تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۵۶۳۳۸
سرویس خبر : انرژی
با قطع نیمی از صادرات نفت عربستان

قیمت نفت به ۷۲ دلار نزدیک شد

می متالز - قیمت نفت برنت در پی قطع نیمی از صادرات نفت عربستان افزایش بیش از ۱۹ درصدی را برای نخستین بار از ژانویه ۱۹۹۱ میلادی در طول یک روز تجربه کرد و به بالاترین حد در چهار ماه گذشته رسید.
قیمت نفت به ۷۲ دلار نزدیک شد

به گزارش می متالز، قیمت نفت خام شاخص برنت برای تحویل در آینده با افزایشی ۱۹.۵ درصدی به ۷۱ دلار و ۹۵ سنت به ازای هر بشکه رسید، همچنین قیمت نفت‌خام آمریکا ۱۵.۵ درصد افزایش داشت و ۶۳ دلار و ۳۴ سنت برای هر بشکه معامله شد.

افزایش قیمت نفت پس از آن رخ داد که تاسیسات شرکت نفتی سعودی آرامکو عربستان در شرق این کشور روز شنبه (۲۳ شهریورماه) هدف حمله قرار گرفت و نیمی از تولید سعودی‌ها یعنی حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه متوقف شد که این رقم معادل پنج درصد از عرضه جهانی نفت خام است.

این حمله، تاسیسات نفتی عربستان در «خریص» و «ابقیق» را هدف قرار داد. بیشترین صادرات نفتی عربستان از مجموعه پالایشگاهی ابقیق و میدان نفتی خریص انجام می‌شود.

مقام‌های سعودی اعلام کردند که ریاض سعی می‌کند تا پایان روز دوشنبه تولید یک سوم از تولید نفت قطع‌ شده خود را از سر گیرد، اما خسارت ناشی از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان «شدیدتر» از آن است که در ابتدا تصور می‌شد.

منابع فعال در صنعت نفت می‌گویند که هفته‌ها طول می‌کشد تا جریان نفت عربستان به روال سابق بازگردد. خبرگزاری رویترز به نقل از کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی کرد که قیمت نفت ممکن است به یکصد دلار برای هر بشکه برسد.

هم‌زمان با افزایش قیمت نفت، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در پی حمله به تاسیسات نفتی عربستان مجوز برداشت از ذخایر اضطراری نفت کشورش را صادر کرده است.

وی در رشته توئیتی نوشت: با توجه به حملات علیه عربستان که ممکن است بر قیمت نفت تاثیر بگذارد، دستور دادم تا در صورت لزوم از ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت برداشت شود.

عناوین برگزیده