تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۳
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۵۶۸۸۸
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

چالش‌های تأمین و مصرف قراضه فولادی جهان

می متالز - استفاده از قراضه در تولید فولاد منجر به صرفه‌جویی منابع طبیعی می‌گردد. بازای هرتن فولاد تولیدی ۱۳۰۰ کیلوگرم سنگ‌ آهن، ۷۰۰ کیلوگرم زغال‌ سنگ و ۶۰ کیلوگرم سنگ‌ آهک دست نخورده باقی می‌ماند.
چالش‌های تأمین و مصرف قراضه فولادی جهان

به گزارش می متالز، استفاده از قراضه‌های فولادی در تولید فولاد خام یکی از شاخص‌های مهم پایداری صنایع فولاد جهان به شمار می‌آید. از مزایای اصلی به‌ کارگیری قراضه فولاد در تولید فولاد، کاهش چشمگیر میزان مصرف انرژی ویژه و انتشار ویژه گاز گلخانه‌ای CO۲ است. منافع تولید فولاد با شارژ صد‌در‌صد قراضه فولاد در مقایسه با تولید فولاد از سنگ‌ آهن را می‌توان به شرح ذیل خلاصه کرد:

  • مصرف آب به میزان ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.
  • آلودگی هوا به میزان ۸۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.
  • میزان مصرف انرژی، ۷۵ درصد کاهش می‌یابد.
  • مصرف کربن به میزان ۹۵ درصد کاهش می‌یابد.

ضمناً استفاده از قراضه در تولید فولاد منجر به صرفه‌جویی منابع طبیعی می‌گردد. بازای هرتن فولاد تولیدی ۱۳۰۰ کیلوگرم سنگ‌ آهن، ۷۰۰ کیلوگرم زغال‌ سنگ و ۶۰ کیلوگرم سنگ‌ آهک دست نخورده باقی می‌ماند. شایان ذکر است امروزه بیش از ۳۵/۹ درصد فولاد خام جهان با قراضه فولادی بدست می‌آید. در کشور ایران به‌ دلیل عدم دسترسی به قراضه فولادی کافی در کوره‌های قوس‌ الکتریکی، آهن‌ اسفنجی جایگزین قراضه فولادی می‌شود. شایان ذکر است در سال ۲۰۱۸، ایران از نظر تولید آهن‌ اسفنجی بر پایه گاز طبیعی با تولید بیش از ۲۵/۷ میلیون تن در جهان در رده اول ایستاده است. در سال گذشته درشرکت فولاد آرسلور میتال، ۲۸/۶ میلیون تن قراضه فولاد بازیافت شده است لذا از انتشار ۲/ ۳۷ میلیون تن گاز CO۲ جلوگیری گردیده است.

 

تولید و مصرف قراضه در صنایع فولاد

در صنایع فولاد ۳ نوع قراضه فولادی تحت عنوان درون‌ کارگاهی، پائین‌ دستی و جمع‌آوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمارهای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که بازار قراضه فولاد تحت تأثیر رکوردهای جدید تولید فولاد خام جهان قرار گرفته است. بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ و بهبود شرایط تولید فولاد طی سال‌های ۲۰۱۰ -۲۰۱۷ میزان تولید فولاد خام دنیا در سال ۲۰۱۸ به سطح ۱۸۰۹ میلیون تن رسید. میزان تولید فولاد خام جهان در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۴/۶ درصد افزایش یافته است. به غیر از ایران و ترکیه، در کلیه کشورهای تولید‌‌کننده اصلی فولاد، نرخ افزایش تولید تک رقمی بوده است. بالاترین نرخ افزایش تولید را کشور ویتنام با ۲۳/۳ درصد داشته است.
افزایش بالای تولید آسیا و شمال آمریکا ناشی از تقاضای زیاد به محصولات فولادی بوده است. با نگاهی به وضیعت کشورهای اصلی مصرف‌کننده قراضه فولاد، آمارهای انجمن آهن و فولاد بین‌المللی تأیید می‌نماید که میزان تولید فولاد خام کشور چین در سال ۲۰۱۸، با افزایش۶/ ۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ به ۹۲۸/۳ میلیون تن رسیده است. در حالی‌ که سهم این کشور در تولید فولاد خام جهان از ۴۹/۲ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۵۱/۳ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.
میزان تولید فولاد خام کشور ژاپن با ۳/ ۰درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۱۰۴/۳ میلیون تن رسیده است. در اتحادیه اروپا با ۰/۳ درصد کاهش، تولید فولاد خام به ۱/ ۱۶۸ میلیون تن رسیده و در کشور هند نیز با ۴/۹ درصد رشد، ۵/ ۱۰۶ میلیون تن فولاد خام حاصل شده است. در سال قبل در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا ۹۳/۸۱۲ میلیون تن قراضه فولادی مصرف شده است. میزان تولید فولاد خام کشورهای روسیه و ترکیه به ترتیب ۷۱/۷ و ۳۷/۳ میلیون تن به ثبت رسیده است. میزان رشد تولید فولاد کشور روسیه نسبت به سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۰/۳ درصد بوده است.
طبق برآوردهای کلی، میزان مصرف قراضه در صنایع فولاد جهان در سال گذشته بیش از ۶۷۵ میلیون تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۷، ۷/۱ درصد افزایش یافته است. میزان مصرف قراضه در اتحادیه اروپا، آمریکا و چین به ترتیب ۹۳٫۸۱۲،۶۰٫۱ و ۱۸۷/۸ میلیون تن گزارش شده است. نرخ افزایش مصرف قراضه درکشور‌های آمریکا وچین در مقایسه با سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۲/۲ و ۲۷ درصد گزارش شده است.

منبع: نرخ باکس
عناوین برگزیده