تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۳۶۱
کد خبر: ۵۷۴۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی فعالیت ۲۵۶ واحد تولید قطعات بتنی غیرمجاز در سقز عنوان شد

سایه شوم محصولات بتنی غیرمجاز بر صنعت ساختمان

می متالز - ۵۶ واحد تولید قطعات بتنی و تیرچه صنعتی غیرمجاز در شهرستان سقز فعالیت می‌کنند.
سایه شوم محصولات بتنی غیرمجاز بر صنعت ساختمان

به گزارش می متالز، به عبارت دیگر این واحدها بدون مجوز و پروانه بهره‌برداری هستند.
در راستای سازماندهی این کارگاه‌های بدون مجوز و پروانه بهره‌برداری، کارگروه ویژه هدایت و راهنمایی دریافت مجوز برای تولید قطعات بتنی و تیرچه صنعتی تشکیل شده است.

 

کارگروه ویژه برای دریافت مجوز

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز عنوان کرد: اکنون ۲۵۶واحد تولید قطعات بتنی و تیرچه صنعتی غیرمجاز در این شهرستان فعالیت می‌کنند.
بهنام میرزایی با اشاره به واحدهای مجازی تولید بتن که در شهرستان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: ۳۶واحد تیرچه صنعتی غیرمجاز و ۱۲۰واحد تولید قطعات بتنی بدون مجوز و پروانه بهره‌برداری در سقز فعالیت می‌کنند و هنوز اقدام به دریافت مجوز و صدور پروانه نکرده‌اند.
وی با بیان این موضوع که به فکر سازماندهی این واحدها هستیم، تاکید کرد: در راستای سازماندهی کارگاه‌های بدون مجوز و پروانه بهره‌برداری، کارگروه ویژه هدایت و راهنمایی دریافت مجوز لازم برای تولید قطعات بتنی و تیرچه صنعتی در سقز تشکیل شده است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز با بیان اینکه فقط ۲واحد تیرچه صنعتی و ۲واحد تولید قطعات بتنی در سقز فعال و دارای مجوز هستند، افزود: ۲۵۶واحد غیرمجاز و بدون پروانه تولیدات قطعات بتنی و تیرچه بلوک مجوزهای لازم را دریافت کنند تا در مسیر توسعه و تولید به‌صورت رسمی قرار بگیرند. میرزایی یادآور شد: دریافت مجوز و پروانه بهره‌برداری این واحدها روند پیچیده‌ای ندارد و این اداره به هیچ عنوان برای دادن مجوز کارشکنی یا سختگیری نمی‌کند.
وی با بیان اینکه محصولات ساختمانی این واحدها در سقز کیفیت و کارآیی موردتایید اداره استاندارد را ندارند، گفت: واحدهای بدون مجوز برای دریافت مجوز در کمترین زمان به اداره صنعت، معدن تجارت سقز مراجعه کنند و در صورت دریافت مجوز از تسهیلات عالی نیز بهره‌مند خواهند شد.

 

غیرمجاز‌ها زیرنظر اتحادیه نیستند

رئیس اداره استاندارد سقز نیز در این راستا عنوان کرد: پیش از این اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان به اصناف سقز درباره اینکه برای واحدهای تولیدی که داخل شهر فعالیت می‌کنند، مجوز صادر نشود، نامه‌ای فرستاده بود؛ چراکه واحدهای تولیدی باید در خارج از شهر مشغول فعالیت باشند.
هیوا اردلان افزود: واحدهای غیرمجاز که تعداد آنها نیز زیاد است زیرنظر اتحادیه یا تشکل خاصی نیستند چون شرایط واحدهای آنها با سایر واحدهای صنفی متفاوت است.
وی افزود: واحدهای مجاز تولید مصالح ساختمانی قرار بود انجمنی را به نام انجمن تولیدکنندگان مصالح ساختمانی تشکیل دهند اما موفق نشدند، هرچند واحد صنفی شن و ماسه اتحادیه را تشکیل دادند اما به صورت فراگیر نبود تا شامل همه واحدهای صنفی شود.
اردلان تصریح کرد: واحدهای غیرمجاز تولیدی مصالح ساختمانی یا جواز تاسیس آنها باطل شده یا تاریخ پروانه کسب آنها نامعتبر است، بنابراین محصولات این واحدهای غیرمجاز به هیچ عنوان استاندارد نیست و تاییدیه استاندارد ندارند.
وی دلیل اقدام نکردن این واحدهای غیرمجاز به دریافت مجوز و تاییدیه استاندارد را سهولت اشتغال واحدهای خود در زمین‌های با کاربری مسکونی و در حیاط خانه‌های مسکونی یا زمین‌های با کاربری کشاورزی اعلام کرد و افزود: تازمانی که این واحدها از زمین‌های با کاربری مسکونی و کشاورزی برای فعالیت و تولید مصالح ساختمانی استفاده کنند، مجوز و تاییدیه استاندارد برای آنها صادر نمی‌شود.
وی راهکار مناسب برای برون‌رفت از این مشکل را تغییر کاربری زمین‌های واحدهای مسکونی به کشاورزی یا صنعتی اعلام کرد و افزود: اگر زمین‌هایی در خارج از شهر برای فعالیت آنها درنظر بگیرند، می‌توانند مصالح ساختمانی را تولید کنند و این معضل هم برطرف می‌شود.
گفتنی است، سقز با بیش از ۲۲۶هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰کیلومتری شمال سنندج در مرکز این استان قرار دارد.

عناوین برگزیده