تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۹
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۵۶۷۱۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
جایگاه صنعت کاشی و سرامیک ایران در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ بررسی شد

کاشی و سرامیک در میان ۷ صنعت منتخب کشور

می متالز - سرامیک از اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین مصنوعات ساخت بشر است که همواره نقشی اساسی در رشد فرهنگ و زندگی انسان داشته و اهمیت این دستاورد به اندازه‌ای است که امروز حضور سرامیک‌های پیشرفته در عرصه‌های صنعت و فناوری، همچنان در صدر علوم مهندسی مواد قرار گرفته است.
کاشی و سرامیک در میان ۷ صنعت منتخب کشور

به گزارش می متالز، نگاهی به صنعت کاشی و سرامیک به‌ویژه کاشی‌های سرامیکی به صورت صنعتی در ایران، نشان می‌دهد که فعالیت این صنعت از سال ۱۳۳۹ آغاز شده و در ۵۰ سال گذشته همچنان با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده است.
به‌صورت کلی ۱۲۳کارخانه کاشی و سرامیک در کشور مشغول فعالیت هستند و ظرفیتی که برای این مجموعه در صنعت کاشی و سرامیک ایجاد شده، ۵۳۴میلیون مترمربع است.
۷۰۰میلیون مترمربع تولید هدف صنعت کاشی و سرامیک در چشم‌انداز ‌۱۴۰۴ است که از این میزان نیز باید ۵۰۰میلیون مترمربع صادر شود.

 

هم‌ردیف صنعت خودرو

۷رشته فعالیت‌های صنعتی دارای اولویت در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ به چشم می‌خورد که عبارتند از خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، تایر و تیوب، لوازم خانگی و کاشی و سرامیک. حضور کاشی و سرامیک در کنار صنایع دیگر مانند فولاد و خودروسازی نشان‌دهنده اهمیت این صنعت در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ است.

 

برنامه راهبردی

کسب جایگاه چهارم در جهان با ظرفیت تولید سالانه ۷۰۰میلیون مترمربع و ۲میلیارد دلار صادرات را می‌توان برنامه درنظر گرفته شده برای این بخش با ۸ هدف کلی دانست. افزایش سهم صادرات کشور در بازارهای جهانی، استخراج معادن و تولید محصولات کاشی و سرامیک در مقیاس اقتصادی ازجمله اهداف این صنعت هستند.

 

آمار صادرات

آمار موجود در بخش صادرات بر اساس آنچه انجمن صنفی کاشی و سرامیک منتشر کرده، نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ صادرات با شیب ملایمی در مسیر افزایشی قرار دارد، در حالی که ارزش دلاری صادرات کاهش یافته است. این موضوع می‌تواند ۳ دلیل داشته باشد، نخست آنکه متولیان این امر برای حفظ بازار صادراتی خود حاضر به فروش ارزان‌تر شده‌اند یا اینکه کاشی‌هایی که نرخ ارزان‌تر دارند را صادر کرده‌اند یا به دلایل دیگر کاشی‌های درجه ۲، ۳ و ۴ خود را برای صادرات درنظر گرفته‌ و از صادرات کاشی درجه یک امتناع کرده‌اند.

 

عوامل تاثیرگذار بر رونق

رکود ساخت‌وساز، چالش‌های موجود در زمینه صادرات، نوسانات نرخ ارز، نرخ تورم، کاهش نقدینگی، نرخ تسهیلات بانکی، منطبق نبودن بازار مصرف داخل با ظرفیت تولیدی موجود در کشور، رقابت تولیدکنندگان به‌وسیله افزایش نیافتن نرخ فروش و افزایش دوره وصول مطالبات اثر مهمی بر صنعت کاشی و سرامیک داشته و به دلیل شرایط یادشده، بسیاری از واحدهای صنعتی اقدام به توقف واحدهای تولیدی یا استفاده از بخشی از ظرفیت تولیدی کرده‌اند.
رکود حاکم بر ساخت‌وساز از اصلی‌ترین عوامل رونق نیافتن اقتصاد در بازار صنعت کاشی و سرامیک و کاهش تقاضا در بازارهای هدف است.

 

افزایش نرخ در سال‌۹۷

سال گذشته با توجه به نوسانات اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم کرد، شاهد افزایش نرخ تمامی صنایع و کالاها بودیم. این افزایش نرخ در نهایت به گروه کاشی و سرامیک هم رسید و منجر به بالا رفتن نرخ محصولات شد. در پی افزایش نرخ محصولات نهایی، مواد اولیه و بهای تمام شده محصولات بالا رفته که بسته به تغییرات درآمد و بهای تمام شده، حاشیه سود شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک تغییر کرده است.

 

بالا رفتن حاشیه سود خالص

با توجه به تغییرات درآمد و سود خالص شرکت‌ها و تغییرات بهای تمام شده شرکت‌های کاشی و سرامیک، تغییرات حاشیه سود خالص نیز قابل‌توجه است. بررسی حاشیه سود خالص شرکت‌های گروه کاشی و سرامیک نشان می‌دهد، همراه با افزایش درآمدها و افزایش سود خالص شرکت‌های این گروه، حاشیه سود شرکت‌ها نیز افزایش یافته است.

 

جمع‌بندی

اثرات افزایش نرخ فروش محصولات در گروه کاشی و سرامیک مثبت ارزیابی می‌شود و همان‌گونه که از اطلاعات یاد شده برمی‌آید افزایش حاشیه سود خالص شرکت‌ها را در پی داشته است. امید به بهبود و رونق اقتصاد کشور و افزایش ساخت‌وساز می‌تواند زمینه‌های بالا رفتن فروش مقداری شرکت‌ها و افزایش درآمد را به وجود آورد.
همچنین باتوجه به شرایط ساخت‌وساز در کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه می‌توان به افزایش صادرات امید داشت؛ در این میان سیاست‌های وارداتی و تعرفه‌ای کشورهای مقصد در میزان صادرات اثرگذار است.

عناوین برگزیده