تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۴
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۵۷۲۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
استان بوشهر؛

افزایش ۲۸ درصدی صادارت غیرنفتی از گمرک پارس

می متالز - مدیر کل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: از ابتدای امسال تاکنون 8 میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای غیرنفتی از گمرک پارس به خارج از کشور صادر شد که ۲۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش نشان می‌دهد.
افزایش ۲۸ درصدی صادارت غیرنفتی از گمرک پارس

به گزارش می متالز، احمد پورحیدر بیان کرد: منطقه پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان را در خود جای داده است علاوه بر دارا بودن عنوان پایتخت انرژی، قطب صادرات محصولات غیر نفتی، پتروشیمی و میعانات گازی نیز به شمار می‌رود.

وی افزود: در مرداد ماه امسال بالغ بر یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۵۶۰ میلیون دلار از طریق گمرک منطقه ویژه انرژی پارس به خارج از کشور صادر شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۳۸ درصد رشد داشته است.

مدیر کل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اضافه کرد: آمار صادرات مواد غیر نفتی از ابتدای امسال تاکنون از این گمرک هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که از نظر وزنی ۲۸ درصد افزایش داشته است.

وی عمده محصولات صادراتی را اتیلن، پلی اتیلن، بوتان، پروپان، کود اوره، آمونیاک، کلینکر و گوگرد عنوان کرد.

پورحیدر افزود: این محصولات بیشتر به کشور‌های آسیای میانه مانند آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ازبکستان و افغانستان، ترکیه، اسپانیا، صربستان، ترکیه، عراق، چین، تایوان، تایلند و کشور‌های حوزه خلیج فارس صادر شده است.

وی راه‌اندازی سامانه جامع امور گمرکی، کم کردن تشریفات اداری و حضور ارزیابان در محل کارخانه را در تسریع صادرات موثر دانست.

مدیر کل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تصریح کرد: وجود پتروشیمی‌های متعدد و تولید مواد غیرنفتی موجب شده گمرک منطقه ویژه از لحاظ عملکرد در سال‌های اخیر رتبه اول صادرات مواد غیر نفتی را در کشور دارا باشد.

عناوین برگزیده