تاریخ: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۵
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۵۸۹۳۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در برنامه گفتگوی زنده شب گذشته صدا و سیما با حضوردو میهمان بررسی شد

بازار لاستیک خودرو؛ مشکلات و راهکارها

می متالز - کمبود در بازار تامین لاستیک خودروهای کشوریکی از چالش های پیش روی مسئولان در چند ماه گذشته بوده است. دیشب در برنامه گفتگوی زنده تلویزیونی 18:30 میزگردی با حضور رئیس اداره زیرساخت‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت وهیات مدیره اتحادیه فروشندگان لاستیک برگزار شد و مشکلات موجود در بازار و اقدامات صورت گرفته در این زمینه مورد نقد و بررسی قرار گرفت که در ادامه خلاصه از آن را می خوانید.
بازار لاستیک خودرو؛ مشکلات و راهکارها

به گزارش می متالز، محمدعلی امامی، رئیس اداره زیرساخت‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح بازار لاستیک و با اشاره به اینکه این بازار از سه بخش تشکیل می‌شود که شامل لاستیک‌های سنگین، نیمه سنگین و سبک است ، گفت : هریک از این حوزه‌ها متقاضی و تامین کنندگان خاص خود را دارند.
وی افزود: بر اساس برآیند صورت گرفته مصرف سالانه لاستیک در کشور برای ماشین های سواری، اتوبوس‌ها و کامیون های باری سالانه بین ۳.۵ تا ۴ میلیون حلقه لاستیک است که باید برای آن برنامه ریزی شود.
امامی با بیان اینکه برای تامین لاستیک های مورد نیاز ماشین های باری و سنگین بخش عمده نیاز کشوراز طریق واردات و 20 درصد از طریق تولید داخل صورت می گیرد، بیان کرد: این روند برای لاستیک های ماشین های سواری و نیمه سنگین برعکس است و بین 80 تا 90 درصد نیاز از تولید داخل و 10 تا 20 درصد از طریق واردات تامین می شود.
رئیس اداره زیرساخت‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و و تجارت عمده مشکل کنونی تامین لاستیک کشوررا درزمینه لاستیک های نخی 12/24 و ماشین های نیسان عنوان و ابزار امیدواری کرد که به زودی با تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه مشکلات این بخش نیز رفع و بازار تامین آن مانند ماشین های سنگین به ثبات برسد.

 

اکنون نوسان تامین لاستیک وجود ندارد، مشکلی در تامین نداریم

محمدرضا آل سارا عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لاستیک در ادامه در پاسخ به این سوال که نوسان گفته شده در بازار لاستیک کشور در چه بخشی است، پاسخ داد: خوشبختانه در حال حاضر در وضعیت خوبی هستیم و نوسانی در بازار تامین لاستیک وجود ندارد.
وی افزود : در مقطعی بازار تامین لاستیک کشور دچار مشکل شد که خوشبختانه با تدابیر به موقع وزارت صنعت، معدن و تجارت این بحران را پشت سرگذاشتیم.
آل سارا با بیان اینکه اگر مشکلی وجود داشته باشد در نحوه توزیع کالاست، اظهار داشت: در حال حاضر بخشی ازلاستیک مورد نیاز کشوراز طریق وزارت صنعت و معدن و بخش دیگر نیز از طریق سازمان راهداری توزیع می شود.
وی با ابراز امیدواری برای رفع این مشکل در آینده نزدیک افزود: در صورتی که نحوه توزیع لاستیک به شیوه گذشته تغییر کند این مشکل نیز به زودی رفع و از انباشت کالا نیز جلوگیری می شود.
این عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لاستیک در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نحوه توزیع این کالا در بازار به چه صورت است ، پاسخ داد: متقاضی بر اساس شیوه جدید باید در سامانه ای ثبت نام کند و پس از پایش های صورت گرفته کالای مورد نیاز خود را دریافت می کند.

وی با بیان اینکه در گذشته آزمون و خطاهای لازم در مورد نحوه توزیع انجام شده است، گفت: در گذشته واحدهای صنفی در نحوه توزیع همکاری می کردند اما اکنون پایانه ها به تنهایی این کار را انجام می دهند که همین امر باعث انباشت کالا شده است.
وی افزود: به طور مثال راننده بدون اینکه به نوعی از لاستیک نیاز داشته باشد آن را خریداری و در منزل نگه می دارد و اگر این نوع توزیع به خود واحد صنفی اختصاص داده شود این مشکل رفع و فاصله میان راننده و واحد صنفی نیز از بین می رود و دیگر مشکلی در کمبود کالا وجود نخواهد داشت.
آل سارا با اذعان به این موضوع که تولید داخل به خوبی پاسخگوی نیاز بوده است، بیان کرد: در صورتی که اینگونه مشکلات نیز رفع شود و حمایت از تولیدکنندگان داخلی مضاعف شود به طور قطع به مرور زمان نیاز به واردات لاستیک نیز کاهش خواهد یافت.

رئیس اداره زیرساخت‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و و تجارت نیز در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نحوه توزیع دچار مشکل است یا نه، پاسخ داد: خرداد سال گذشته با مشکلات زیادی روبه رو شدیم که یکی از آنها اعتصاب کامیون دارها به دلیل افزایش قیمت ها و وجود محدودیت هایی در زمینه تامین لوازم یدکی و لاستیک بود.
محمدعلی امامی افزود: اعتراض این صنف به حق بود و مطالبه آنها افرایش نرخ کرایه ها و تامین لاستیک با توجه به محدودیت های ایجاد شده بود.
وی اظهار داشت: در آن مقطع زمانی لاستیک موجود در بازار پاسخگوی نیاز نبود از این رو برای رفع مشکل موجود و اصلاح فرایند توزیع سامانه ای را طراحی کردیم. این سامانه در راستای مقابله با قاچاق کالا و ارز در کل زنجیره تامین راه اندازی شد و فرایند آن نیز به این صورت بود که وارد کننده و تولید کننده باید کل اطلاعات عرضه کالا را در سامانه ثبت می کرد که شامل اطلاعات عرضه کنندگان نیز بود.
رئیس اداره زیرساخت‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و و تجارت افزود: سازمان راهداری و وزارت کشور نیز سامانه ای داشتند که متقاضی باید درآن ثبت نام و نیاز خود را اعلام می کرد و در نهایت بر اساس پیمایش ماشین میزان حلقه لاستیک مصرفی مشخص و حواله لازم برای وی صادر می گردید.
امامی در ادامه با بیان اینکه متقاضی با حواله صادر شده به واحد صنفی مراجعه می کرد و حلقه لاستیک لازم را دریافت می کرد، گفت: این شیوه مانع از احتکار کالا می شود.
وی با اشاره به اینکه واحد صنفی اکنون با فروکش کردن نیاز بازار خواهان بازگرداندن شیوه توزیع به سبک قبل است، اظهار داشت: در حال حاضر تا حواله ای صادر نشود لاستیک در واحد صنفی باقی خواهد ماند و نزدیک به سه ماه است که لاستیک ها در واحد صنفی باقی مانده اند، از این رو برای حل این مشکل ، سیستم های تشویقی وضع کرده ایم یا از سازمان راهداری خواسته ایم که میزان پیمایش موجود را کاهش دهند تا متقاضیان بتوانند لاستیک ها بیشتری را دریافت کنند.

 

عرضه لاستیک از طریق واحد صنفی راه حل مشکل

محمدرضا آل سارا عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لاستیک در ادامه پیشنها داد تا برای رفع این مشکل واحد های صنفی کالاها را به طور مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار دهند و سازمان راهداری و دیگر واسطه ها از این میان حدف شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این فرایند به معنای درخواست برای حذف حواله ها است، گفت: این فرایند به معنای حذف حواله نیست تنها باید شکل آن تغییر کند.
وی با بیان این مثال که کامیون های 18 چرخ سالانه 6 حلقه لاستیک دریافت می کنند ، بیان کرد: این به این معناست که این کامیون ها هر چهار ماه دو حلقه دریافت می کنند و کامیون های 10 چرخ هر 6 ماه باید دو حلقه لاستیک و کامیون های 6 چرخ نیزهر سال دو حلقه دریافت کنند.
آل سارا بیان کرد: طبق این فرایند اتوبوس های برون شهری هر چهار ماه دو حلقه و درون شهری نیز هر 6 ماه دو حلقه لاستیک دریافت می کنند، این نحوه توزیع در 8 سال دفاع مقدس پاسخگوی نیاز مردم بود و الان نیز کارآمد است.
وی اظهار داشت: طبق سرانه مصرف متقاضی می تواند با مراجعه به واحد صنفی و پس از بررسی در سیستم در صورتی که قبلا نیاز خود را از جای دیگری تامین نکرده باشد به صورت مستقیم کالای خود را از واحد صنفی دریافت کند.

 

کل زنجیره توزیع لاستیک باید شفاف باشد

محمدعلی امامی، رئیس اداره زیرساخت‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و و تجارت در پاسخ به این پیشنهاد گفت: برای تامین لاستیک کشور ارز 4200 تومانی اختصاص داده شده است و بر همین اساس نیز بایستی طبق تکلیفی که به وزارت صنعت و معدن ابلاغ شده است کل زنجیره توزیع شفاف باشد .
وی افزود: از سوی دیگر با توجه به پیشرفت تکنولوژی می توان به صورت کاملا هوشمندانه و بدون دخالت انسانی این کار را انجام داد پس چرا نباید از این سیستم استفاده شود.
وی در پاسخ به این سوال که مشکل در تاخیر صدور حواله چگونه باید رفع شود ، گفت: مشکل در تاخیر صدور حواله نیست بلکه چون راننده لاستیک خود را تامین کرده و در خانه دارد نیاز کاذب بازار از بین رفته است و چون تقاضا نیست حواله ای صادر نمی شود و اکنون شکاف قیمتی از بین رفته است.

عناوین برگزیده