تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۵۸۴۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

محققان در تلاش‌اند کربن حاصل از تولید سیمان را از بین ببرند/ تولید سیمان به تنهایی ۸ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای تشکیل می‌دهد

می متالز - گروهی از محققان MIT اعلام کردند که راهی برای از بین بردن انتشار کربن از تولید سیمان پیدا کرده‌اند. تولید سیمان به‌تنهایی حدود ۸ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد.
محققان در تلاش‌اند کربن حاصل از تولید سیمان را از بین ببرند/ تولید سیمان به تنهایی ۸ درصد از کل گازهای گلخانه‌ای تشکیل می‌دهد

به گزارش می متالز، گروهی از محققان MIT اعلام کردند که راهی برای از بین بردن انتشار کربن از تولید سیمان پیداکرده‌اند. دانشمندان می‌گویند به‌خوبی شناخته‌شده است تولید سیمان، که ماده اصلی ساختمانی در جهان را تشکیل می‌دهد، منبع قابل‌توجهی از انتشار گازهای گلخانه‌ای است. محققان این گروه بر این باور هستند که تولید سیمان به‌تنهایی حدود ۸ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد.

محققان روش جدیدی را برای تولید موادی ارائه داده‌اند که می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را از فرایند تولید سیمان از بین ببرد و احتمالاً محصولات مفید دیگری را نیز در این فرآیند ایجاد کند.

در حال حاضر امروز برای هر کیلوگرم سیمان حدود یک کیلوگرم دی‌اکسید کربن آزاد می‌شود. سیمان پرتلند پرکاربردترین نوع استاندارد است. با سنگ‌زنی سنگ‌آهک و پختن آن با ماسه و خاک رس در حرارت بالاتر ایجاد می‌شود. گرما معمولاً با سوزاندن زغال‌سنگ ایجاد می‌شود. محققان می‌گویند که فرایند آن‌ها گازهای گلخانه‌ای ایجادشده از زغال‌سنگ سوزان را از بین می‌برد یا به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

این فرآیند جدید از الکترولیزر استفاده می‌کند که در آن‌یک باتری به دو الکترود در آب قلاب شده است تا حباب اکسیژن از یک الکترود و حباب هیدروژن از سوی دیگر تولید شود، برق مولکول‌های آب را تقسیم می‌کند. فرآیند جدید، سنگ‌آهک پودر شده در اسید را در یک الکترود a بادی اکسید کربن آزادکرده و آهک را به‌عنوان یک جامد در الکترود دیگر رسوب می‌کند. آهک، یا هیدروکسید کلسیم، می‌تواند در مرحله دیگر برای تولید سیمان فرآوری شود.

عناوین برگزیده