تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۵۷۱۵۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ثروتمندترین غول‌های معدنی سال گذشته میلادی معرفی شدند

گلنکور با اختلاف فاحش، داراترین معدنکار جهان

می متالز - وب‌سایت انگلیسی‌ زبان ماینینگ که اخبار معدن و صنایع معدنی جهان را منتشر می‌کند، امسال نیز همانند سال‌های گذشته ۱۰شرکت برتر فعال در بخش معدن و فلزات را معرفی کرده است.
گلنکور با اختلاف فاحش، داراترین معدنکار جهان

به گزارش می متالز، این ۱۰ شرکت در سال گذشته میلادی بیشترین درآمد را در میان همتایان خود به‌دست آوردند. گفتنی است در سال گذشته، بیشتر این شرکت‌های معدنی و فلزی در آسیا و اروپا مستقر بودند و مس، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ اصلی‌ترین تولیدات آنها را تشکیل می‌دهند. این ۱۰مورد و درآمد آنها به این شرح فهرست می‌شود. شرکت سوئیسی گلنکور با اختلاف چشمگیر با دیگر غول‌های معدنی در صدر این فهرست قرار دارد.


۱. گلنکور: ۲۱۹.۷۵ میلیارد دلار

در سال گذشته میلادی، درآمد گلنکور نسبت به سال پیش از آن ۶درصد رشد کرد و به ۲۱۹.۷۵میلیارد دلار رسید. بیشترین درآمد این شرکت از محل محصولات انرژی با ارزش ۱۳۹میلیارد دلار بود و این غول سوئیسی از بخش فلزات و منابع معدنی ۸۳میلیارد دلار درآمد به‌دست آورد. گلنکور همچنین در سال گذشته بر دارایی‌های خود افزود؛ از جمله این دارایی‌ها ۴۹درصد سهام پروژه‌ای به نام «هانتِر وَلی آپرِشِنز» و ۸۲درصد سهام پروژه «هالی کریک» بودند که در استرالیا قرار دارند و در آنها زغال‌کک و حرارتی، استخراج می‌شود. این شرکت همچنین از مالکیت خود بر شرکت «شِورون سوت آفریکا» در افریقای جنوبی خبر داده است. این شرکت پس از اینکه در اختیار گلنکور قرار گرفت، به «آسترون انرژی» تغییر نام داد. فلزات و مواد معدنی، محصولات انرژی و کشاورزی، اصلی‌ترین تولیدات گلنکور را تشکیل می‌دهند.


۲. آرسلورمیتال: ۷۶.۰۳میلیارد دلار

شرکت آرسلورمیتال که در لوکزامبورگ بنا نهاده شده است، در سال گذشته میلادی ۷۶.۰۳ میلیارد دلار درآمد به‌دست آورد. این شرکت در زمینه تولید فولاد و مواد معدنی فعالیت می‌کند و در سال گذشته میلادی، در مقایسه با سال پیش ۱۰.۷درصد بر درآمد خود افزود. این شرکت فراملی در سال گذشته بیشترین درآمد را از فعالیت‌های خود در اروپا به ارزش ۴۰.۴میلیارد دلار به‌دست آورد. پس از اروپا، کشورهای امریکایی، کانادا و مکزیک منبع بیشترین درآمد برای آرسلورمیتال بودند. آرسلورمیتال در سال گذشته، ۲شرکت فولادساز را به مالکیت خود درآورد. یکی از آنها شرکت ایتالیایی «ایلوا اس.پی.اِی» و دیگری شرکت برزیلی «وورتورانیم سیجورجیا» بود.


۳. ریوتینتو: ۴۰.۵۲میلیارد دلار

در سال گذشته میلادی، درآمد ریوتینتو به ۴۰.۵۲میلیارد دلار رسید. سنگ‌آهن، آلومینیوم، مس و الماس، ۴گروه اصلی تولیدات این غول انگلیسی-استرالیایی را که در حوزه مواد معدنی و انرژی فعالیت می‌کنند، تشکیل می‌دهند. پروژه‌های بهره‌برداری از ذخایر سنگ‌آهنی که این شرکت در اختیار دارد شامل ۱۶معدن در استرالیاست که پروژه‌های «کودِیدِیری»، «روب وَلی» و «وِست آنجِلاس» از جمله آنها هستند. این ۱۶پروژه در سال گذشته ۱۸.۴میلیارد دلار برای ریوتینتو درآمدزایی کردند. ریوتینتو در بخش تولید آلومینیوم، ۵معدن، ۴واحد تصفیه و ۱۴واحد ذوب در اختیار دارد؛ اینها در سال گذشته ۱۲.۱۹میلیارد دلار درآمد برای شرکت آفریدند. دامنه فعالیت ریوتینتو در مجموع در ۳۵کشور جهان و ۶قاره گسترده شده است.


۴. بی‌اچ‌پی‌بیلتون: ۳۷.۵۷میلیارد دلار

بی‌اچ‌پی‌بیلتون در سال گذشته میلادی ۳۷.۵۷میلیارد دلار درآمد داشت و این سال را با رشد ۲۰درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷میلادی پشت سر گذاشت. این غول انگلیسی-استرالیایی در پروژه‌های خود در معادن مس اسکوندیدا و سنگ‌آهن وِستِرن، رشد تولید را تجربه کرد. پروژه‌های سنگ‌آهنی آن سرچشمه بیشترین درآمدی هستند که در سال گذشته به بی‌اچ‌پی جاری شدند. این درآمد ۱۰.۶۵میلیارد دلار بود. پس از سنگ‌آهن، مس با ۶.۱میلیارد دلار و زغال‌سنگ با ۴.۹۷میلیارد دلار بیشترین عایدی را برای این شرکت ایجاد کردند. بی‌اچ‌پی در اکتشاف و تولید مواد نفتی، مس، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در سراسر جهان فعالیت می‌کند.


۵. واله: ۳۵.۹۳میلیارد دلار

شرکت واله برای سال گذشته میلادی ۳۵.۹۳میلیارد دلار درآمد را گزارش داد. مواد معدنی آهنی، زغال‌سنگ، فلزات پایه و کود، ۴گروه اصلی محصولاتی را تشکیل می‌دهند که این غول برزیلی به تولید آنها اشتغال دارد. فلزات آهنی شامل کانی سنگ‌آهن، سنگ‌آهن گندله، منگنز، فروسیلیس‌ها و دیگر محصولات آهنی می‌شود. این بخش منشأ تولید ۷۵درصد درآمد واله به ارزش ۲۶.۹۸میلیارد دلار بود. فلزات پایه در رده دوم منابع درآمد واله قرار دارند و ارزش آنها در سال گذشته ۷.۱میلیارد دلار بود.


۶. جیانگشی کاپِر: ۳۱.۵میلیارد دلار

جیانگشی‌کاپِر در سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۱.۵میلیارد دلار درآمد داشت. این رقم نسبت به سال پیش رشد ۶درصدی را تجربه کرد که برآمده از افزایش بهای کاتد مس و میله مسی بود. جیانگشی کاپِر، یک شرکت چینی است که در زمینه تولید مس، طلا، نقره، سرب و دیگر مواد معدنی فعالیت می‌کند. مجموع فعالیت این شرکت شامل ۶معدن و واحد ذوب «گویشی» می‌شود. گویشی بزرگ‌ترین واحد ذوب مس در چین است. علاوه بر این، جیانگشی ۷واحد فرآوری مس و ۲واحد اسید سولفوریک را در اختیار دارد.


۷. آنگلوامریکن: ۲۷.۶۱میلیارد دلار

این شرکت انگلیسی، رقم درآمد خود را در سال گذشته میلادی با تجربه رشد ۵درصدی ۲۷.۶۱میلیارد دلار اعلام کرد. الماس، مس، فلزات گروه پلاتینوم، سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، نیکل و منگنز، اصلی‌ترین مواد معدنی را تشکیل می‌دهند که این شرکت بر ساخت آنها تمرکز دارد. در سال گذشته، بیشتر درآمد آنگلو از تولید زغال‌سنگ حاصل شد؛ رقمی که ۷.۷میلیارد دلار بود. شرکت دِبیرز، بزرگ‌ترین استخراج‌کننده و پخش‌کننده الماس در جهان از دارایی‌های آنگلو به شمار می‌آید. دبیرز در سال گذشته ۶.۱میلیارد دلار درآمد به آنگلو وارد کرد که برآمده از تقاضای قدرتمند جواهرات الماس بود. این شرکت همچنین از محل فلزات گروه پلاتینوم ۵.۶میلیارد دلار درآمد به‌دست آورد.
از نظر جغرافیایی، چین بیشترین درآمد را به آنگوامریکن روانه کرد؛ رقمی برابر با ۶.۹۳ میلیارد دلار. پس از چین، دیگر کشورهای آسیایی به جز ژاپن و هند بیشترین درآمد را برای آنگلو آفریدند؛ رقمی برابر با ۵.۸۱میلیارد دلار. درآمد آنگلو از شماری از کشورهای اروپایی نیز ۳.۹۲میلیارد دلار شد.


۸. آلومینیوم کورپوریشن‌آوچاینا لیمیتد: ۲۴.۰۸میلیارد دلار

آلومینیوم کورپورِیشِن‌آوچاینا لیمیتد، سال گذشته میلادی را با درآمد ۲۴.۰۸میلیارد دلار پشت سر گذاشت. این رقم نسبت به درآمد این شرکت در سال گذشته میلادی کاهشی بود؛ کاهشی که از کم شدن میزان معاملات آن برمی‌آمد. تولیدات این شرکت که چالکو نیز نامیده می‌شود، به ۴گروه اصلی تولید آلومینا، آلومینای اولیه، تجارت و انرژی تقسیم می‌شود. این شرکت، سال گذشته را با کاهش معاملات پشت سر گذاشته بود اما در همین حال بیشترین درآمد آن نیز از همین بخش به‌دست آمد. چالکو جدا از معامله‌ها، سال گذشته را با افزایش درآمد از محل آلومینا و آلومینای اولیه نسبت به سال ۲۰۱۷میلادی پشت‌سر گذاشت.


۹. تاتااستیل: ۲۲.۶۴میلیارد دلار

تاتااستیل، بخشی از شرکت هندی و خوشه‌ای تاتاگروپ است. فعالیت‌های تاتااستیل در سراسر جهان در چارچوب شرکت‌هایی به نام‌‌های تاتااستیل‌ایندیا، بامنیپال‌استیل، تاتااستیل یوروپ، سوت‌ایست‌اِشیَن آپرِیشِنز و... جاری است. در سال گذشته، از این مجموعه، تاتااستیل‌ایندیا بیشترین درآمد را برای این شرکت آفرید و پس از آن تاتااستیل‌یوروپ درآمدزاترین زیرمجموعه این شرکت بود. در ژوئن۲۰۱۸ (خرداد-تیر۱۳۹۷) تاتااستیل در توافقی که با شرکت آلمانی تیسِن‌کراپ امضا کرد، تصمیم گرفت فعالیت‌های خود را در اروپا در قالب یک شرکت که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک آنهاست، در هم ادغام کند. تاتااستیل همچنین قراردادی با گروه اچ‌بی‌آی‌اِس امضا کرد تا از سهم خود در هلدینگ نات‌استیل و تاتااستیل‌تایلند بکاهد و در کارخانه جدیدی با اچ‌بی‌آی‌اِس وارد همکاری شود تا ۷۰درصد سهام آن به اچ‌بی‌آی‌اِس و ۳۰درصد دیگر به تاتااستیل تعلق بگیرد. مجموع درآمد تاتااستیل ۲۲.۶۴میلیارد دلار بود.


۱۰. فریپورت ‌مک‌موران: ۱۸.۶۲ میلیارد دلار

در سال گذشته میلادی، پروژه‌های استخراج مس، سه‌چهارم فعالیت فری‌پورت را تشکیل می‌دادند. این بخش ۱۳.۹۹میلیارد دلار درآمد به فری‌پورت وارد کرد. پس از مس، طلا درآمدزاترین فلز برای فری‌پورت بود و ۳.۲۳میلیارد دلار عایدی داشت. پس از طلا نیز مولیبدن با خلق ۱.۱۹میلیارد دلار درآمدزاترین ماده معدنی این غول امریکایی را تشکیل می‌داد. از نظر جغرافیایی، پروژه‌های امریکایی فری‌پورت بیشترین درآمد را برای آن ایجاد کردند؛ رقمی برابر با ۵.۷۹ میلیارد دلار. پس از امریکا این شرکت بیشترین درآمد خود را از سوئیس به رقم ۲.۴۹میلیارد دلار به‌دست آورد و پس از آن اندونزی سومین منطقه درآمدزا با رقمی برابر با ۲.۲۲میلیارد دلار در سال گذشته میلادی بود. اصلی‌ترین پروژه‌های فری‌پورت در منطقه معدنی مورِنسی در امریکای شمالی، معدن سروورده در امریکای جنوبی و معدن گرسبرگ در اندونزی هستند. مجموع درآمد فریپورت ۶۲. ۱۸میلیارد دلار بود.

عناوین برگزیده