تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۵۷۱۷۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بعد از حمله دو پالایشگاه بزرگ رخ داد:

رویکرد جدید عربستان برای عرضه اولیه سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان

می متالز - رویکرد عربستان برای عرضه اولیه 5 درصد سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان بعد از حمله به دو پالایشگاه بزرگ تغییر و با فشار و زور به ثروتمندان همراه شده است.
رویکرد جدید عربستان برای عرضه اولیه سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان

به گزارش می متالز، عربستان به خانواده‌های ثروتمند عربستان فشار می‌آورد تا سهام آرامکو را در زمان عرضه اولیه خریداری کنند.

پیش از این قرار بود 5 درصد از سهام شرکت آرامکو در بورس های جهانی عرضه شود. این برنامه 100 میلیارد دلاری بخشی از تصمیمات اقتصادی ولیعهد جوان سعودی محمد بن سلمان بود ولی پس از گذشت چند ماه از اعلام این تصمیم، شاه ملک سلمان اقدام به لغو کرد. پیش بینی می شد ارزش سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان پس از عرضه اولیه 5 درصدی حدود دو هزار میلیارد دلار تعیین شود.

بنابر اعلام برخی منابع، ریاض از برخی خانواده‌های ثروتمند عربستان خواسته جزو سرمایه گذاران قطعی فهرست آرامکو باشند. این رویکرد چندان دوستانه نبوده و از عباراتی مانند مجبور کردن، زور گفتن و به‌زور وادار کردن برای توصیف شیوه درخواست دولت از خانواده‌ها استفاده شده و عربستان سعی می‌کند سرمایه گذاران اصلی را برای آنچه بزرگترین معامله قرن نام گرفته حفظ کند.

یکی از سعودی‌های ثروتمند که هدف ریاض به‌عنوان یک سرمایه‌گذار اصلی بوده، الولیدبن طلال است که این میلیاردر معروف سه ماه در ریتز کارلتون نگه داشته شد. مانند بسیاری که در هتل بازداشت شده بودند و زمانی اجازه خروج پیدا کرد که موافقت کرد سرمایه مالی هنگفتی را در اختیار دولت قرار دهد. تا امروز بسیاری از این سرمایه‌ها در عربستان ساکن ماندند ولی به وی پیشنهاد شده در صورتی اجازه استفاده از آن را پیدا می‌کند که اقدام به خرید سهام آرامکو کند.

به‌نظر می‌رسد ریاض نگران این معامله قرن بوده و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان قصد دارد این شرکت نفتی را دو تریلیون دلار ارزش‌گذاری کند ولی شک و تردیدهای بسیاری در این باره وجود دارد.  حملات اخیر هم اوضاع را بدتر و باعث شده خریداران نگرانی‌های ژئوپولیتیکی را در قیمت‌گذاری سهام این شرکت لحاظ کنند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده