تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۵۶۱۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد

رکود بازار سیمان با پروژه‌های عمرانی راکد

می متالز - ایران دارای ظرفیت تولید ۸۵میلیون تن سیمان است اما به گفته دست‌اندرکاران این صنعت، به دلیل رکود ساخت‌وساز در کشور، ۲۰ تا ۲۵میلیون تن ظرفیت خالی در این صنعت وجود دارد.
رکود بازار سیمان با پروژه‌های عمرانی راکد

به گزارش می متالز، البته بهای مسکن در یک سال گذشته رشد بالایی را تجربه کرده است. سایر محصولات نیز به همین شکل با رشد نرخ روبه‌رو شده‌اند، این درحالی است که رشد نرخ فولاد یا محصولات پتروشیمی براساس نوسانات عرضه و تقاضا در بورس‌ کالا تعیین و روزآمد می‌شود اما سیمان به‌دلیل حضور نداشتن در بورس، دارای نرخ مناسب و شفافی نیست.

 

رکود پروژه‌های عمرانی

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی می‌گوید، رکود پروژه‌های عمرانی موجب کاهش فروش سیمان شده است، درنتیجه باید با روش‌های ویژه زمینه افزایش صادرات این محصول فراهم شود.
حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی درباره وضعیت سیمان کشور گفت: رکود موجود در کشور بر میزان استفاده از سیمان تولیدی اثرگذار بوده و مقدار زیادی از این محصول روی دست تولیدکنندگان باقی مانده است؛ چراکه درحال‌حاضر پروژه‌های عمرانی دولت و ساخت‌وساز مسکن و تولید در رکود به‌سر می‌برد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: سیمان فقط در ساخت‌وساز مسکن و ساختمان‌های صنعتی به‌کار می‌رود، بنابراین چنانچه فعالیت چندانی در این حوزه‌ها انجام نشود، سیمان استفاده نمی‌شود.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی در ادامه خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی کارخانه‌های تولیدکننده سیمان نمی‌توانند محصولات خود را در داخل به فروش برسانند بنابراین باید زمینه صادرات بیشتر این محصول فراهم شود، حال آنکه موانع صادرات سیمان بسیار است.

 

بهترین راهکار رونق تولید است

وی بهترین راهکار برای فروش سیمان را رونق تولید دانست و اضافه کرد: در شرایط تحریمی مسائل بانکی و بازگشت ارز حاصل از صادرات ازجمله موانع پیش‌روی تولیدکنندگان سیمان است.

 

بازگشت ارز حاصل از صادرات

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل۴۴ قانون اساسی با بیان اینکه باید تدابیر ویژه‌ای برای افزایش فروش سیمان تولیدی درنظر گرفته شود، تصریح کرد: اگرچه بازگشت ارز حاصل از صادرات الزامی است اما باید به این نکته نیز توجه شود که تولیدکنندگان بخشی از این ارز را صرف خرید مواد اولیه، پرداخت بدهی و تهاتر و... می‌کنند، بنابراین باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا بازارهای هدف سیمان از دست نرود.

 

کاهش ۱۵ درصدی صادرات سیمان

چندی پیش عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اعلام کرد: کاهش ۱۵درصدی صادرات این محصول در فصل بهار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است که از مازاد بیشتری در مقایسه با گذشته حکایت دارد و باید دولت به سرعت اقدام‌های تشویقی و تقویتی را پیش ‌بگیرد تا از افت بیشتر این صنعت جلوگیری کند.
شیخان در ادامه خاطرنشان کرد: البته با تصویب طرحی که برمبنای آن سیمان از مناطق پرتولید به مناطق پرمصرف منتقل خواهد شد، بخشی از مشکلات در زمینه مصرف داخلی برطرف می‌شود و می‌تواند شرایط را برای بهبود سطح تولید به‌منظور توزیع در بازار داخلی مهیا کند.
از این‌رو برای تصویب نرخ و توزیع سیمان در سراسر کشور، طرح جابه‌جایی محصول تولید شده از ۸ مرکز اجرایی شده است که در این شرایط در مناطقی که تولید سیمان بیشتری دارد، انگیزه برای تولید با انتقال محصول تولید شده به مناطق پرمصرف بیشتر می‌شود.
در این بین با توجه به بعد مسافت نیاز است که هزینه حمل‌ونقل برعهده تولید‌کننده باشد، بنابراین بخشی از هزینه مصرف‌کننده در مقصد کاهش می‌یابد، از این‌رو در این شرایط رکودی که تولیدکننده نیاز به فروش محصولات دارد، با این روش تا حدی از متضرر شدن کارخانه‌ها با توجه به حجم بالای هزینه‌های تولید، جلوگیری می‌شود.
فعالان صنعت سیمان می‌گویند مصرف این محصول تغییر چندانی را تجربه نکرده است و پیش‌بینی رشد نرخ سیمان در امسال می‌تواند حتی مصرف را کاهش دهد، با این حال حاشیه سود تولیدکنندگان افزایش می‌یابد و انگیزه برای تولید و صادرات آن را نیز تقویت می‌کند.
متاسفانه تعیین قیمت‌ها برای سیمان یکی از معضلات جدی در این صنعت به‌شمار می‌رود که مانع تعادل بخشی بازار براساس اصول و قواعد اقتصاد می‌شود. هنوز وزارت صنعت، معدن و تجارت است که تعیین می‌کند بازار بر چه قیمتی فعالیت کند و تجربه این شیوه قیمتی در سایر محصولات این موضوع را مطرح می‌کند که دیر یا زود بحران در انتظار آن خواهد بود.
درحال‌حاضر کارخانه‌های سیمان بعد از مدت‌ها انتظار و فعالیت براساس قیمت‌های سال ۹۳ توانستند در تیر امسال قیمت‌های جدید را دریافت کنند.
این درحالی است که در هیچ جای جهان این شیوه قیمتی برای کالایی دیده نمی‌شود. نگاهی به روند تولید در سال‌های اخیر نشان می‌دهد نبود تحول قیمتی منجر به کاهش سطح تولید و توقف تولید در برخی کارخانه‌های کشور به‌‌ویژه کارخانه‌های کوچک شد.

عناوین برگزیده