تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۰
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۵۷۰۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فشار بدقولی‌های سازمان خصوصی سازی روی گلوی هپکو/ کارکنان به دست‌های پشت پرده اعتراض دارند

می متالز - کارکنان شرکت هپکو در حالی برای چندمین بار در شهریور تجمع می‌کنند که سازمان خصوصی سازی شرکت را با ۵۰ میلیون تومان وام به یک مدیرعامل چند شغله داد.
فشار بدقولی‌های سازمان خصوصی سازی روی گلوی هپکو/ کارکنان به دست‌های پشت پرده اعتراض دارند

به گزارش می متالز، قصه پرغصه خصوصی سازی و واگذاری‌های عجیب و غریب سازمان خصوصی جوری به هم تنیده و پیچیده شده؛ طوری که شرکت عظیمی مانند هپکو، پس از ۱۰ سال هنوز با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.
هپکو یک ابرشرکت تولید صنایع سنگین و اولین و بزرگترین کارخانه تجهیزات سنگین است که در خاورمیانه فعالیت می‌کند. سهم شرکت در تولید انواع واگن ها، کامیون ها، جرثقیل‌ها و تجهیزات صنایع فولاد و مس و انواع تجهیزات نیروگاهی و مانند آن، بسیار زیاد است.
حالا مانند بسیاری از منابع ملی دیگر، با بی تدبیری سازمان خصوصی سازی دچار چالش شد، هر از گاهی اخباری از تجمع و اعتراض کارگران این شرکت به گوش می‌رسد. اما شب گذشته اخباری از تجمع کارگران منتشر شد که منجر به درگیری مأموران نیروی انتظامی با کارگران و زخمی شدن برخی از آنان شده است.

امروز هم تجمع اعتراضی داریم

اعتراض کارگران به وضعیت هپکو از ابتدای شهریور و پس از انتشار خبر واگذاری شرکت به یک فعال اقتصادی چند شغله با ۵۰ میلیون تومان وام آغاز شد.

جلسات کارگری با استاندار اراک، نمایندگان مجلس و مسوولان مرتبط با هپکو در استان مرکزی و تهران به صورت متعدد و ادامه دار بود؛ اما وقتی کارگران این جلسات را بی اثر می بینند، دست به اعتراض جدیدی زدند و مسیر راه آهن را مسدود کردند.
یکی از کارگران هپکو که در این تجمع حضور داشت، می‌گوید: کارگران مسیر راه آهن اراک را که شاهراه خطوط ریلی کشور در مناطق مرکزی محسوب می‌شود، به مدت ۷ ساعت بستند. این ریل مسیر اهواز به مشهد و تهران به جنوب را متصل می‌کند.
به گفته این کارگر، پس از برخورد نیروی انتظامی، کارگران از مسیر راه آهن به سمت ورودی یکی از شهرک‌های اراک حرکت کردند و در این مسیر نیز زد و خوردی بین کارگران و مأموران صورت گرفت که در نهایت ۱۷ نفر زخمی و هفت نفر راهی بیمارستان شدند.

او با تاکید بر اینکه اعتراضات ما ادامه دار خواهد بود، می گوید: برخی از کارگران و کارکنان شرکت با خانواده خود در تجمع حضور یافته اند. ما دنبال حقوق خود هستیم.

وی ضمن گلایه از رسانه‌های داخلی که آنها را تنها گذاشته اند، تاکید کرده که می دانیم که رسانه‌هایی که دشمنی آنان با نظام اسلامی ثابت شده، از این فضا علیه انقلاب بهره برداری می‌کنند. کارگران هم اکنون در یکی از خیابان‌های اراک حضور یافته اند و خواستار تعیین تکلیف شرکت هستند.

کارگران برای بیان حرف حق، اشتباه رفتار نکنند

اما شب گذشته علی آقازاده، استاندار مرکزی در جمع کارگران و در مسیر ریل راه آهن شمال جنوب حضور یافته و با اعلام اینکه بیشتر مشکلات کارگران را قبول دارد، گفت: قریب به اتفاق خواسته‌های شما با خواسته‌های ما مشترک است و اعتراض شما را تأیید می‌کنیم؛ اما موافق بستن ریل راه آهن نیستیم و نباید انجام شود.
او بیان کرده که شما می‌توانید در هر نقطه دیگری از شهر تجمع آرام خود را انجام دهیم، اما نباید برای بیان یک حرف حق، اشتباه رفتار کنید؛ به گونه ای که هم صدای شما به گوش کسی نرسد و هم دیگران از کار شما بهره برداری سیاسی کنند.
وی در جمع کارگران تأکید کرد: تمام اختیارات قانونی خود را برای رفع مشکلات به کار گرفته است و کارگران مطمئن باشند که اقدامات خوبی در حال انجام است.
البته کریمی، فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی نیز در جمع معترضان حضور یافته و با اشاره به اینکه پرونده سهامدار قبلی هپکو قضایی شده و در سفر آیت الله رئیسی به اراک، مشکلات هپکو با وی در میان گذاشته شده است، از کارگران خواست منتظر برخورد‌های قضایی با مسببین شرایط امروز هپکو باشند.

نقش دست‌های پشت پرده در واگذاری هپکو 

سیدمحمدعلی میرناصر، فعال دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در اینستاگرام خود شرح ماوقع را از زبان یکی از کارگران هپکو نوشته است. براساس این اطلاعات مشکل کارگران هپکو از زد و بند‌های پشت پرده واگذاری و دخالت دولت در حل مشکلات کارگران ناشی می‌شود.

به گفته کارگران کارخانه هپکو، در اردیبهشت سال گذشته که دستور خلع ید سهام دار صادر شد، یک تیم مدیریتی از سوی سازمان خصوصی سازی و دولت برای رسیدگی به مشکلات کارخانه منصوب شد. اما پس از حدود سه ماه کارکنان کارخانه متوجه شدند که این موضوع کاملا سوری بوده و تیم مدیریتی هم بیشتر به دنبال گرفتن وام و فروش دارایی‌های با ارزش هپکو با قیمت پایین بوده است.


کارگران می‌گویند که این تیم پول‌های هنگفتی از بالابردن سهام به جیب زدند و در اوایل خرداد ۹۸ هپکو را رها کردند. همزمان با فعالیت این گروه مدیریتی، سهام دار نیز که قبلا خلع ید شده بود، با زیرکی و با حمایت قاطع سازمان خصوصی سازی، با توجه به نامه‌های مکرر مسئولان و فشار کارکنان، حدود ۹۰۰ درصد سرمایه هپکو را به نفع خود افزایش داد و باعث شد که سازمان خصوصی سازی اعلام کند قیمت کارخانه بسیار بالا رفته است و سهام دار جدیدی برای خرید این شرکت پای کار نمی‌آید.


براساس گفته‌های کارگران، سازمان خصوصی سازی اینطور وانمود کرده که مجبور است کارخانه را به سهام دار قبلی اداره کند و همه این‌ها در حالی رخ داده که با پیگیری کارگران و پرسنل هپکو و همچنین مشکلات بسیاری که از ۱۰ سال گذشته در خصوص واگذاری این شرکت برای شرکت ایجاد شده، موضوع خلع ید سهام دار از این شرکت اعلام شده بود.

به گفته کارگران این کارخانه عظیم، پس از خروج تیم مدیریتی از این شرکت و عقب افتادن حقوق دوباره کارکنان، اعلام شد که سهام دار رسما استعفا کرده است. اعتراض کارکنان بر تغییر سهام دار و واگذاری شرکت به دولت یا یک نهاد دولتی یا شبه دولتی نیز بالا گرفت و در همین اثنا در سکوت خبری و بدون اطلاع به کارکنان شرکت، در روز‌های ابتدایی ماه محرم، دوباره قصه تلخ سال گذشته را تکرار کردند و یک مدیرعامل چند شغله با تصویب ۵۰ میلیارد تومان وام برای هپکو تعیین کردند و در این میان صحبتی از تغییر سهام دار نیز نشد!

عناوین برگزیده