تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۵۶۶۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

باشماق رتبه دوم ترانزیت مقصد و رتبه هجدهم گمرک صادراتی کشور

می متالز - ناظر گمرکات استان کردستان و مدیر کل گمرک سنندج گفت: طی 5 ماهه نخست سال98 گمرک باشماق تنها مرز ترانزیتی استان با ترانزیت بیش از 400هزار تن کالا به ارزش 1میلیارد و 604میلیون دلار موفق به کسب رتبه دوم ترانزیت مقصد کشور شد.
باشماق رتبه دوم ترانزیت مقصد و رتبه هجدهم گمرک صادراتی کشور

به گزارش می متالز، بختیار رحمانی پور میزان صادرات استان طی این مدت را 507 میلیون دلار اعلام  کرد و با اشاره به اینکه در 5 ماهه سال 98، مقدار 482هزار تن کالا به ارزش 276 میلیون دلاردر گمرکات استان اظهار و 374 هزار تن کالا به ارزش 230 میلیون دلار کالای اظهار شده سایر گمرکات کشور ازطریق مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده، گفت: در مجموع   856 هزار تن کالا به ارزش 507 میلیون دلار طی این مدت از گمرکات استان صادرات کالا انجام گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 10 درصد افزایش و از لحاظ ارزش 1 درصدکاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه طی این مدت  بالغ بر 1215  قلم کالای صادراتی به بیش از 10  کشور جهان از گمرکات استان صادر شده است، تصریح کرد: کشورهای عراق بابیش از  95 درصد، بیشترین حجم صادرات را به خود اختصاص داده اند.

 به گفته مدیرکل گمرکات استان کردستان، عمده ترین گروه کالاهای صادراتی در این مدت سبزیجات و میوه های خوراکی، سوخت های معدنی، مواد پلاستیکی و مصنوعات فلزی  بوده که سبزیجات  با اختصاص 116هزار تن بیشترین سهم حجمی وارزش51 میلیون دلار بیشترین  سهم ارزشی را طی این مدت داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال 98 مجموع تشریفات واردات به ارزش بیش از 14 میلیون دلار و به وزن بیش از 9 هزار تن کالا در حوزه نظارت گمرکات استان کردستان انجام شده است، بیان  کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی 110 درصد افزایش و از لحاظ ارزش 26 درصد کاهش داشته است.

به گفته بختیار رحمانی پوربیش از 70 درصد واردات کالا از عراق انجام شده وعمده ترین کالاهای وارداتی به استان  ضایعات آلومینیومی ،ماشین آلات مکانیکی، مواد پلاستیکی، ماشین آلات برقی و محصولات شیمیایی بوده است و کشورهای عراق، سوئیس، اتریش ، آلمان  و ترکیه از حیث ارزش بیشترین سهم را در اختیار دارند.

در 5 ماهه سال جاری تزانزیت 677 هزار تن کالا به ارزش 1میلیارد و 757 میلیون دلار  از گمرک مرزی بارزش ریالی 113 درصد افزایش داشته است .

رحمانی پوردر ادامه افزود: گمرک مرزی باشماق در بین 107 گمرک فعال صادراتی کشور طی 5 ماهه  اول سال 98 از نظر ارزش کالاهای صادر شده با رقم 212 میلیون دلار رتبه 18 را کسب نموده است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش 86 درصدی تردد مسافرین ورودی و افزایش 99 درصدی مسافرین خروجی از مرز باشماق، تنها مرز مسافری استان گفت: طی 5 ماهه نخست سال جاری تعداد 262 هزار و 492 مسافر ورودی و 269 هزار و 770 مسافر  از این مرز مسافری تردد داشته است.

عناوین برگزیده