تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۵۶۵۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
محسنی، عضو هیات‌ مدیره بورس کالای ایران مطرح کرد:

هم در تولید اشتغال، هم در تولید ارزش‌ افزوده، محصول نهایی ارجح بر خام فروشی است

می متالز - وضع عوارض بر صادرات سنگ‌آهن این روزها بحث داغ در معدن کاران است. موضوعی که به‌ واسطه برآورد کمبود سنگ‌آهن در سال‌های آتی وضع‌ شده و حتی برخی مجموعه‌ها در حال حاضر نیز از نبود آن می‌نالند.
هم در تولید اشتغال، هم در تولید ارزش‌ افزوده، محصول نهایی ارجح بر خام فروشی است

به گزارش می متالز، ذوب‌آهن به عنوان مجموعه تأثیرگذار در تولید کشور نبود مواد اولیه را دلیلی بر تولید کمتر از ظرفیت خود می‌داند، از طرف دیگر معدن کاران این مجموعه را متهم به پرداخت‌های نامنظم می‌دانند و راهکار را تعدیل نیرو در این مجموعه بیان می‌کنند. در این خصوص گفتگویی با دکتر محسنی، عضو هیات‌ مدیره بورس کالای ایران که معاون سابق بازرگانی ذوب‌آهن اصفهان نیز بود، داشتیم.
محسنی عنوان کرد: راهکار تعدیل نیرو بسیار اشتباه است، دولت نمی‌تواند در زمانی بگوید تعدادی نیرو گرفته شود و زمانی که مجموعه به مشکل خورد آن‌ها را تعدیل کند. باید این موضوع در ابعاد ملی حل شود. آن‌هم در شرایطی که غنی از این منبع خدادادی هستیم و صنایع فولادی نیازمند آن هستند؛ چرا باید بدون در نظر گرفتن نیاز صنایع آن را صادر کنیم و موجبات بیکاری هم‌ وطنانمان را مهیا سازیم.
عضو هیات‌ مدیره بورس کالای ایران در ادامه اشاره کرد: وضعیت بورسی حاکی از سودهای بالای سنگ آهنی‌هاست. در این شرایط که مجموعه‌های خواهان سنگ‌آهن به مشکل برخورده‌اند سایر بخش‌ها ازجمله تولیدکنندگان سنگ‌آهن باید همکاری کنند.
وی افزود: هر یک‌ تن مواد معدنی یک نیروی انسانی می‌خواهد درحالی‌ که هر تن فولاد در سطح شمش 35 نفر نیاز دارد. در کشوری که مشکل بیکاری دارد به‌جای خام فروشی بهتر است صادرات شمش که اشتغال‌زایی بیشتری نیز دارد اولویت قرار گیرد. این موضوع در بحث ارزآوری هم نمود دارد. صادرات شمش نسبت به مواد معدنی طبق برآوردها 97 دلار ارزآوری بیشتری دارد. این بحث منوط به ذوب‌آهن نیست بلکه یک نگاه ملی مدنظر ماست. قطعاً صادرات در حدی که ارزآوری بالاتر و اشتغال‌زایی بیشتری دارد باید ارجح باشد.

شیوا نیک وظیفه

عناوین برگزیده