تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۵۶۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تا پایان سال توزیع 11 قلم کالای اساسی رصد و ساماندهی می شود/ توزیع 80 درصد کالاهای اساسی در کشور با 20 درصد شبکه پخش

می متالز - معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تکلیف ما تاپایان سال این است که حدود 10 یازده قلم کالای اساسی را که طبق تبصره 4 ماده 18 مکلف به ساماندهی آن هستیم از لحاظ توزیع در شبکه رصد کنیم.
تا پایان سال توزیع 11 قلم کالای اساسی رصد و ساماندهی می شود/ توزیع 80 درصد کالاهای اساسی در کشور با 20 درصد شبکه پخش

به گزارش می متالز، حمید محله ای افزود: همانطور که ما در ستاد کشور با وارد کننده وتامین و تولید کننده اصلی روبروهستیم که در زنجیره تجاری ثبت می کنند، ‌سازمان های صمت استانی باید در حیطه شناسایی صنوف خرده فروشی و مدیریت آنها برای حضور به عنوان خریدار کالا و فروش در سطح خرده فروشی و تعاونی های مصرف محلی و استانی و شهرستانی و فروشگاه های مستقر زنجیره ای، مدیریت شبکه های توزیع در استانها را برعهده بگیرند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی رصد کالا در زنجیره تجاری کشور تصریح کرد: کارگروه آموزشی که امروزبا حضور15 استان و یکشنبه بعد با حضور 15 استان دیگر برگزار می شود ادامه رصد زنجیره تجاری کالاست که برای کالاهای شکر روغن برنج لاستیک و روغن خام و بقیه کالا که طبق تبصره 4 ماده 18 مکلف به رصد جریان تجاری هستیم و طی ماههای گذشته برای فعالین تجاری و شبکه های توزیع شروع کردیم.


محله ای اضافه کرد:‌ این کالاهای اساسی نیمایی و غیر نیمایی طبق 25 قلم کالایی که ریاست جمهوری بر رصد و تامین و توزیع آنها تاکید کرده و از ماههای گذشته شروع کرده بودیم.

وی عنوان کرد: انتظارداریم بعد از این کارگاهها خلاهای توزیع به خصوص در خرده فروشی (حداقل نزدیک به 20 هزارخرده فروش به این شبکه توزیع وصل شوند) شناسایی و رفع شوند و همه شرکت های پخش و تعاونی ها هم اطلاعات خرید و فروش کالاها را ثبت کنند.

محله ای افزود: هدف دوم ایجاد یک پنل مدیریتی برای سازمان های صمت استانی است که در سطح شبکه توریع و خرده فروشی نظارت کنند.

به گفته وی در بخش تجارت داخلی و سامانه جامع تجارت پیشرفتهای خوبی حاصل شده و شرکت بازرگانی دولتی و شرکتهای پخش به صورت سیستمی به شبکه وصل شدند و اطلاعات توزیع را ارایه می دهند.

وی با بیان اینکه ورودی اطلاعات خوب شده ولی بخش مویرگی اطلاعات پخش هنور به خوبی اطلاعات نمی دهند اضافه کرد: کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می شود مراقبت می خواهد تا به سادگی از شبکه خارج نشود و بدین منظور هم تولید کننده و هم وارد کننده ارز نیمایی مکلف است اطلاعات فروش را ارایه کند بحران سال گذشته لاستیک هم به همین دلیل بود که اطلاعات توزیع آن مشخص نبود.

محله ای اضافه کرد: خوشبختانه الان بخش عمده فروشی و شرکتهای پخش و فروشگاههای زنجیره ای به صورت کامل کار ثبت اطلاعات موجودی کالا را انجام می هدند اما بخش غیر سیستمی زمان بر است.

وی یادآور شد: این دوره کارگاهی به خاطر محدودیتهای مکانی، شامل دو دوره است ومشمول معاونین بازرگانی داخلی سازمانهای صمت استانی و کارشناسان رصد زنجیره تجاری است که در این کارگاهها شرکت کرده اند.

محله ای گفت: قرار است در استانها کارگروه رصد زنجیره تجاری شکل بگیرد و باید جلسات منظم داشته باشند و و مشکلات را بازگو کنند و اگر استان ها نیاز به آموزش دارد و در ثبت اطلاعات مشکل دارند مطرح کنند تا اطلاع دهی به صورت کامل انجام شود.

وی در زمینه نتایج این کار گروه افزود: همین الان نتایج این کارگروه را مشاهده می کنیم و در حوزه برنج یا چای شمای کلی نحوه توزیع را داریم و اگر به 80 درصد نتیجه هم برسیم موفق بوده ایم علاوه بر این اهداف هم افزایش پیدا می کند و شاید به جایی برسیم که خره فروشی ها هم اطلاعات فروش را ارایه دهند در برخی از کالاها از اول خرداد و در برخی از اول شهریور شروع به رصد کرده ایم.

محله ای با بیان اینکه اطلاعات واردات کالاها را گمرک باید بدهد گفت: یکی از شاخص های ما این است که میزان واردات با اظهار واردات چه نسبتی دارند؟ رقم ترخیص باید با رقم توزیع همخوانی داشته باشد، در سامانه انبارها مشخص است چقدر کالا ثبت شده اما قبل از آن با رقم ترخیص شده آیا همخوانی دارد یا نه؟

 


150 شبکه بزرگ توزیع و پخش 80 درصد توزیع کالایی را برعهده دارند

وی در ادامه از توزیع 80 درصد کالاهای اساسی و پر مصرف توسط 20 درصد شبکه پخش خبر داد و افزود : 80 درصد توزیع توسط 20 درصد شبکه توزیع که شامل 150 شرکت پخش سراسری است انجام می شود که اکثرا سامانه و سیستم توزیع دارند.

این مسوول تصریح کرد: خرده فروشی ها باید با هماهنگی استانها در سامانه تجارت داخلی ثبت نام و خرید از شبکه توزیع را تایید کنند و اگر بی تفاوت باشد یا 2 بار فاکتور ارسال شود اما در تایید یا عدم تایید فاکتور بی تفاوت باشد ارسال کالا برایشان ممنوع می شود.

محله ای گفت: برای اینکه مشکلی در شبکه های توزیع ایجاد نشود باید زیر ساختها را آماده می کردیم الان آماده شده در سطح خرده فروشی به خوبی در استانها پیش می رود.

گفت و گو:‌ منصوره قنبری

عناوین برگزیده