تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۵۶۲۶۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
صنعت سیمان در چشم‌انداز ۱۴۰۴

سهم ۳۳ درصدی بخش خصوصی در صنعت خاکستری

می متالز - تولید سیمان در کشور به دلیل دسترسی به مواد اولیه ازجمله آهک، - کوره‌های آهکی فراوانی در کشور وجود دارد - برخورداری از نیروی انسانی ماهر که موجب بومی شدن طراحی، ساخت و تعمیر قطعات شده و وابستگی به واردات قطعات خارجی را کم کرده و به خاطر انرژی ارزان، دارای مزیت است.
سهم ۳۳ درصدی بخش خصوصی در صنعت خاکستری

به گزارش می متالز، البته میزان تولید سیمان در ابتدای انقلاب با هم‌اکنون قابل‌مقایسه نیست. درحالی‌که میزان تولید سیمان در اوایل انقلاب حدود ۸میلیون تن بود، با اجرای طرح‌های توسعه‌ای ظرفیت تولید سیمان در کشور با رشد روبه‌رو شد.
در سال ۷۰ میزان تولید سیمان به ۱۷میلیون تن و با ادامه طرح‌ها در سال ۸۰ به ۲۹.۵ تن و در سال ۹۰ به ۷۰.۵ میلیون تن رسیده و از سال ۹۰ تا ۹۷ به ۸۷ میلیون تن رسیده است.
رشد تولید سیمان در کشور در سال‌های گذشته نسبت به میانگین جهانی بیشتر بوده است. درحال‌حاضر پس از چین، هند، امریکا و برزیل، پنجمین تولیدکننده سیمان در جهان هستیم.
تعداد واحدهای فعال کشور حدود ۷۷ کارخانه بوده که ۳۳ درصد این ظرفیت ازسوی بخش خصوصی ایجاد شده است. اصفهان بیشترین تولید و تعداد کارخانه سیمان را در کشور داشته و هم‌اکنون با ۶کارخانه در مجموع ۸ میلیون تن تولید دارد.
درحال‌حاضر سیمان ایران به ۱۷ کشور صادر می‌شود و بیشترین صادرات سیمان به افغانستان و بیشترین صادرات کلینکر به بنگلادش انجام می‌شود.
با برنامه‌ریزی انجام شده در افق ۱۴۰۴ میزان تولید سیمان به ۱۰۰میلیون تن خواهد رسید. با توجه به شرایطی که صنعت سیمان دارد حتی بدون اضافه کردن یک کارخانه پاسخگوی نیاز داخل و صادرات تا سال ۱۴۱۴ است.

 

افق ۱۴۰۴ و جایگاه سوم جهان

در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و در جهت تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ کسب جایگاه سومی جهان و تولید سالانه ۱۲۰میلیون تن برای صنعت سیمان کشور ترسیم شده است. همچنین در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور توسعه رقابت‌پذیری بخش صنعت، معدن و تجارت در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور، رشته فعالیت‌های صنعتی که بیشترین نقش را در توسعه شاخص‌های منتخب ازجمله اشتغالزایی، سهم ارزش افزوده، صادرات، سهم از بازار، زنجیره تامین و سطح دانش و فناوری داشته‌اند، شناسایی و اولویت‌بندی شدند که در این راستا رشته فعالیت محصولات کانی غیرفلزی به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان و کاشی و سرامیک در بین ۱۲ اولویت صنعتی تعیین شده است.

 

نقاط قوت صنعت سیمان

توانایی صادرات، ارزآوری، کاربرد متنوع و ظرفیت بالای تولید، وجود مواد اولیه فراوان و باکیفیت، وجود دانش فنی و تولید حدود ۸۰درصد تجهیزات موردنیاز در داخل کشور و دسترسی به سوخت فراوان و گاز طبیعی.

 

نقاط ضعف صنعت سیمان

مصرف انرژی بالا، وابسته بودن به بازار‌های جانبی مانند مسکن و...، آلایندگی، پایین بودن بهره‌وری نیروی انسانی، ضعف تحقیق و توسعه، سرمایه‌بری بالا، ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل و گمرکات تخصصی، ضعف ساختار صادراتی و نبود نشان تجاری قابل رقابت با رقیبان

 

فرصت‌های صنعت سیمان

دسترسی آسان به انرژی، نزدیکی به بازارهای هدف و امکان جذب دانش فنی و نوآوری

 

 تهدیدهای صنعت سیمان

 ایجاد رکود اقتصادی در کشور، وجود محدودیت‌های زیست‌محیطی و نوسان در نرخ نهاده‌های تولید، وجود رقیبان منطقه‌ای، تحریم‌های بین‌المللی و ضعف نظام قیمت‌گذاری محصول

 

راهبردهای توسعه صنعت سیمان

  • توسعه و ایجاد زیرساخت‌های نظام یکپارچه در بخش توزیع سیمان
  • پیاده‌سازی استانداردها و بازمهندسی تجهیزات کیفی
  • مدیریت بازار در جهت مصارف سیمان در حوزه‌های راهسازی
  • افزایش سهم سازه‌های بتنی در ساختمان‌سازی

 

الزامات اجرای برنامه‌ها

  1. ارتقای سطح همکاری‌های دیپلماتیک با کشورهای هدف به‌وسیله رایزنان اقتصادی و بازرگانی
  2. تنظیم تفاهمنامه حمل یکسره سیمان از مبدأ (کارخانه ) تا کشورهای هدف مجاور
  3. عملیاتی کردن بیمه حمل‌ونقل
  4. ایجاد امکانات مناسب نگهداری، تخلیه و بارگیری در پایانه‌های تخصصی با واگذاری زمین و زیرساخت‌ها به ذی‌نفعان
  5. تاسیس دفترهای بازرگانی سیمان در بازار‌های هدف
  6. ایجاد پایانه‌های صادراتی سیمان و تعیین گمرکات تخصصی (خاص سیمان)
  7. تسهیل انتقال وجه حاصل از صادرات به‌وسیله شبکه بانکی بین کشورهای هدف
  8. جلوگیری از افزایش مکرر هزینه‌های بندری، تخلیه و بارگیری و انبارداری
  9. تدوین و اجرای طرح رتبه‌بندی شرکت‌های صادراتی ازسوی سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری انجمن سیمان
  10. تخصیص اعتبارات موردنیاز برای اعطای مشوق‌های صادراتی بر پایه رتبه‌ای که به‌دست آمده است.
عناوین برگزیده