تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۸
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۵۵۵۳۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

کارگران ساختمانی کرمان در معرض بیشترین حوادث محیط کار قرار دارند

می متالز - رضا اسماعیلی صبح امروز در نخستین کارگاه آموزش ایمنی در معادن زیر زمینی با بیان اینکه جمعیت کشور جمعیتی جوان است اظهار داشت: استان کرمان قریب ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۶۰ درصد این جمعیت در سن کار قرار دارند.
کارگران ساختمانی کرمان در معرض بیشترین حوادث محیط کار قرار دارند

به گزارش می متالز، وی با بیان اینکه این ویژگی باعث شده است که هزینه‌ نیروی انسانی بسیار کاهش پیدا کند گفت: این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود توجه کارفرما به نیروی کار را کاهش دهد و بحث‌های ایمنی در محل کار به حاشیه رفته و با بی‌توجهی به آن برخورد شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه این امر باعث شده است که کارفرما ماشین‌آلات را عوامل تولید بداند و به نیروی کار توجهی نداشته باشد افزود: عدم اشراف بعضی از مسئولان و بازرسان ایمنی بر حیطه ایمنی و عدم آگاه‌سازی کارفرما از مسائل ایمنی و توجه نداشتن به اقتصاد ایمنی را در برخی محیط‌های کاری شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه کارگران ارزش کار و ایمنی خود را نمی‌داند و باید تمام تبعات یک حادثه‌ را برای کارگر روشن کنیم تا کارگران رفتار و عملکرد، ایمنی را در محیط کار داشته باشند گفت: بحث نظارت دستگاه‌های نظارتی امر بسیار مهمی است.

 

برخی کارگران کرمانی زیر حداقل‌ها دستمزد می‌گیرند رئیسی: کارگران مراقب سوءاستفاده از اعتراضات باشند / تکمیل لایحه تأمین امنیت زنان تا ۱۵ شهریورسالانه ۱۰۰۰ کارگر ساختمانی حین کار فوت می‌کنند/ سوءاستفاده سرمایه‌داران از بیمه کارگران

اسماعیلی با اشاره به وجود قریب ۵۰ هزار کارگاه در استان کرمان و وجود تنها ۳۰ بازرس بیان کرد: در حالت خوب هر ۳ سال یک‌بار بازرسان ما می‌توانند تمام کارگاه‌های استان را بازدید کنند.

وی با بیان اینکه این کمبود باعث می‌شود کیفیت بازرسی‌ها بسیار کاهش یابد گفت: بازرسی در معادن زیرزمینی بسیار سخت است و به این واسطه بازرسی‌ها از این معادن کاهش یافته و از کیفیت آنها نیز کاسته شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰ هزار نفرساعت آموزش‌ در حوزه ایمنی‌ در استان داده شده و با این وجود در بعضی کارگاه‌ها شاهد آن هستیم که آموزش‌های ما باعث تغییر رویکرد نشده است تصریح کرد: این نشان می‌دهد که نتوانستیم آموزش‌های خود را هدفمند کنیم و از سوی دیگر بیانگر این مسئله است که این آموزش‌ها برای کارگران و مجموعه‌ای که این حوادث در آنها رخ داده کم‌اهمیت بوده است.

وی با بیان اینکه در استان کرمان بیشترین حوادث گریبان‌گیر کارگران ساختمانی است گفت: متاسفانه این قشر متولی و کارفرمای مشخصی ندارند و این قشر از کارگران در رابطه با وسایل حفاظت فردی بسیار ضعیف هستند.

 

کارگران معدن ۸ برابر دیگر کارگران در معرض خطر قرار دارند

در این جلسه نظام‌الدین معین‌زاده رئیس دانشگاه علمی کاربردی شرکت زغال سنگ کرمان نیز با بیان اینکه با تفکرات و ابزار کهنه سنتی نمی‌توان با چالش‌های امروز معادن مقابله کرد اظهار داشت: مهم‌ترین چالش امروز معادن بحث ایمنی است و سالانه هزار و ۴۰۰ نفر بر اساس حوادث کار جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه نیروی‌ کار معدن یک درصد نیروی کار را تشکیل می‌دهد و حوادث برای این نیرو ۸ درصد حوادث را شامل می‌شود گفت: نیروی کار معدن ۸ برابر دیگر کارگران خطرپذیر بوده  و در معرض خطرات قرار دارند و ایمن‌سازی معادن در حفظ جان و سلامت این قشر می‌تواند بسیار موثر باشد.

عناوین برگزیده