تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۷
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۵۶۱۶۲
سرویس خبر : انرژی
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران:

تحریم برای صنعت نفت ایران، اتفاق تازه‌ای نیست

می متالز - معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران گفت: تحریم برای صنعت نفت ایران اتفاق تازه‌ای نیست، اما با وجود تکرار تحریم‌ها، توسعه صنعت نفت ادامه یافته و به‌طور نمونه ما امروز در میدانی مانند پارس جنوبی در خط آخر توسعه هستیم.
تحریم برای صنعت نفت ایران، اتفاق تازه‌ای نیست

به گزارش می متالز، رضا دهقان شامگاه شنبه (۲۳ شهریورماه) با حضور در برنامه زنده «تیتر امشب» شبکه خبر، به توضیحاتی درباره فعالیت‌های توسعه‌ای صنعت نفت پرداخت و گفت: انتظار داریم حداکثر در دو سال آینده همه میدان‌های مشترک تعیین تکلیف شوند، البته هم‌اکنون کار توسعه‌ای روی بیشتر میدان‌های مشترک در حال انجام است.

وی به طرح نگهداشت و افزایش توان تولید شرکت ملی نفت ایران به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار اشاره کرد و افزود: ١٠ قرارداد این طرح امضا شده و هشت قرارداد دیگر نیز در چند هفته آینده امضا می‌شوند و بقیه بسته‌های طرح هم تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود.

میدان فروزان یکی از بسته‌های کاری طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت است که دهقان به آن اشاره کرد و گفت: برنده مناقصه این پروژه به‌زودی مشخص می‌شود.

دهقان گفت: افزون بر اینکه اجرای این طرح به بهره‌مندی حداکثری از توان پیمانکاران داخلی می‌انجامد، چهار درصد ارزش پروژه‌های این طرح هم صرف هزینه‌های مسئولیت اجتماعی (CSR) می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت نفت امروز بسیار نسبت به گذشته پیشرفت کرده‌اند، عنوان کرد: این توانمندی‌ها بن‌بستی باقی نگذاشته است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: ما خواهان همکاری با دنیا هستیم، اما اگر شرایط به گونه متفاوتی پیش رود، کارها را با توان داخلی پیش می‌بریم.

دهقان در ادامه به فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های مختلف صنعت نفت اشاره کرد و گفت: طرح احداث خط لوله گوره - جاسک و پایانه مربوطه در جاسک را در دستور کار داریم که طرحی راهبردی است و اجرای آن، استمرار صادرات نفت خام ما را تضمین می‌کند و به پایانه‌های صادراتی ما تنوع می‌بخشد.

وی درباره لایه‌های نفتی پارس جنوبی توضیح داد: ١٠ تا ١٥ درصد مخزن لایه نفتی پارس جنوبی در سمت ایران است. طرح توسعه‌ای برای این میدان داشتیم و پس از برجام مذاکراتی با دو شرکت بین‌المللی برای توسعه این میدان داشتیم که پس از آغاز دوباره تحریم‌ها این مذاکرات متوقف شد. با این‌حال همچنان مذاکراتی در دستور کار داریم و بعید نیست که قرارداد توسعه این میدان هم در آینده‌ای نزدیک امضا شود.

دهقان با بیان اینکه قرارداد توسعه میدان‌های آبان و پایدار غرب پیشرفتی مطابق برنامه دارد، اظهار کرد: قرارداد توسعه میدان‌های سپهر و جفیر نیز فردا (روز یکشنبه، ۲۴ شهریورماه) نافذ می‌شود.

عناوین برگزیده