تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۹
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۵۶۶۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازارسرمایه:

بازی بدون توپ سفته‌بازان در زمین تازه‌واردان بورسی

می متالز - مدیرعامل کارگزاری جهان سهم گفت: از دیروز شاهد افت شاخص در بازار سرمایه هستیم، روندی که امروز نیز ادامه داشت و با ۷۹۱۵ واحد ریزش، بازار را در یک شوک ناگهانی قرار داد.
بازی بدون توپ سفته‌بازان در زمین تازه‌واردان بورسی

به گزارش می متالز، فرشید اردبیلیون جهانی، مدیرعامل کارگزاری جهان سهم در بررسی ریزش شاخص و بازار منفی امروز اظهارکرد: مشکل بازار آن بود که تمام سهم‌ها باهم ریزش را تجربه کرده و همگی باهم روند صعودی را طی می‌کنند؛ این حالت شرایط ویژه‌ای را ایجاد می‌کند، زیرا در شرایط طبیعی باید برخی سهم‌ها بهتر و برخی دیگر بدتر شوند، اما بازارسرمایه ایران این‌گونه نیست.

 

تسویه اعتباری و تاثیرات آن

وی با اشاره به این موضوع اشاره کرد و گفت: این اتفاقات به وضعیت شرکت‌ها ارتباطی ندارد و ریسک‌های خارج از دامنه شرکت‌ها و بورس را می‌توان دلایل این امر دانست.

این کارشناس بازار سرمایه به تسویه اعتباری ۶ ماهه ابتدایی سال اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: کسی که اعتبار می‌دهد در شرایط بد بازار سعی می‌کند تمامی اعتبار‌های داده‌شده را تسویه کند؛ باید این را در نظر داشت که اگر روند بازار خوب بود، فشاری برای تسویه اعتبارات و تمدید از اول مهر به بعد با شرایط جدید بیشتر نمی‌شد.

 

بازار نیازمند سرمایه گذاران بلندمدت

مدیرعامل کارگزاری جهان سهم در خصوص راهکار‌های ثابت سازی بازارسرمایه عنوان کرد: یکی از ایراداتی که به‌صورت همیشگی در بازار بسیار به چشم می‌خورد، تعداد اندک سرمایه‌گذار‌ان حرفه‌ای با مزیت دید بلندمدت به‌ویژه در سهم‌های شرکت‌های خصوصی است اما عمده سهامداران به دنبال نوسان‌گیری یا برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت هستند.

جهانی با انتقاد از چنین وضعیتی افزود: یکی از علت‌های ایجاد موج در بازار، سرمایه‌گذاران با دید کوتاه مدت بوده و سهامداران جدید بسیاری در بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند که عمدتاً با این نوع نگرش وارد بازار شدند و تجربه ضرر و زیان در بورس را نداشته و در بازارپایه فعال‌اند بدون اینکه اطلاعاتی از ریسک‌های آن بدانند؛ تنها گذر زمان و کسب تجربه است که این‌ها را به سرمایه‌گذارانی خبره به‌صورت بلندمدت یا کوتاه‌مدت تبدیل می‌کند.

 

مجمع عمومی بین الملل در راه است

وی در پایان وضعیت بازار در هفته آتی را بدون نوسان ارزیابی کرد و افزود: از روز شنبه‌بازار به شرایط ثابت دست می‌یابد و شاخص جایگاه قبلی خود را به دست می‌آورد و با توجه به برگزاری مجمع عمومی بین‌الملل در روز دوشنبه تا ۱۵روز همه‌چیز امن‌وامان خواهد بود.

عناوین برگزیده