تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۳۳۶
کد خبر: ۵۶۰۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رقم مالیات بر اجاره‌بها مشخص شد

می متالز - معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی جزئیات لایحه اصلاح قانون مالیات بر اجاره‌بها را تشریح کرد.
رقم مالیات بر اجاره‌بها مشخص شد

به گزارش می متالز، نادر جنتی درباره آخرین وضعیت مالیات بر اجاره‌بها اظهار کرد: وزارت راه‌وشهرسازی با توجه به التهابات بازار مسکن به دنبال اصلاح تبصره ۱۱ ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم است.

وی افزود: براساس این تبصره ماده ۵۳ قانون مالیات‌های مستقیم، کسانی که مجتمع‌های مسکونی که الگوی مصرف مسکن را رعایت کرده یا بیش از ۳ واحد مسکن احداث کنند، به‌طور کلی از پرداخت مالیات معافند؛ در غیر این‌صورت، واحدهای مسکونی زیر ۱۵۰ متر مربع یا تا مجموع ۱۵۰ متر در تهران و تا ۲۰۰ متر در سایر استان‌های کشور از مالیات بر اجاره‌بها به‌طور کامل معاف هستند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی یادآور شد: وزارت راه‌وشهرسازی پیشنهادی به کمیسیون اقتصاد دولت ارائه داد که به موجب آن پیشنهاد، واحدهای مسکونی زیر ۱۵۰ متر در تهران و زیر ۲۰۰ متر در سایر شهرها در صورتی می‌توانند از این معافیت استفاده کنند که ۲ شرط را رعایت کنند؛

یکی اینکه قراردادهای اجاره مسکن میان موجر و مستاجر دو سالانه باشد؛ دوم اینکه مبلغ اجاره‌ای که در قالب کارگروه تعیین سقف اجاره‌بها، تعیین و اعلام می‌شود، از سوی موجر تخطی نشود.

وی ادامه داد: این پیشنهاد در کمیسیون فرعی اقتصادی دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس به کمیسیون اصلی اقتصاد دولت رفت.

اما نهایتا مقرر شد تا معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی همراه با معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه و بودجه راهکاری پیدا و به کمیسیون اقتصاد دولت ارائه کنند.

جنتی درباره پیشنهاد سازمان امور مالیاتی درخصوص مالیات بر اجاره‌بها بیان کرد: ما در سازمان امور مالیاتی بر این نظریم که به‌جای اصلاح قانون، همین قانون موجود اجرا شود؛ درحال‌حاضر ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم را درخصوص مالیات بر خانه‌های خالی داریم.

در این ماده اعلام شده براساس سامانه ملی املاک و اسکان که وزارت راه‌وشهرسازی باید طراحی و اجرا کند، خانه‌های خالی شناسایی و از آنها مالیات گرفته شود؛

اگر این سامانه راه‌اندازی و از خانه‌های خالی که بسیار زیادند، مالیات گرفته شود، دیگر این خانه‌ها خالی نمی‌مانند و در بازار عرضه می‌شوند که خود به خود در کاهش اجاره‌بها موثر است.

وی درباره میزان درصد مالیاتی که قرار است از موجران گرفته شود، گفت: در مذاکراتی که میان وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان امور مالیاتی بوده، درباره نرخ مالیاتی که قرار است از موجر اخذ شود، صحبتی نشد و فقط به واحدهای مسکونی که مشمول مالیات بر اجاره‌بها یا معافیت مالیاتی می‌شوند، پرداخته شد.

اما آن دسته از موجرانی که موارد مذکور در این پیشنهاد را رعایت نکرده و مشمول پرداخت مالیات بر اجاره‌بها شوند، ۲۵ درصد هزینه استهلاک منزل، طبق قانون معاف از مالیات بر اجاره‌بها بوده و مابقی درآمد حاصل از اجاره‌بها را طبق ماده ۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم پرداخت خواهند کرد.

 معاون سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: براساس ماده ۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد تا ۵۰ میلیون تومان، مشمول ۱۵ درصد مالیات، تا ۱۰۰ میلیون تومان، مشمول ۲۰ درصد و درآمد بالای ۱۰۰ میلیون تومان، مشمول ۲۵ درصد مالیات خواهد شد.

عناوین برگزیده