تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۳۱
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۵۷۰۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کارشناس اقتصادی:

معدن ظرفیتی کم نظیر برای توسعه اقتصادی آذربایجان غربی است

می متالز - کارشناس طرح آمایش آذربایجان غربی گفت: وجود معادن طلا، باریت، تیتان و سایر مواد ظرفیتی برای توسعه اقتصادی استان است.
معدن ظرفیتی کم نظیر برای توسعه اقتصادی آذربایجان غربی است

 

به گزارش می متالز، مهدی عبیدی روز پنجشنبه در پنل اقتصادی همایش هم اندیشی طرح آمایش آذربایجان غربی با بیان اینکه بیش از 60 درصد معادن استان در شهرستان های ارومیه، تکاب، مهاباد، خوی و میاندوآب قرار دارد، گفت: معادن طلا، باریت، تیتان و سنگ تزیینی از مهمترین قابلیت های معدنی استان است.
وی اضافه کرد: تکاب با 23.14 درصد بیشترین میزان تولید سنگ تزیینی را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد باریت کشور در شهرستان مهاباد تولید می شود، بیان کرد: تیتان نیز جزو مواد معدنی با ارزش و راهبردی در شهرستان ارومیه بوده که در حال حاضر غیر فعال است.
کارشناس طرح آمایش آذربایجان غربی با اشاره به تحلیل یافته های مطالعات اقتصادی گفت: با توجه به دوری کریدورهای توسعه ملی در بخش های عمده ای از استان و خروج جریان های اقتصادی از شمال به سمت مرکز و استان های مجاور و نیز نبود قطب رشد ملی و منطقه‌ای، یافته های مطالعات تعادل سطح پایین و قرارگیری استان در تله محرومیت را نشان می دهد.
عبیدی گفت: ضعف در حوزه گردشگری مذهبی، تاریخی و سلامت به ویژه در شهرهای تکاب، ماکو، سردشت، خوی و ارومیه، فرآوری نکردن معادن به ویژه در حوزه معادن طلا و سنگ های تزیینی و همچنین ضعف در حوزه تجارت و بازرگانی باعث بهره مند نشدن از ظرفیت ها و پتانسیل های استان در توسعه اقتصادی می شود.
همایش یکروزه هم اندیشی برنامه آمایش آذربایجان غربی در راستای استفاده از تجربه های مدیران و توان کارشناسی صاحب نظران و دستگاه های اجرایی استان در تدوین برنامه برگزار شد.
طرح آمایش سرزمین از جمله اسناد بالادستی است که در راستای شناسایی ظرفیت ها، قابلیت ها و نیازهای هر منطقه برای توسعه و شکوفایی تدوین می شود و نقشه راه توسعه به شمار می رود؛ نقش بی بدیل و راهبردی آمایش سرزمین در نظام برنامه ریزی و توسعه کشور از طریق بهره گیری قابلیت های محیطی جهت بهبود کارآیی و اثر بخشی منابع در مسیر توسعه و دستیابی به تعادل و توازن منطقه ای در فرآیند توسعه ملی بی بدیل است.

عناوین برگزیده