تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۵۶۳۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران:

نگران قیمت گذاری دستوری هستیم

می متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: بزرگترین خطر این است که بازار در داخل و خارج در حال کوچک شدن است و ما نگران قیمت گذاری و مصرف کننده هستیم.
نگران قیمت گذاری دستوری هستیم

به گزارش می متالز، رئیس انجمن سنگ آهن ایران نیز با بیان اینکه تصمیمات غلط دولتی در بخش معدن و صنایع معدنی و ظرف ماه های گذشته خسارت های مالی و حقوقی بسیاری را به بخش خصوصی وارد آورده است، گفت: حمایت از اقتصاد دولتی و گسترش آن اکنون در دستور کار دولت است. در حالی که این دستور کار تنها به نفع عده ای تمام می شود که نقشی در حوزه تولید مواد معدنی ندارند.

مهرداد اکبریان  افزود: این تصمیمات رانت عجیب و غریبی را متوجه نامحرمان حوزه معدن و صنایع معدنی می کند و مشکلات حاصل از آن کل زنجیره تولید کنندگان واقعی را متأثر می نماید.

اکبریان با بیان اینکه دولت حتی زمانی که از بخش خصوصی و تشکل های تخصصی در مورد تصمیمات نظرخواهی می کند، در عمل آن را به کار نمی گیرد، خاطرنشان کرد: ستاد فولاد علیرغم تمام نواقص عملکرد خوبی داشت ولی دولت آن را هم منحل کرد و اکنون تفکرات فردی جایگزین شده است.

او همچنین عنوان کرد: دولت معتقد است که کارخانجات ذوب آهن و فولاد حتی با ظرفیت اسمی هم کار نمی کنند؛ چراکه مواد اولیه ندارند. در حالی که همه فعال نبودن زنجیره تولید مربوط به نبود کنسانتره نیست. چرا که ما ۳۴ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد داریم که از آن ۹ میلیون تن خالی است. در حالی که از همین رقم نیز ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن بیشترمصرف داخلی ندارد و قرار است صادرات صورت گیرد اما باید توجه داشت که در بهترین شرایط صادرات فولاد ایران ۷ میلیون تن بوده است. پس نباید تولید را در این زنجیره متهم شمرد.

 رئیس انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: بزرگترین خطر این است که بازار در داخل و خارج در حال کوچک شدن است و ما نگران قیمت گذاری و مصرف کننده هستیم. در حالی که نیازی به قیمت گذاری دستوری و دخالت در بورس نیست و باید اجازه داد که مصرف کنندگان مواد معدنی کنار هم در قالب تشکل ها و شوراها حرف خود را پیش برند.

عناوین برگزیده