تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۵۶۵۲۶
پروژه‌های دولتی که نیمه تمام مانده‌اند؛

توقف قطار وعده‌ها در ایستگاه سمنان

می متالز - پروژه احداث پله برقی زیرگذر ایستگاه های راه آهن سمنان، دامغان و شاهرود را از جمله پروژه های بر زمین مانده ای می توان دانست که عملیاتی نشده است.
توقف قطار وعده‌ها در ایستگاه سمنان

به گزارش می متالز، در هفته دولت قرار داریم و دولتمردان استان نیز درگیر و دار افتتاح پروژه ها در شهرها و روستاهای استان هستند اما کم نیستند پروژه های نیمه تمامی که هنوز هم بر زمین مانده اند. پروژه هایی که مسئولین از بهره برداری آن وعده ها می دهند ولی وعده ها عملی نمی شود و بعضا پروژه سالیان سال خاک می خورند.

پروژه احداث پله برقی زیرگذر ایستگاه های راه آهن سمنان، دامغان و شاهرود از جمله پروژه های بر زمین مانده است که هنوز هم وعده بهره برداری آن عملیاتی نشده است.

پروژه ای که حمید درباغ عنبران مدیر کل وقت راه آهن ثامن (شمالشرق) در آذرماه 93 در گفتگویی از تجهیز ایستگاههای راه آهن شهرهای استان سمنان به پله برقی و آسانسور خبر داده بود.

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل وقت راه آهن و معاون وزیر راه و شهرسازی نیز دراردیبهشت ماه سال 95 دربازدید از ایستگاه راه آهن سمنان گفته بود: برای رفاه بیشتر مسافران و زائران مشهد الرضا (ع) باید بسیار تلاش کنیم تا ساخت پله برقی و آسانسور برای رفع مشکل سالمندان و نمازگزاران در پنج ایستگاه تشکیلاتی مسیر تهران- مشهد را تا پایان سالجاری به اتمام برسانیم.

در پایان سال 95 این وعده معاون وزیر محقق نشد تا اینکه فرشاد زادخور مدیر کل راه آهن شمال شرق(1)  در بهمن 97 در گفتگویی از راه اندازی پله برقی زیرگذر ایستگاه راه آهن شهر سمنان تا اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد 98 خبر داده بود.

زادخور بار دیگر در فروردین ۹۸ گفته بود: زیرگذر ایستگاه راه آهن سمنان، با تخصیص به موقع اعتبار و همت پیمانکار، تابستان 98 به پله برقی مجهز می شود.

وی همچنین در 30 خرداد ۹۸ نیز در آئین گرامیداشت هشتادمین سالگرد افتتاح ایستگاه راه آهن سمنان گفت: پله برقی و زیرگذر ایستگاه راه آهن شهر سمنان با تامین اعتبار به زودی به بهره برداری می رسد ولی در حال حاضر که در اواخر تابستان 98 قرار داریم همچنان این وعده ها محقق نشده است.

با توجه به این وعده عملی نشده، موضوع را از مدیر کل راه آهن شمال شرق(1) پیگیری کردیم. فرشاد زادخور در گفتگو با خبرنگار مرآت، گفت: احداث پله برقی زیر گذر در سه ایستگاه بزرگ سمنان، دامغان و شاهرود را در دست اقدام داریم که پروژه ایستگاه سمنان و شاهرود بالغ بر 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان تابستان کارهای عمرانی پروژه اتمام یابد و نصب تاسیسات را شروع  کنیم تا اواسط پاییز پروژه به بهره برداری برسد ولی ایستگاه دامغان تا دهه فجر آماده می شود.

مدیر کل راه آهن شمال شرق(1) بخش عمده تاخیر در اتمام پروژه را به دلیل تعلل پیمانکار، اختلاف نرخ ارز و شرایط اقتصادی کشور دانست که بر این پروژه تاثیر گذاشته است.

زادخور افزود: پیمانکار پروژه به تعهداتش عمل نکرد و کار معطل ماند و ما شرمنده مردم شدیم تا اینکه خلع ید شد و پیمانکار دیگری که بومی استان سمنان هستند استفاده کردیم که خوب کار می کند و پروژه را جلو برده است.

وی میزان اعتبار هر کدام از این سه پروژه را بالغ بر 4 میلیارد و 500 میلیون تومان بیان کرد.

مدیر کل راه آهن شمال شرق(1) با بیان اینکه 9 نمازخانه برای ایستگاه های بین راهی دردست احداث داریم، تصریح کرد: برخی از این پروژه ها امسال به بهره برداری می رسد و برخی دیگر در سال 99 تکمیل خواهد شد.

زادخور اظهار کرد: تمرکزمان را بر تکمیل پروژه پله برقی ایستگاه ها گذاشتیم تا به موقع تامین مالی شود چرا که انبوه مسافران نیازمند این خدمات هستند.

وی با اشاره به اینکه روزانه بالغ بر 80 رام قطار در محور تهران - مشهد تردد می کنند، گفت: هر قطار به طور متوسط حدود 350 الی 400 مسافر را جابجا می کند که در 5 ماهه اول سال 98 ظرفیتی حدود 4 میلیون و 900 هزار نفر را دربر داشته است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق(1) از رشد 8 درصدی جابجایی مسافر نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه ایمنی مسافرت با قطار50 برابر جاده است و مردم مسافرت از طریق قطار را می پسندند، ضریب اشغال قطارها در محور تهران - مشهد بالغ بر 85 درصد است.

زادخور با بیان اینکه66  درصد شبکه ریلی تهران مشهد که بالغ 900 کیلومتر است در حوزه راه آهن شمال شرق (1)  قرار دارد، افزود: با این احتساب می توان گفت نقش مهم و تعیین کننده ای در جابجایی مسافر داریم.

وی متوسط تاخیر قطارها در مبدا کمتر را از 30 ثانیه است و تاخیر در مسیر و رسیدن به مقصد را نیز کمتر از 20 دقیقه عنوان کرد.

عناوین برگزیده