تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۳
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۵۶۷۱۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
برای سازندگان کوچک

خرید مسکن آماده ارزان‌تر تمام می‌شود

می متالز - صنایع معدنی در چند سال گذشته همراه با خود، پایین‌دست این صنعت ازجمله صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی را در رکود فرو برده بود اما ساخت‌وساز توانست آن را رونق ببخشد.
خرید مسکن آماده ارزان‌تر تمام می‌شود

کاهش ۳۵ تا ۵۰ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی

به گزارش می متالز، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه کاهش ۳۵ تا ۵۰درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی برای بخش مسکن در آینده خوشایند نیست، عنوان کرد: درحال‌حاضر ساخت‌وساز به گونه‌ای است که مسکن آماده ارزان‌تر از ساخت یک واحد مسکونی برای سازنده خواهد بود.
جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در پاسخ به این پرسش که با توجه به رکود بخش مسکن و افت قیمت‌ها آیا سازنده‌ها و انبوه‌سازان تمایل خود را برای ساخت مسکن از دست داده‌اند یا خیر، گفت: تولیدکنندگان واقعی به هر قیمتی به صنف خود وفادار هستند و حتی اگر بخش مسکن دچار رکود شود، واحدهای مسکونی پیش‌فروش شده را در موعد مقرر تحویل می‌دهند، اما درحال‌حاضر عده‌ای از سازندگان کوچک به دلیل ثبات نداشتن قیمت‌ها در هر مقطعی دچار ضرر و زیان می‌شوند.
وی با بیان اینکه سازندگان واقعی و تولیدکنندگان مسکن تا زمانی که واحدهای مسکونی آنها به مرحله مناسبی نرسد، از پیش‌فروش خودداری می‌کنند، اظهار کرد: به هر حال در سال‌های گذشته در دو مقطع زمانی تولیدکنندگان واقعی به سبب پیش‌فروش ورشکست شدند.
برزگر با اشاره به اینکه باوجود افزایش نرخ مصالح ساختمانی و کاهش ارزش پول ملی، تولیدکنندگان واقعی مسکن به صنف خود وفادار هستند و ساخت‌وساز را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سال آینده نیز برای بخش مسکن اتفاق خاصی رخ ندهد. در حالی که نرخ مسکن تا حدودی روند نزولی پیدا کرده، سازندگان واقعی باز هم پیش‌فروش مسکن را انجام می‌دهند.

 

رشد نرخ نهاده‌های مسکن

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه در ماه‌های گذشته نرخ مسکن به شکل حباب افزایش یافته بود و حال این حباب تا حدودی ترکیده و در برخی مناطق شاهد کاهش نرخ مسکن هستیم، اظهار کرد: به دلیل رشد نرخ نهاده‌های مسکن، سازندگان کوچک اگر مسکن آماده خریداری کنند، ارزان‌تر از ساخت یک واحد مسکونی برای آنها تمام خواهد شد.
برزگر در پاسخ به این پرسش که صدور پروانه‌های ساختمانی در این ماه‌هایی که شاهد رکود بخش مسکن هستیم به چه شکل بوده است، گفت: این ساخت‌وسازها در سال‌های گذشته انجام شده و پروانه ساختمانی آنها قبلا اخذ شده در حال انجام است، اما این رکود باعث شده صدور پروانه‌های ساختمانی ۳۵ تا ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یابد.

 

تجربه تلخ گذشته را تکرار نمی‌کنیم

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه برخی سازندگان تا زمانی که واحد مسکونی آنها به مرحله ۷۰درصد پیشرفت نرسد، پیش‌فروش نمی‌کنند، گفت: این سازنده‌ها قصد ندارند تجربه تلخ سال‌های قبل را دوباره تکرار کنند.
برزگر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر دولت می‌خواهد فاصله زیادی میان عرضه و تقاضا ایجاد نشود، باید سمت عرضه مسکن را تحریک و از سازندگان به نوعی حمایت و پشتیبانی کند؛ چراکه سال‌هاست تقاضا از عرضه پیشی گرفته و این یکی از دلایل افزایش نرخ مسکن در سال‌های قبل بوده است.
وی ادامه داد: به هر حال تورم اثر خود را در ساخت‌وساز گذاشته و متاسفانه عوارض شهرداری و حتی انشعاب‌های آب و برق رشد بالایی داشته است.

 

متوسط هزینه ساخت هر متر مسکن ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان در پاسخ به این پرسش که درحال‌حاضر متوسط نرخ ساخت مسکن چقدر است، گفت: نرخ تمام شده مسکن براساس آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار افزایش یافته است؛ چراکه تا ۳ سال پیش متوسط نرخ تمام‌شده هر متر مسکن ۸۰۰هزار تومان بود، اما هم‌اکنون به ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده است، بنابراین رشد نرخ تمام‌شده مسکن در نرخ نهایی یک واحد مسکونی تاثیرگذار است.
لازم به یادآوری است، افت ۷۰درصدی معاملات مسکن و به‌دنبال آن کاهش نرخ مسکن در برخی مناطق باعث شده سازنده‌ها این روزها با احتیاط بیشتری به ساخت‌وساز بپردازند.
کارشناسان بر این باورند که فاصله عرضه و تقاضا در بخش مسکن زیاد است، بنابراین اگر دولت راهکاری برای کاهش این فاصله نیندیشد، در آینده شرایط سختی در بخش مسکن حاکم خواهد بود.

عناوین برگزیده