تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۵۸۴
کد خبر: ۵۸۷۵۷
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

گرد رکود بر صنعت کاشی و سرامیک

می متالز - بازار کاشی و سرامیک مدتی است مانند ساخت‌وساز در رکود به‌سر می‌برد.
گرد رکود بر صنعت کاشی و سرامیک

به گزارش می متالز، البته هم‌اکنون به دلایل کاهش نرخ دلار، بازار صادرات رونق خود را تا حدودی از دست داده و به همین دلیل رکودی بر این بازار حاکم شده است.
 از این‌رو کارخانه‌های کاشی و سرامیک برای اینکه بتوانند محصولات خود را بفروشند، تا حدودی به سمت رقابت منفی رفته‌اند و این موضوع به نوبه خود بر کیفیت بازار کاشی و سرامیک تاثیرگذار خواهد بود؛ چراکه هر اندازه تولیدکنندگان نرخ محصول‌شان را کاهش دهند، به همان اندازه نیز از کیفیت محصول‌شان خواهند کاست.
از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین مسائلی که از سال گذشته تاکنون در بازار کاشی و سرامیک روی داده، افزایش نرخ تمام شده در این حوزه از صنعت است که از دست‌کم دوبرابر نیز عبور کرده است.
 البته برخی کاشی‌ها که لعاب آنها از خارج تهیه می‌شود، حدود ۳ تا ۴ برابر افزایش نرخ را تجربه کرده‌اند. اما موضوع دیگر آنکه با وجود ثبات نرخ دلار نرخ مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته است. درکل، در روند چند ماه گذشته ثبات یا کاهش نرخ دلار تاثیر خود را بر نرخ تمام‌شده خواهد گذاشت.
 هرچند نرخ کاشی و سرامیک به سادگی روند کاهشی را درپیش نمی‌گیرد؛ چراکه زمانی که قیمت‌ها به صورت تورمی افزایش پیدا می‌کنند، دیگر به سادگی قابل کاهش نخواهند بود.
از آنجا که در یک سال گذشته سرباره‌های مالی برای کارخانه‌ها و تولیدکنندگان افزایش بسیاری یافته است، فقط با کاهش نرخ دلار هزینه‌های این سرباره‌ها کاهش نخواهد یافت. از این‌رو با توجه به شرایط موجود نمی‌توان انتظار کاهش محسوسی را برای نرخ کاشی و سرامیک پیش‌بینی کرد و در کل به‌نظر می‌رسد بازار با ثبات نسبی تا پایان سال پیش برود.

سینا گلکاری‌حق / کارشناس کاشی و سرامیک

عناوین برگزیده