تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۵۷۱۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گرجی آرا عنوان کرد:

سیر آرام بازار بر مدار صعودی

می متالز - مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهگزین، حرکت بازار سرمایه در نیمه دوم سال را همچنان صعودی پیش بینی کرد.
سیر آرام بازار بر مدار صعودی

به گزارش می متالز، محمد گرجی آرا گفت: به نظر می رسد که در شش ماه دوم سال ۹۸، بازار به علت حرکت سهام بزرگ بورسی با محوریت شرکت های تولید کننده فولاد، مس، کانه های فلزی، پتروشیمی و شرکت های تجهیزاتی، همچنان روند صعودی خود را حفظ کند، هرچند این روند صعودی، پرشتاب نخواهد بود.

وی با اشاره به متغیرهای کلان و مهم تاثیرگذار بر روند فعلی بازار اظهار داشت: قیمت ارز نیمایی و قیمت ارز بازار آزاد از فاکتورهای اصلی است ؛ همچنین آمار تولید و فروش مقداری شرکت ها بسیار تعیین کننده است؛ به ویژه اگر شرکت های پتروشیمی، تجهیزاتی و تولید کنندگان فولاد و مس و کانه های فلزی بتوانند نرخ فروش را متناسب با عملکرد ماه های پایانی تابستان ادامه دهند، به نظر می رسد برای شش ماه دوم سال هم عملکرد مناسبی داشته باشند.

گرجی آرا در پاسخ به این سوال که چه روندی برای روزهای آتی شرکت های گروه فلزات اساسی با توجه به صعود قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی متصور هستید و صادرات این گروه با توجه به تحریم ها چگونه ادامه می یابد، گفت: معتقدیم که همچنان می شود تحریم ها را دور زد. اگر چه ما به لحاظ فروش کامودیتی ها مثل فولاد، مس و محصولات پتروشیمی بامشکلاتی مواجه هستیم، اما اینکه بگوییم امکان فروش ندارند، بدبینانه است.

مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهگزین ادامه داد: شاید مجبور باشیم در مقاطعی برای حفظ بازار، تخفیفات را بیشتر کنیم؛ اما در هر صورت شرکت ها به لحاظ عملکرد مقداری، عملکرد ضعیفی در شش ماهه دوم سال نخواهند داشت.

به گفته گرجی آرا، در ابعاد جهانی، متغیرها و اخبار منفی و ریسک های قابل پیش بینی غالبا اتفاق افتاده و دیگر در شش ماهه دوم سال ریزش جدی نخواهیم داشت.

وی افزود: البته صعود پایدار در بازار، به توافقات چین و امریکا برمی گردد که احتمالا با زمان دادن به شرایط دست یافتنی باشد، چون دو طرف به دنبال آن هستند که روابط تجاری سابق خود را از سر بگیرند و این باعث می شود در مورد قیمت کامودیتی ها در شش ماهه دوم ریسک چندانی  نداشته باشیم. با این حال از نظر مسایل تحریم و فروش نهایی، باید منتظر عملکرد شرکت ها باشیم.

 وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رشدهای اخیر بازار سرمایه، چه میزان احتمال ورود افراد جدید و ناآشنا به قواعد بازار سرمایه با وعده سود آنی وجود دارد و از طرفی تا چه حد محتمل است که سهامداران قدیمی، شناسایی سود کنند و از بازار خارج شوند، عنوان کرد:  از آنجا که عملکرد بازاری سهام کوچک تر، لزوما تابع عملکرد متغیرهای بنیادی و درون شرکتی نبوده،  امکان رشد غیرمنطقی قیمتی در بعضی از آنها وجود دارد. ولی اینکه سهامداران قدیمی بخواهند شناسایی سود کنند و  از سهم ها خارج شوند،  خیر. به ویژه از بابت عملکرد شرکت هایی با سهم های بزرگ یا سهم هایی که پشتوانه بنیادی قوی دارند، نباد ترس و نگرانی به دل راه داد.

  مدیر سرمایه گذاری کارگزاری بهگزین در پایان اظهار داشت: توصیه این است که اگر کسی  در آستانه پیوستن به بازار سرمایه است، اولا از طریق صندوق ها وارد شود؛ ثانیا تلاش کند شرکت هایی با عملکرد بنیادی مناسب یا شرکت های بزرگ را که شفاف ترند، در سبد سرمایه گذاری خود قرار دهد.

عناوین برگزیده