تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۸
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۵۵۸۹۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ذوب یخ‌ قطب‌ها و پیدایش معادن مدفون

می متالز - گرمایش تدریجی کره زمین بعد از انقلاب صنعتی که با رشد کندی آغاز شده بود، امروز به دلیل مصرف روزافزون سوخت‌های فسیلی به‌ویژه زغال‌سنگ سرعت بیشتری داشته است.
ذوب یخ‌ قطب‌ها و پیدایش معادن مدفون

به گزارش می متالز، با ذوب شدن یخ‌های موجود در قطب‌ها به‌ویژه قطب شمال، آب‌ها و زمین‌های زیادی از زیر یخ‌ها و برف‌ها آزاد شده و سرزمین‌های مناسبی را برای اکتشاف‌های معدنی و نفتی آماده کرده است. در امسال درجه حرارت شمال اروپا افزایش چشمگیری داشته و درمجموع بیش از ۲۵۲میلیارد تن یخ و برف در قطب شمال ذوب و سرزمین‌‌ها و دریا‌های پهناور از پوشش برف و یخ خالی و صحنه فعالیت‌های گسترده اکتشافات معدنی و حفاری‌های نفتی شده است. هرچند این پدیده نامیمون برای آینده کره زمین و ساکنانش خطرناک است اما دلگرمی زیادی را برای جویندگان معادن و ذخایر جدید نفتی به‌وجود آورده که بهره‌برداری از آنها نیز در آینده به گرمایش زمین کمک خواهد کرد. در قطب جنوب هم که ۹۰درصد از یخ‌های قطبی در آنجا متمرکز هستند سطحی معادل مساحت ایالات متحده و مکزیک را یخ و برف پوشانده که حدود ۶۵۰۰۰۰ مایل مربع است و اطلاع زیادی از ذخایر معدنی و نفتی آن در دست نیست و تاثیرات گرمایش زمین در آن کمتر مطالعه شده است.
بر اساس گزارش‌های ناسا، یخ‌های قطب شمال به نسبت سال ۱۹۶۰میلادی (۱۳۳۹خورشیدی) حدود ۴۰درصد کمتر شده و در صورت ادامه این شرایط تا سال ۲۰۴۰میلادی (۱۴۱۹خورشیدی) تمامی یخ‌های قطب شمال آب خواهد شد. این پدیده‌ در طول یک زمان کوتاه به‌وجود نیامده و در یک زمان کوتاه نیز از بین نخواهد رفت. بنابراین تا دیر نشده متصدیان امور باید برای آن چاره‌اندیشی کرده و آینده کره زمین را از سقوط دور کنند. آب شدن یخ‌های قطبی و پدیدار شدن بخش‌هایی از دریا و خشکی‌ها توجه دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی را به این مناطق معطوف کرده است، سرزمین‌هایی که به دلیل پوشیدگی از برف و یخ به عنوان پهنه‌هایی بی‌ارزش منظور می‌شد و درحال‌حاضر با کشف ظرفیت‌های معدنی جدید نفت و گاز ارزش بالایی را به خود اختصاص داده و موجب نفوذ سیاسی دولت‌ها بر این سرزمین‌های مدفون‌شده به دلیل این ثروت‌های نهفته و هنگفت شده است.
از سویی دیگر آب شدن یخ‌های قطب شمال موجب بازشدن مسیر‌های دریایی جدید شده که در گذشته به دلیل حضور یخ‌های بزرگ عبور از این مسیر‌ها امکان‌پذیر نبود و این مسیر‌ها می‌تواند مسافت‌های حمل دریایی بین کشورها را تا حد زیادی کاهش دهد. در امسال چین تحرک‌های زیادی را برای نفوذ در این مناطق و شروع فعالیت‌های اکتشافی و معدنی در این مناطق داشته و با توجه به اینکه این مناطق بیشتر در قلمرو امریکا، روسیه و کشور‌های اروپایی است و چین از آنها سهمی ندارد، گسترش فعالیت‌ها و اعزام کارشناسان چینی به این مناطق جای پای مناسبی را در این مناطق حتی از نظر سیاسی ایجاد کرده است. به عقیده کارشناسان معدنی، چین در این مسیر قدم برمی‌دارد که بتواند حضور و نفوذ خود را از نظر اکتشاف و معدن در این مناطق تثبیت کند.
در این راستا نمایندگان چین به‌ویژه نخست وزیر در تعقیب این سیاست‌ها ملاقات‌هایی را با مسئولان کشور‌های دانمارک، سوئد و ایسلند داشته و برنامه‌های سودآوری را برای کار در سرزمین‌های آزاد شده قطبی به آنها پیشنهاد کرده و سرمایه‌های زیادی را برای توسعه معدنکاری در این مناطق اختصاص داده که در بیشتر پروژه‌های چینی برای انجام عملیات اجرایی پیشنهاد شده است.

بهرام فرزاد/ کارشناس زغال سنگ

عناوین برگزیده