تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۵۶۰۵۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

فروش زیرقیمت به ذوب‌آهن عادلانه نیست

می متالز - رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران گفت: کمبود اکسید روی اصلی‌ترین مشکل در زمینه تولید سرب و روی محسوب می‌شود بنابراین به تبع اخذ عوارض برای صادرات کنسانتره واحد فرآوری این محصول نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود.
فروش زیرقیمت به ذوب‌آهن عادلانه نیست

به گزارش می متالز، تدوین طرح جامع سرب و روی کشور به پیشنهاد مجتمع سرب و روی مهدی آباد از دو سال قبل آغاز شده و فاز نخست آن که شامل جمع آوری اطلاعات معادن، صنایع مرتبط، واردات، صادرات، میزان سرانه مصرف و مقایسه آن با استاندارد‌های بین المللی بوده در شهریور ماه سال گذشته و در همایش فلزات غیرآهنی توسط معاونت وقت امور معادن ایمیدرو ارائه شد و فاز دوم طرح که شامل زیرساخت‌ها، بهره وری، قیمت‌های تمام شده، تحلیل شکاف صنعت، تعیین اهداف و تعریف طرح‌های مورد نیاز بوده نیز با مشارکت بخش خصوصی و در دومین همایش فلزات غیر آهنی در مهرماه ارائه می‌شود.طرحی که به گفته کارشناسان اجرای فاز اول آن دراین صنعت بی تاثیر بوده و فاز دوم آن نیز دردی از این صنعت دوا نمی‌کند.

در این خصوص حسن حسینقلی رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران گفت: طرح جامع سرب و روی چندین سال پیش در دانشگاه تربیت مدرس تدوین و بررسی‌های لازم در خصوص نگارش و اجرای این طرح نیز انجام شد، اما توجه لازم در خصوص اجرای این طرح انجام نشد.

وی با بیان اینکه معاون اول رییس جمهور علاقه‌ای به مطالعه و اجرای این طرح‌ها ندارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر براساس استراتژی‌های تعیین شده میزان تولید روی در کشور ۶ برابر مصرف داخل بوده اما اجرای تصمیماتی همچون اخذ عوارض ۲۵ درصدی از صادرات سنگ آهن و کنسانتره مشکلاتی را در زمینه تولید این محصول نیز ایجاد می‌کند.

حسینقلی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۷۵ هزار تن شمش روی در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: تاکنون تصمیمات مختلفی در زمینه صادرات این محصول اعمال شده، اما تغییری در بازار این محصول ایجاد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در فاز اول که قرار بود در سال گذشته انجام شود با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شد.

حسینقلی با اشاره به اینکه کمبود اکسید روی اصلی‌ترین مشکل در زمینه تولید سرب و روی محسوب می‌شود، ادامه داد: این ماده در معادن اکتشاف و سپس وارد فرآیند تولید می‌شود بنابراین به تبع اخذ عوارض برای صادرات کنسانتره واحد فرآوری این محصول نیز با مشکلاتی مواجه می‌شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران افزود: در راستای رفع مشکلات این صنعت باید به بند دوم قانون بهبود فضای کسب و کار که در خصوص مشارکت با تشکل‌ها بوده توجه بیشتری انجام شود.

حسینقلی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی واحد‌هایی که درگیر بخش نامه اخذ عوارض ۲۵ درصدی از صادرات سنگ آهن هستند با مشکل مواجه هستند، ادامه داد: اعمال عوارض در راستای حمایت از صنایع داخلی بسیار نامعقول بوده و تحت فشار گذاشتن یک بخش از زنجیره تولید مشکلاتی را برای دیگر بخش‌ها نیز در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: برخلاف آنچه اعلام می‌شود، در حال حاضر مشکل شرکت ذوب آهن اصفهان مربوط به کمبود مواد اولیه نیست بلکه قدیمی بودن سیستم، مدیریت، تکنولوژی و زیان سنواتی بعنوان اصلی‌ترین مشکلات این شرکت محسوب می‌شوند بنابراین فروش ذغال، سنگ آهن و کنسانتره ارزان، راهکار موثری برای رفع مشکلات این شرکت محسوب نمی‌شود.

حسینقلی با اشاره به اینکه در دیگر کشور‌ها برای تولید ۱۰۰۰ تن فولاد ۱۵۰ نفر فعالیت می‌کنند، افزود: ذوب آهن اصفهان ۱۸۰۰۰ نفر پرسنل دارد که ۱۰۰۰۰ نفر آن‌ها مازاد محسوب می‌شوند.

رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران تاکید کرد: فروش مواد توسط معادن زغال سنگ باقیمتی کمتر نسبت به قیمت‌های جهانی، به شرکت ذوب آهن اصفهان عادلانه نیست و باید راهکار‌های دیگری برای رفع مشکلات این شرکت در نظر گرفته شود.

حسینقلی با اشاره به اینکه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی تاثیرات مثبتی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت، ادامه داد: براساس قانون آنچه از طبیعت استخراج شده و هیچ گونه فعالیت فیزیکی و شیمیایی در آن انجام نمی‌شود بعنوان ماده خام محسوب می‌شود، اما سنگ آهن ماده خام محسوب نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه شورای اقتصاد سنگ آهن ماده خام محسوب می‌شود، گفت: براساس مصوبات این شورا، کنسانتره آهن و سرب و روی نیز ماده خام محسوب می‌شود که این اشتباه بوده و باید بازنگری‌های لازم در این زمینه انجام شود زیرا شورای اقتصاد و هیات دولت می‌توانند قانون را تغییر دهند، اما بستن عوارض برای صادرات سنگ آهن مشکلاتی را در این صنعت ایجاد خواهد کرد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران تاکید کرد: اعمال عوارض برای صادرات کنسانتره مس و سنگ آهن معقول و قانونی نیست و دولت باید در این زمینه تصمیمات قانونی اتخاذ کند.

عناوین برگزیده