بناهای تاریخی واگذار شده به بخش خصوصی، رشد ۶۰ درصدی اجرای سیستم های آبیاری نوین، رشد ۶۰ درصدی کشت‌های گلخانه‌ای، ۲۸ برابر شدن سطح زیرکشت دانه های روغنی، افزایش ۲۹ درصدی احداث بزرگراه‌ها، افزایش ۳۰ درصدی ایجاد راه های روستایی، رشد ۵۴ درصدی ارزش افزوده در بخش صنعت، رشد ۹۴ درصدی تولید کنستانتره سنگ آهن، افزایش ۴۱ درصدی استخراج از معادن (از ۴۵ میلیون تن به ۶۳ میلیون تن)، رشد ۳ برابری تولید گندله سنگ آهن (از ۵ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن)، ۱۰۵ برابر شدن تولید برق استان کرمان، افزایش قابل توجه در تولید انرژی خورشیدی (از صفر به  ۳۸ مگاوات)، افزایش ۳۸ درصدی تخت های مراکز بهداشتی، افزایش ۱۷ درصد تعداد بیمارستان ها(افزایش در ای بخش بالاتر از متوسط کشوری)، ۲ برابر شدن سرانه سپرده گذاری در بانک ها، رشد ۹۱ درصدی تسهیلات پرداختی  و …. از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ تاکنون در استان بوده است.

وی در بخشی دیگری از صحبت های خود به اقدامات سال گذشته استان کرمان پرداخت و گفت: یکی از کارهای بسیار مهم که در صدر برنامه های دولت تدبیر و امید در کشور و استان قرار گرفته و دغدغه جدی دولت است، بحث ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری به سمت رونق و افزایش تولید بوده است.

 

برای ۴۱ هزار و ۷۰۹ نفر در استان کرمان شغل ایجاد شد

فدایی ادامه داد: در همین راستا نیز در سال گذشته و براساس سامانه رصد، ۴۱ هزار و ۷۰۹ نفر شغل جدید در استان کرمان ایجاد شد که شاهد ۱۲۴ درصد تحقق این هدفگذاری در استان بودیم ضمن آنکه در موضوع کارورزی نیز ۲۲۱۵ کارورز به ۹۶۰ واحد پذیرنده معرفی شدند.

عالی ترین مقام اجرایی دولت با اشاره به پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال در استان کرمان در سال ۹۷، گفت: در راستای ایجاد مشاغل خرد، خانگی و خود اشتغالی،  توانستیم با پرداخت ۱۵۶ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۴ درصد، برای ۱۱ هزار نفر شغل ایجاد کنیم که در سال جاری نیز این روند ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بخشی از این شغل ها توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) ایجاد شده اظهار کرد: ۶۲۳۵ نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد در سال گذشته با پرداخت ۱۱۷ میلیارد تومان تسهیلات، مشغول به کار شدند که در سال جاری و از این محل برای شاغل شدن ۱۲ هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، برنامه‌های خوبی را در دست اقدام داریم.

 

پیش بینی ایجاد شغل برای ۱۲ هزار مددجوی کمیته امداد در سال جاری

فدایی به موضوع تضمین های بانکی برای متقاضیان تحت پوشش کمیته امداد و مشکلات به وجود آمده در این راستا اشاره کرد و گفت: برای حل این مشکل نیز، بحث راه اندازی صندوق ضمانت را با همکاری بانک ها و شرکت ملی مس ایران برای فراهم کردن این ضمانت ها پیگیری خواهیم کرد تا به راحتی بتوانیم برای این ۱۲ هزار نفر شغل ایجاد کنیم.

استاندار کرمان با اشاره به موضوع اشتغال روستایی گفت: از محل منابع صندوق توسعه ملی اعتباراتی خوبی طبق دستورات مقام معظم رهبری به بحث اشتغال روستایی اختصاص داده شده در استان کرمان با پرداخت ۳۲۸ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۶ درصد، برای ۶۵۹۳ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد که در این راستا استان کرمان در سال گذشته رتبه هفتم کشوری را به خود اختصاص داد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد اشتغال در روستاها، از مهاجرت و در نتیجه رشد حاشیه نشینی جلوگیری می کند، به ارایه گزارشی از پرداخت تسهیلات در استان کرمان به واحدهای تولیدی پرداخت و گفت: تسهیلات خوبی در سال گذشته برای راه اندازی مجدد واحدهای راکد و نیمه راکد اختصاص داده شد به طوری که تنها ۵۰ میلیارد تومان از محل منابع فراگیر به ۶۰ طرح اختصاص داده شد.

فدایی ادامه داد: از محل تکمیل واحدهای اقتصادی نیز سال گذشته در استان کرمان برای یک هزار و ۱۲۷ فرصت شغلی ایجاد شد همچنین به ۳۰۷ طرح با اعتبار ۵۶۱ میلیارد تومان در راستای رونق تولید تسهیلات پرداخت کردیم که در این راستا رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص دادیم.

 

برنامه‌های ششگانه استان برای تحقق شعار سال

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان به برنامه های استان برای تحقق شعار سال نامگذاری شده از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در این راستا و در ابتدای سال جاری نامه ای به تمامی دستگاه‌های استان ارسال کردیم و برنامه های استان در راستای رونق تولید را در ۶ محور مشخص کرده و از دستگاه‎ها خواستیم در محورهای ششگانه برنامه های خود را اعلام کنند.

وی فعال کردن واحدهای راکد و نیمه راکد را محود اول برنامه های استان در راستای رونق تولید عنوان کرد و گفت: علت راکد شدن و یا نیمه راکد شدن واحدهای تولیدی استان به دلیل مسایل فنی، مالی، بازار هدف، مواد اولیه و … بوده که در این زمینه نیز نتوانستیم از سرمایه گذاری‌های موجود به خوبی استفاده کنیم که در این راستا اولویت اول استان، فعال شدن و یا افزایش تولید این واحدهاست.

 

فعال شدن ۳۰ واحد راکد استان در سال گذشته

استاندار کرمان با اشاره به فعال شدن ۳۰ واحد راکد استان در سال گذشته، افزود: در بخش تامین مالی این واحدها و یا دریافت تسهیلات از بانک ها، با توافقات و پیگیری ها صورت گرفته مقرر شد برخی از موسسات غیراقتصادی غیربانکی مانند بنیاد برکت، شرکت های وابسته به بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و … درصدی از سهام این واحدهای تولیدی راکد و یا نیمه راکد که دارای پتانسیل های خوبی هستند، را خریداری کنند تا نقدینگی به این واحدها اضافه شود و ضمن پرداخت بدهی خود را به بانک ها، بتوانند دوباره واحدهای خود را سرپا نگه دارند که در این راستا این موسسات نیز از رونق آنها سود خواهند برد.

وی با اعلام خبر ورود خیرین به بحث کمک به رونق تولید در استان کرمان گفت: اخیرا موضوع ورود برخی خیرین به این بخش را پیگیری می کنیم و طبق برخی توافقات مقرر شده که خیریت سهم برخی این واحدها نیمه و غیر راکد که صرفه اقتصادی را دارند، خریداری کنند و سود حاصل از این تولیدات را صرف امور خیریه همچون مدرسه سازی، مسجدسازی و … کنند که خوشبختانه این طرح مورد استقبال قرار گرفته است.

فدایی «افزایش تولید واحدهای موجود»، «اتمام واحدهای نیمه تمام»، «ایجاد واحدهای جدید»، «توسعه صادرات» و «راه اندازی شرکت های دانش بنیان» را از دیگر محورهای شش گانه رونق تولید در استان کرمان عنوان کرد و گفت: در بحث توسعه صادرات، به طوری جدی به دنبال راه اندازی پایانه صادرات جیرفت هستیم تا بتوانیم محصولات جنوب استان کرمان به ویژه در بخش کشاورزی و گلخانه ای را به کشورها و بازارهای هدف صادر کنیم که این امر باعث رونق تولید در مناطق جنوبی خواهد شد.

 

راه اندازی پژوهشکده اکتشافات معدنی در دانشگاه باهنر کرمان در آینده نزدیک

استاندار کرمان در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه معادن و افزایش بهره وری از معادن استان کرمان اشاره کرد و گفت: اولویت اصلی در بحث معادن، در بخش اکتشاف است. در این زمینه بسیار عقب هستیم به طوری که امروز همه اکتشافات استان مربوط به سال های گذشته بوده که در این راستا برنامه ریزی‌های صورت گرفته در جهت توسعه اکتشافات معدنی در استان است که حتی بحث راه اندازی پژوهشکده اکتشافات معدنی در دانشگاه باهنر کرمان را نیز دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید بحثی مهم در استان کرمان بوده که همراه با افزایش ارزش افزوده خواهد بود افزود: خوشبختانه امروز در استان کرمان زنجیره فولاد تکمیل است.

فدایی با اشاره به افتتاح و بهره برداری از کارخانه های گندله سازی بوتیا میدکو با ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال ۳۰۰نفر، فولا سازی میدکو، آبگیری از باطله ها، کارخانه کنستانتره سنگ آهن شرکت فکور صنعت با ۱۴۶ میلیارد تومان اعتبار و اشتغال ۱۹۰ نفر، کارخانه مس کاتد جیرفت با سرمایه گذاری ۱۶۰ میلیارد تومانی و اشتغال ۲۰۰ نفری و … در حوزه صنعت در استان کرمان طی سال گذشته، گفت: یکی از اقدامات مهم استان کرمان در سنوات گذشته، بحث جلب و جذب سرمایه گذاران بوده است که در این راستا برای تسریع امر سرمایه گذاری در استان، پنجره واحد سرمایه گذاری را راه اندازی کردیم.

 

تغییر ساختار پنجره واحد سرمایه گذاری در استان کرمان

استاندار کرمان با بیان اینکه در شرایط عادی اخذ مجوزهای مختلف در استان کرمان برای سرمایه گذاری بین شش ماه تا یکسال و نیم طول خواهد کشید، افزود: در این پنجره واحد، سرمایه گذار تنها به یک مکان مراجعه می کند و تمام این موافقت نامه ها را به صورت یکجار و ظرف مدت یک هفته دریافت خواهد کرد که البته این پنجره واحد با با مشکلاتی مواجه بود که در این راستا تغییراتی در ساختار جدید پنجره واحد دادیم که اجرایی خواهد شد.

عالی ترین مقام اجرایی دولت در استان کرمان واگذاری و تکمیل برخی از پروژه های عمرانی استانی و شهری به بخش خصوصی را از دیگر اقدامات استان در سال گذشته برشمرد و گفت: به طور مثال پروژه فاضلاب شهر کرمان قرار بود با بودجه دولتی اجرایی شود که عملا امکان پذیر نبود و در این راستا این پروژه به شرکت میدکو واگذار شد که علاوه بر تکمیل هرچه سریعتر این پروژه بحث فعالیت کارخانه فولاد این منطقه اب استفاده از از پساب فاضلاب کرمان بدون استفاده از منابع آبی را خواهیم داشت که در شهرستان های کرمان، سیرجان و زرند این پروژه را با سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان دنبال خواهیم کرد.

وی در بخش پایانی صحبت های خود به آماده افتتاح بودن ۱۷ پروژه بزرگ استان با اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان با حضور مسئولین ارشد کشوری اشاره کرد و گفت: این پروژه ها شامل کارخانه  تولید اسید سولفوریم سرچشمه، تولید آهن اسفنجی بافت با ۱۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار، کاخانه تولید پودر طلای فاریاب با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار، خط تولید اکسیژن جهان فولاد سیرجان با اعتبار ۲۵۸ میلیارد تومان و … خواهد بود.

عناوین برگزیده