تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۵۶۵۰۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

توقف نصب فیلتر دوده به بهانه تحریم

می متالز - به دنبال درخواست یکی از شرکت‌های خودروساز برای توقف «نصب فیلتر دوده» روی خودروهای دیزلی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست مخالفت سازمان را با این خواسته اعلام و تاکید کرد که خودروسازان به بهانه تحریم قصد دارند که مصوبه فیلتر دوده را حذف کنند در حالی‌که اگر قیمت فیلتر افزایش یافته، هزینه درمان سرطان هم بیشتر شده است.
توقف نصب فیلتر دوده به بهانه تحریم

به گزارش می متالز، در سال ۹۳ بر اساس مصوبه هیات دولت، نصب «فیلتر جاذب دوده» به منظور کاهش آلودگی هوا الزامی شد و خودروسازان با وجود مخالفت‌های گسترده، مجبور به اجرای این مصوبه محیط‌زیستی شدند اما اخیرا یکی از شرکت‌های خودروسازی درخواست کرده‌ که تا زمان رفع تحریم‌ها، اجرای مصوبه نصب فیلتر دوده متوقف شود که سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی اصلی کاهش آلودگی هوا با این خواسته مخالفت کرده است.

مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: خودروسازان قبل از تحریم‌ها هم زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نمی‌رفتند و به دنبال فرار از این مصوبه بودند، حالا هم تحریم را بهانه می‌کنند.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این نکته که اخیرا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در حمایت از خودروسازان برای حذف «الزام نصب فیلتر دوده» روی خودروهای دیزلی، نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال کرده است، می‌گوید: اگر  معاون اول رئیس‌جمهور از خطرات زیست‌محیطی ناشی از دوده دیزل‌ها مطلع شود، حتما در این موضوع تجدیدنظر می‌کند.

بر اساس این گزارش، ذرات ریز آلاینده ناشی از احتراق دیزلی‌ها به دلیل قطر کم به‌راحتی وارد ریه و جریان خون و سبب ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ می‌‌شود.

به همین علت نصب فیلتر دوده به منظور حذف ذرات معلق خروجی از اگزوز خودروهای دیزلی از سال ۱۹۹۴ میلادی در کل دنیا آغاز شد.

فیلتر، ذرات آلاینده که عمدتا دوده ناشی از موتورهای دیزلی است را جذب می‌کند و در کاهش جرم و تعداد ذرات تا ۹۵ درصد اثرگذار است، همچنین این قطعه هیدروکربن‌های نسوخته را جذب می‌کند و حتی در جذب مونواکسیدکربن تا حد قابل‌توجهی اثرگذار است.

در ایران هم علاوه بر مصوبات دولت در سال‌های ۹۳ و ۹۵، بر اساس آیین‌نامه‌های ماده ۲ و ماده ۸ قانون هوای پاک، استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی از ابتدای سال ١٣٩٦ الزامی شده است.

عناوین برگزیده