تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۵۷۱۸۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سریال تولید خودروهای ناقص

می متالز - در شرایطی که برخی مدیران شرکت‌های خودروساز و همچنین مسوولان ارشد وزارت صمت وعده داده بودند که دیگر محصولات ناقص از خطوط تولید خودروسازان خارج نخواهد شد.
سریال تولید خودروهای ناقص

به گزارش می متالز، بازدید سرزده دادستان تهران از پارکینگی واقع در بزرگراه آزادگان و انتشار خبر دپوی هزاران خودروی ناقص در این پارکینگ بار دیگر این سوال را مطرح کرد که آیا خودروسازان تولید محصولات ناقص را متوقف کرده‌اند یا اینکه به‌رغم وعده‌های داده شده تولید این محصولات ادامه دارد؟

خودروسازان تولید خودروهای ناقص را از سال گذشه کلید زدند،این در شرایطی است که خروج این خودروها از خطوط تولید، تیراژ را در آمارهای تولید افزایشی اما عرضه به بازار را در کمترین سطح قرار داد.

خودروسازان در آخرین ماه سال گذشته نسبت به ماه پیش از آن (بهمن) ۴۲ درصد تولید خود را افزایش دادند. به این ترتیب در حالی که این تصور ایجاد شده بود که وضعیت تولید خودروسازان به حالت عادی بازگشته و افت تولید ۳۹ درصدی سال ۹۷ به نسبت سال قبل از آن در سال جاری تکرار نخواهد شد، اظهارات یکی از قطعه‌سازان بزرگ کشور از راز افزایش آمار تولید خودروسازان در اسفند ماه پرده برداشت.

خرداد سال‌جاری مسوولان یکی از قطعه‌سازی‌های بزرگ کشور در یک نشست خبری اعلام کرد که به مدیران خودروساز اعلام کردیم که از تولید خودروی ناقص جلوگیری کنند، اما آنها بی توجه به هشدارهای ما اقدام به تولید خودرو به‌صورت ناقص می‌کنند.

وی دلیل این مساله را بدهی شرکت‌های خودروساز به قطعه ساز و عدم توان قطعه سازان در تزریق قطعه به خطوط تولید با توجه به نبود نقدینگی عنوان کرد.

بعد از این اظهار نظرها مسوولان ارشد وزارت صمت و همچنین برخی مسوولان نهادهای قضایی مانند ناصر سراج رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور به این مساله ورود کردند و مشخص شد دو شرکت بزرگ خودروساز کشور نزدیک به ۲۰۰ هزار خودروی ناقص را به دلیل کسری قطعات تجاری نکرده و در کف پارکینگ‌های خود دپو کردند.

با توجه به حضور نهادهای نظارتی این گمانه مطرح شده بود که خودروسازان به عمد خودروها را ناقص تولید کرده‌اند و از عرضه آنها به بازار خودداری می‌کنند.

بعد از مطرح شدن این گمانه مدیران ارشد وزارت صمت و همچنین مدیران خودروساز به تکاپو افتادند تا خود را از این اتهام تبرئه کنند.

پس از فشار به تجاری‌سازی این خودروها، فرشاد مقیمی معاون وقت امور صنایع وزیر صمت در تیر اعلام کرد شرکت‌هایی خودروساز ظرف ۵ هفته خودروهای ناقص را تکمیل کرده و پس از آن تولید خودرو به‌صورت عبور مستقیم انجام خواهد گرفت.

جواد سلیمانی مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا نیز همین مساله را مطرح کرد. در گام پایانی رضا رحمانی وزیر صمت اعلام کرد نمودار تولید خودروهای ناقص نزولی شده و به‌صورت هفتگی وضعیت تکمیل این خودروها را رصد می‌کنیم.

هر چند این اظهارنظرها در ابتدا این گمانه را مطرح کرده بود که وزارت صمت و همچنین مدیران خودروساز برای تکمیل این خودروها و همچنین جلوگیری از تولید محصولات ناقص برنامه مدونی دارند، اما برخی اظهارات مطرح شده از سوی مدیران خودروساز و مشروط کردن روند توقف تولید خودروهای ناقص نشان داد که خبری از برنامه ریزی برای توقف روند تولید این محصولات وجود ندارد.به نظر می‌رسد در شرایط فعلی خودروسازان چاره‌ای ندارند که همچنان بخشی از محصولات خود را به‌صورت ناقص تولید کنند.

بازدید دادستان تهران از پارکینگ خودروسازان واقع در اتوبان آزادگان هم این مساله را تایید کرد. دلیل این مساله را باید در چالش ادامه دار کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز و همچنین مرتفع نشدن تامین قطعات داخلی و همچنین تامین آن بخش از قطعاتی دانست که پیش از تحریم‌ها از طریق واردات تامین می‌شدند.

عناوین برگزیده