تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۱
بازدید: ۳۴۹
کد خبر: ۵۸۷۶۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
سنگ‌هایی که سهم کشور‌های دیگر می‌شود

سنگ‌های مرمر خراسان شمالی به خوبی نمی‌درخشند

می متالز - خراسان شمالی دارای معادن مختلف باریت، بوکسیت، مرمریت و... است و علاوه بر آن می‌توان ذخایری از ماده معدنی مرمر را در این استان به‌ویژه در شهرستان بجنورد مشاهده کرد.
سنگ‌های مرمر خراسان شمالی به خوبی نمی‌درخشند

به گزارش می متالز، سالانه مقادیر مختلف مواد معدنی از این استان استخراج اما به علت وجود مشکلات مختلف به صورت خام از استان خارج می‌شود یا به طور کلی برخی معادن غیرفعال باقی مانده‌اند و استخراج نمی‌شوند.
سنگ‌های مرمر خراسان شمالی گوهری پنهان در صدف معادن سرسبز این خطه هستند که با مشکلات مختلفی روبه‌رو شده‌اند و در سطح اندک در حال استخراج هستند یا غیرفعال باقی مانده‌اند.

 

خطر حذف مشتریان

ابوالفضل شهسوار که دارای معدن مرمر در شهرستان بجنورد است، با اشاره به اینکه قسمت زیادی از مرمر تولیدی در این استان به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: کشورهایی همچون ایتالیا، چین و... مشتریان اصلی این سنگ‌ها بوده‌اند.
وی افزود: اما اکنون با اتخاذ عوارض ۲۰درصدی بر صادرات مواد خام معدنی که مرمر نیز مشمول حال آنها می‌شود، مشتریان خود را از دست داده‌ایم و میزان فروش این سنگ‌ها به شدت کاهش یافته و به دنبال واگذاری معادن هستیم.
شهسوار ادامه داد: از سوی دیگر سنگ‌های مرمر به گونه‌ای است که در داخل کشور برای استفاده از آن استقبال چندانی نمی‌شود چراکه فاصله نرخ سنگ‌های مرمر با سنگ‌های مرمریت که در ساختمان‌سازی و برای انجام اموری همچون سنگ نمای ساختمان استفاده می‌شود حدود ۲۰برابر است.
وی اظهار کرد: در داخل کشور استقبال چندانی برای استفاده از سنگ‌های مرمر نمی‌شود؛ به همین دلیل باید به دنبال مشتریان خارجی باشیم اما اتخاذ عوارض ۲۰درصدی، کار معدنکاران مرمر را بسیار سخت کرده است.
این معدنکار خراسان شمالی به بالارفتن نرخ ارز در چند سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: رسیدن نرخ ارز به ۱۳هزار تومان درحال‌حاضر کار را برای تولیدکنندگان بسیار سخت کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر سنگ‌های مرمر فرآوری شوند سپس به صورت فرآوری‌شده از کشور خارج شوند کار را برای معدنکاران راحت‌تر خواهند کرد؟ توضیح داد: متاسفانه فرآوری سنگ‌های مرمر در ایران ضعیف است و از سوی دیگر مشتریان خارجی نیز فرآوری ایران را قبول ندارند.

 


۵ برابر شدن هزینه‌های استهلاک

شهسوار در ادامه به سایر مشکلات معادن مرمر در این استان اشاره و تصریح کرد: هزینه‌های تولید در این معادن بسیار بالا رفته است و دیگر کار کردن در معادن به صرفه نیست.
وی تاکید کرد: هزینه‌های استهلاک در معادن ۵برابر شده، در حالی که نرخ سنگ‌های مرمر افزایش یافته اما در مقابل هزینه‌های استهلاک ناچیز بوده است.

 

نبود توان مالی نوسازی

علی اصغر شادمانی از دیگر معدنکاران خراسان شمالی که دارای ۲معدن مرمر در شهرستان بجنورد است، گفت: نه تنها معادن مرمر بلکه تعداد زیادی از معادن دیگر در این استان نیازمند نوسازی تجهیزات و ناوگان خود هستند اما هزینه‌ها بسیار بالا رفته و توان خرید تمام این تجهیزات و ناوگان وجود ندارد.
وی افزود: اکنون نرخ هر لودر یا بیل مکانیکی به ۲ تا ۳میلیارد تومان یا بیشتر از آن رسیده که این اعداد، ارقام بالایی هستند.
شادمانی تاکید کرد: معدنکاران برای توسعه کار خود نیازمند تسهیلات ارزان‌قیمت هستند اما چنین تسهیلاتی وجود ندارد و اگر وجود داشته باشد نیز با بهره بسیار بالاست.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن بانک‌ها هر وثیقه‌ای را برای اعطای تسهیلات به معدنکاران قبول نمی‌کنند. برای نمونه پروانه معدن به عنوان وثیقه مورد قبول بانک‌ها نیست و شاید آنها پروانه‌های ملکی را به این علت که امر کارشناسی برای آنها راحت‌تر است، قبول می‌کنند.

 

وجود ۵معدن غیرفعال مرمر

مهدی‌زاده، کارشناس نظارت بر معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز توضیح داد: اکنون ۱۵پروانه بهره‌برداری برای معادن مرمر خراسان شمالی با میزان ذخیره یک میلیون و ۶۸۹هزار تن صادر شده است.
وی گفت: از تعداد عنوان شده، ۸معدن فعال هستند و ۲معدن برای واگذاری در مرحله مزایده قرار دارد، ۵ معدن مرمر نیز غیر فعال هستند.
 مهدی‌زاده با بیان اینکه استخراج در معادن مرمر سختی‌های زیادی دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال پروانه بهره‌برداری یک معدن مرمر به معدنکار اعطا می‌شود و وی شروع به کار می‌کند اما به ماده معدنی خوبی دست نمی‌یابد و عمده تولید این معدنکار ممکن است کلسیت باشد.

 

با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند

رضازاده، معاون صنعتی و معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در ادامه، بیان کرد: سنگ‌های تزئینی معدن مرمر و مرمریت در این استان جزو بهترین سنگ‌های تزئینی هستند اما هنوز هیچ برندی برای آنها تعریف نشده است.
وی با اشاره به اینکه این استان دارای معادن خوب سنگ‌های پرتقالی‌رنگ مرمر و کرم‌رنگ مرمریت است، افزود: نبود واحدهای فرآوری در این استان موجب شده است این سنگ‌ها بدون نشان خراسان شمالی از استان به سایر استان‌ها و خارج از کشور صادر شوند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر نبود واحدهای فرآوری موجب شده است این سنگ‌ها به صورت خام از استان خارج شوند.
رضازاده با اشاره به اینکه بیشتر معادن مرمر در شهرستان بجنورد و مرمریت در شهرستان شیروان قرار دارند، اظهار کرد: اما این معادن با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کنند.

عناوین برگزیده