تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۵۷۱۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
گزارش هفتگی بازارهای جهانی نشان داد؛

حاکم شدن جو منفی در بازارهای فولاد

می متالز - گزارش هفتگی بازارهای جهانی فولاد منتشر شد.
حاکم شدن جو منفی در بازارهای فولاد

به گزارش می متالز، قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین هفته گذشته را در نزدیکی ۱۰۰ دلار آغاز کرد ولی تا پایان هفته به کمتر از ۹۲ دلار هر تن خشک سی اف آر رسید. چند هفته ایست که بازار سنگ آهن با چنین نوساناتی روبروست به طوری که دو هفته قبل قیمت حدود ۹۰ دلار شده بود. در هر حال کاهش قیمت هفته گذشته به افزایش خریدها کمک کرد ولی تا پایان هفته تقاضا مجددا راکد شد.

عملکرد بازارهای فولاد، عرضه کنندگان مواد اولیه را نگران کرده و مسئله کمبود تقاضا همچنان مطرح است. فصل پایانی سال همچون سابق فصل رونق تقاضای فولاد نیست و ابهامات زیاد، بازار فولادسازان چینی را نسبت به وضعیت حاشیه سودشان نگران کرده است.

در بازار سنگ آهن صادراتی ایران بنا بر گزارش یومتال، جدیدترین قیمت برای سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد  ۷ دلار نسبت به دو هفته قبل بهبود داشت و ۴۵.۶ دلار هر تن فوب ثبت شد و سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز با همین میزان رشد ۴۲.۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. 

 

قراضه

بازار قراضه ترکیه هفته ای منفی را پشت سر گذاشت. قیمت پایان هفته افت ۵ دلاری در یک روز را نیز تجربه کرد و به حدود ۲۲۹ دلار هر تن سی اف آر برای قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ رسید. در حالی که اوایل هفته حدود ۲۴۰ دلار بود. بازار فولاد ترکیه در رکود است و طبیعتا بازار مواد اولیه را نیز به رکود برده است. 

در بازار صادرات ژاپن قیمت قراضه سنگین کلاس ۲ تا ۲۲۵ دلار هر تن فوب شنیده شد. در شرق آسیا قراضه کانتینری وارداتی ۹ دلار افت داشت و ۲۳۵ دلار هر تن سی اف آر شد.در بازار داخلی آمریکا نیز  قراضه خرد شده از  ۲۵۷ دلار دو هفته قبل به ۲۴۵ دلار هر لانگ تن  رسید.

 

بیلت

افت قیمت قراضه و جو منفی بازارهای جهانی فولاد، قیمت بیلت را در بازارهای جهانی در رکود برده است. در بازار سی آی اس با کاهش قیمت درخواستی خریداران در ترکیه، مصر و خاور میانه قیمت پیشنهادی عرضه کننده ها نیز پایین آمد. 

بیلت صادراتی سی آی اس ۳۵۸ دلار هر تن فوب ثبت شد که نسبت به هفته نخست سپتامبر بیشتر از ۱۰ دلار افت داشته است. بیلت پیشنهادی سی آی اس به ترکیه از ۳۹۵ تا ۴۰۰ دلار به ۳۷۵ تا ۳۹۰ دلار هر تن سی اف آر رسیده ولی خریدار پیدا نکرد.

در چین تمایل به واردات بیلت مشاهده شده و اخیرا از ایران، قطر و ترکیه خرید هایی صورت گرفته است. در بازار داخلی چین بیلت ۴۷۲ تا ۴۷۸ دلار بود و قیمت وارداتی ۴۰۰ تا ۴۰۸ دلار هر تن سی اف آر شنیده شده است.  در جنوب شرق آسیا نیز بیلت وارداتی ۴۱۰ تا ۴۱۵ دلار هر تن سی اف آر بود.

 

مقاطع

اخیرا در بازار واردات آسیا قیمت میلگرد باز هم کاهش یافت که به دلیل سیاست عرضه کنندگان ترک بود. ترکیه به سنگاپور میلگرد را در ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار هر تن سی اف آر فروخت. قیمت نسبت به یک هفته قبل تا ۲۰ دلار ارزان تر شده است. افت قیمت قراضه و رکود شدید تقاضای داخلی میلگرد در ترکیه موجب این پایین آمدن قیمت شد.

در چین با رشد  قیمت میلگرد داخلی در هفته نخست سپتامبر، صادر کننده ها از بازار آسیا عقب نشستند هفته گذشته نیز قیمت در بازار داخلی تا ۵ دلار رشد داشت.

در بازار داخلی اروپا میلگرد ۴۷۹ یورو هر تن درب کارخانه بود که نسبت به دو هفته قبل تا ۱۳ یورو افت داشته است. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد ۶۳۴ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد که ۱۱ دلار افت داشت.

 

ورق  

هفته گذشته قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین ۴۶۰ تا ۴۷۵ دلار هر تن فوب و مشابه هفته قبل شنیده شد ولی قیمت مورد نظر خریداران روز به روز کمتر می شود . چون قیمت عرضه کننده های دیگر رو به نزول است ولی چینی ها در مقابل کاهش قیمت مقاومت می کنند. در بازار داخلی نیز قیمت نسبتا ثابت بود. 

ورق گرم سی آی اس ۴۲۰ تا ۴۳۵ دلار هر تن فوب و نزولی بود. فعالان بازار معتقدند در آینده نزدیک قیمت ها نزولی است و در ماه سپتامبر به ۴۰۰ دلار هر تن فوب ممکن است برسد. 

در جنوب شرق آسیا معاملاتی برای ورق گرم روسیه در ۴۴۵ دلار هر تن سی اف آر صورت گرفت و قیمت درخواستی جدید خریداران ۴۴۲ تا ۴۴۵ دلار هر تن سی اف آر شد.

یک هفته اخیر قیمت ورق گرم و سرد در بازار ترکیه به روند نزولی ادامه داده چرا که تقاضا ناچیز است و قیمت قراضه نیز نزولی بوده است. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی ترکیه ۵ دلار هر تن ارزان تر شده ۴۵۵ تا ۴۶۵ دلار هر تن فوب ثبت شد.

در بازار داخلی آمریکا ورق گرم از ۵۷۰ دلار اوایل سپتامبر به ۵۴۴ دلار هر شورت تن درب کارخانه کاهش داشت. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم از ۴۶۷ یورو به ۴۵۴  یورو هر تن درب کارخانه رسید.

عناوین برگزیده