تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۵۶۸۱۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
World Steel در گزارشی بررسی کرد

۶ دلیل پایداری تقاضای فولاد در صنعت خودرو

می متالز - خودرو یکی از مهم‌ترین صنایع متقاضی فولاد در جهان است. بررسی روند تغییرات در بازار فولاد بدون بررسی بازار خودرو غیرممکن است به همین دلیل ضرورت دارد با نگاهی به حقایقی که در این بازار در شرف وقوع است آینده بازار فولاد را نیز بررسی کنیم.
۶ دلیل پایداری تقاضای فولاد در صنعت خودرو

به گزارش می متالز، وب‌سایت World Steel در این ارتباط در گزارشی به بررسی آینده بازار فولاد در نتیجه تغییر در وضعیت بازارهای خودرو و حرکت از سمت خودروهای سنتی به سمت خودروهای جدید پرداخته است.

در این گزارش ۶ دلیل مطرح شده و با استناد به آن تغییرات متناسب بازار فولاد و خودرو مورد واکاوی قرار گرفته است. این گزارش با اشاره به اینکه امروزه ایده خودروهای بدون راننده در عمل اجرا شده و دیگر یک ایده نیست، می‌نویسد در دوره جدید خودروسازها تلاش می‌کنند با استفاده از سیستم‌های هوشمند خودروها را از وجود راننده بی‌نیاز کنند و در عوض امکاناتی را فراهم کنند که با استفاده از آنها همه سرنشینان آرامش و آسودگی بیشتری را تجربه کنند.

استفاده از نیروی محرکه برق به‌جای سوخت‌های فسیلی، خودرانندگی، راحتی سرنشینان و ... مفاهیمی هستند که خودروسازها به دنبال آن هستند.

سوالی که این گزارش مطرح می‌کند آن است که در این شرایط و در این دنیای درحال توسعه در صنعت خودرو آیا فولاد همچنان ماده اولیه مورد نیاز است؟

آیا فولاد آن قابلیت را دارد که نیازهای خودروسازان را برای نیل به این اهداف تامین کند یا برعکس مانند یک مانع در مسیر برنامه‌های آنها عمل خواهد کرد؟

World Steel در این گزارش با طرح این سوال که فولاد چه مزایایی ممکن است برای خودروسازها به همراه داشته باشد تلاش می‌کند به این سوال پاسخ دهد.

به همین منظور به ۶ ویژگی فولاد اشاره می‌کند که باعث جذب خودروسازها و طراحان صنعت خودرو در دهه‌های آتی خواهد شد.

۱) دوام و مزیت هزینه

کنترل هزینه‌های تولید در هر صنعتی بسیار اهمیت دارد. صاحبان صنعت برای افزایش قدرت رقابت خود تلاش می‌کنند تا مزیت‌های رقابتی را در حوزه قیمت تمام‌شده افزایش دهند و به همین منظور کاهش هزینه‌ها برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.

در عین حال بسیار اهمیت دارد که محصول تولیدی آنها دارای استهلاک پایین و دوام بالا باشد تا مشتریان بتوانند با هزینه کمتر محصولی بادوام‌تر خریداری کنند.

فولاد در قیاس با مواد اولیه‌ای مانند آلومینیوم یا برخی محصولات پلاستیک فشرده این مزیت را به خوبی دارد. فولاد هزینه کمتری دارد و مقرون به صرفه است و در عین حال دوام آن از سایر مواد اولیه که قابلیت کاربرد در صنعت خودرو را دارد بالاتر است.

۲) مزیت محیطی

در دنیایی که تغییرات آب و هوا در راس نگرانی مردم و مسوولان و دولت‌ها قرار دارد، وسایل نقلیه و سبک و نگرش به تولید آنها بالاترین نیازهای زیست‌محیطی را برآورده می‌کنند.

فولاد تنها ماده‌ای است که کاملا قابل بازیافت است و در مقایسه با آلومینیوم و فیبر کربن بهترین عملکرد محیطی را در کل چرخه عمر خود دارد.

این مزیت کمی نیست. درحال‌حاضر سایر محصولات بین ۶۰ تا ۶۵ درصد قابلیت بازیافت و ورود به چرخه تولید را دارند اما فولاد قادر است به‌طور کامل بازیافت شود.

۳) محافظت بالا و ایمنی

فولاد در هر جا که استفاده می‌شود دارای توان محافظتی بالا است. به‌عنوان مثال محفظه باتری که از فولاد ساخته شده دارای ماندگاری بالاتری است و در عین حال از آسیب و نشت باتری به خوبی جلوگیری می‌کند.

استفاده از فولاد در ساختمان، تاسیسات، زیرساخت‌های شهری و همچنین در حمل‌ونقل عمر همه این موارد را تا چند برابر بیش از سایر مواد اولیه مورد استفاده بالا می‌برد.

ایمنی تجهیزات فولادی هم بالاتر از سایرین است. سختی فولاد باعث می‌شود این ماده ایمنی بالایی را به‌عنوان مثال برای سرنشینان خودرو ایجاد کند.

قدرت بالای آن برای جذب انرژی و مقاومت در برابر شرایط متفاوت محیطی مانند باران، برف و گرما و ... همگی بر اهمیت کاربرد این ماده در صنعت خودرو در دهه‌های آتی می‌افزاید.

۴) انعطاف‌پذیری در طراحی

انعطاف‌پذیری طراحی و شکل‌پذیری منحصر به فرد فولاد به طراحان کمک می‌کند تا از خلاقیت خود به‌طور کامل استفاده کنند.

به‌خصوص با برداشتن فرمان، پدال‌ها و داشبورد معمولی، طراحان خودروهای جدید فضای بیشتری برای استفاده از خلاقیت بیشتر خواهند داشت که فولاد به این موضوع کمک می‌کند.

فولاد می‌تواند ضمن کاهش مصرف مواد اولیه استحکام مورد نیاز را تامین کند و این باعث می‌شود فضای بیشتری در کابین مسافر برای صندلی‌های جدید فراهم شود.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که در آینده خودروها از فضای داخلی بیشتر برای پذیرش تعداد بیشتری سرنشین برخوردار خواهند شد اما در اندازه واقعی خودرو تغییر چشمگیری رخ نخواهد داد؛ به عبارتی با حذف زوائد از فضای داخل امکان بیشتری برای خودرو فراهم خواهد آمد بنابراین انعطاف‌پذیری فولاد دست طراحان را برای این منظور باز خواهد گذاشت.

۵) تعادل‌پذیری و تناسب وزنی

برای تعادل در خودروهای جدید و جلوگیری از تغییر مسیرهای فوری و سریع یا نوسانات سرعت در مسیرهای مختلف همچنان وزن خودرو از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

صنعت فولاد همچنان از منظر استحکام و وزن مناسب در تولید این خودروها می‌تواند بهترین گزینه باشد. به‌خصوص تولید فولادهای پیشرفته با استحکام بالا که صنعتی درحال توسعه نیز هست این شرایط را فراهم می‌کند که این ماده اولیه در آینده از این منظر نیز برای صنعت خودرو به‌خصوص خودروهای جدید اهمیت بسزایی داشته باشد.

استحکام فولادهای پیشرفته و تکامل‌یافته با مقاومت بالا امروزه باعث اطمینان برای تولیدکنندگان صنعت خودرو شده است.

امروزه استحکام فولادهای به‌کار رفته در خودروها به حدی است که می‌توانند فشاری معادل هزار و ۷۰۰ مگاپاسکال را تحمل کنند که ۹ برابر بیش از خودروهایی است که ۵۰ سال پیش ساخته شده‌اند. هر مگا پاسکال (megapascal) معادل 10.1972 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.

۶) فولادهای برقی و مصرف آن در خودروسازی

فولادهای برقی ماده اصلی در ساخت ژنراتورها و موتورهای مخصوص وسایل نقلیه برقی هستند. در حقیقت، هیچ‌گونه تحرک برقی بدون فولاد امکان‌پذیر نخواهد بود.

بنابراین در تولید خودروهای برقی آینده فولاد همچنان بهترین رسانایی را دارد و می‌تواند از کاربرد بالایی برخوردار باشد. بنا به دلایل ذکر شده این اطمینان وجود دارد که فولاد از قافله توسعه خودروسازی در جهان عقب نماند و برخی نگرانی‌ها که درباره جایگزینی فولاد در آینده مطرح می‌شود به نظر می‌رسد چندان درست نیستند.

درحال‌حاضر چین در تحقیق و توسعه خودروهای بدون راننده به مراتب از دیگر کشورهای جهان پیشی گرفته است. به عبارتی چین در رده نخست تولید خودروهای بدون راننده جهان حتی از آمریکا پیشی گرفته است.

این کشور مصمم است قبل از سال ۲۰۲۵ میلادی، در سراسر کشور، نسل پنجم ارتباطات مخابراتی ۵G را راه‌اندازی کند که در دیگر کشورهای جهان امکان نخواهد داشت.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز چاپ آمریکا، به‌دنبال افزایش سریع تولید و فروش خودرو در چین، این کشور تا ۱۵ سال آینده به بزرگ‌ترین بازار خودروی بدون راننده جهان تبدیل می‌شود و گسترش استفاده از خودروی بدون راننده در این کشور احتمالا از تاکسی‌ها شروع می‌شود.

بنابراین باید گفت توسعه این صنعت در بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده فولاد دنیا رابطه معنی‌داری را نشان می‌دهد.

حمزه بهادیوندچگینی

عناوین برگزیده