تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۵۶۰۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

99 درصد صادرات کردستان به کشور عراق انجام می شود

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان عنوان کرد: ۹۹ درصد صادرات استان به کشور عراق صورت پذیرفته است و هفت درصد کل صادرات به کشور عراق مربوط به استان کردستان است.
99 درصد صادرات کردستان به کشور عراق انجام می شود

به گزارش می متالز، محمد دره وزمی در جلسه توسعه صادرات استان کردستان با ارائه گزارشی از وضعیت مبادلات تجارت خارجی در پنج ماهه نخست سال پرداخت وگفت: جمع کل صادرات استان ۲۷۶ میلیون دلار است که به نسبت پنج ماهه اول سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: طی 5 ماهه نخست سالجاری میزان 482 هزار تن کالا به ارزش 276 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر گردیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب از نظر وزنی 13 درصد و از نظر ارزشی 10 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: از این میزان صادرات استان 99 درصد به کشور عراق می باشد و بیشترین سهم صادراتی استان مربوط به گمرک باشماق با 77 درصد و کمترین سهم صادراتی استان مربوط به گمرک سنندج با یک درصد می باشد. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در استان معادل 574 دلار می باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش یافته است.
محمد دره وزمی با بیان اینکه سهم استان کردستان از صادرات کل کشور 6/1 درصد بووده است افزود این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 23 درصد رشد مواجه بوده است .همچنین سهم استان کردستان از کل صادرات کشور به عراق معادل 7 درصد می باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان همچنین به واردات استان کردستان در پنج ماهه اول سال اشاره کرد واظهار داشت: ۱۴/۳ میلیون دلار واردات استان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است وبیشترین واردات از مرز باشماق ۷۳ درصد بوده است. تنها هشت صدم درصد واردات کشور از استان کردستان انجام می شود در مجموع مبادلات مرزی استان در پنج ماهه نخست ۱۲ درصد کاهش نشان می دهد.

عناوین برگزیده