تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۵۹۰۲۵
سرویس خبر : انرژی
معاون وزیر نفت؛

۹۹ درصد جمعیت شهری زیر پوشش گاز قرار دارند/تکمیل خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - چابهار

می متالز - منتظرتربتی گفت: تنها کشور دنیا باشیم که حدود ۹۵ درصد جمعیت را زیر پوشش گازرسانی داریم.
۹۹ درصد جمعیت شهری زیر پوشش گاز قرار دارند/تکمیل خط لوله انتقال گاز ایرانشهر - چابهار

به گزارش می متالز به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با برنامه رادیویی به تشریح وضع گازرسانی، روند حذف قبوض کاغذی گاز، سوآپ گاز و ... پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

خوشبختانه وضع گازرسانی در سال‌های پیش شتاب بیشتری به خود گرفته و شرایط بسیار خوبی را در این بخش شاهد هستیم، به‌طوری که در صحبت‌های رئیس‌جمهوری نیز این مسئله بسیار پررنگ مطرح شده است. ما شاید تنها کشور دنیا باشیم که حدود ۹۵ درصد جمعیت را زیر پوشش گازرسانی داریم. در بخش شهری تقریباً ۹۹ درصد جمعیت شهری زیر پوشش گاز قرار دارند و در بخش روستایی، حدود ۸۰ درصد جمعیت، از این نعمت برخوردارند و این رقم رو به افزایش است.

ما سالانه حدود ۳ هزار روستا را به شبکه گاز سراسری متصل می‌کنیم و برنامه داریم این روند را در سال‌های آینده نیز دنبال کنیم تا در دو سه سال آینده، بیشتر روستا‌های کشور که قابلیت گازرسانی دارند، به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شوند.

ما شبکه گسترده‌ای در کل کشور داریم و در کریدور‌های مختلف، این خطوط گسترش یافته‌اند. حدود ۳۸ هزار کیلومتر خطوط لوله فشار قوی داریم که تقریباً معادل یک دور کره زمین است و ۳۵۰ هزار کیلومتر هم خطوط لوله داخلی شبکه گاز داریم که به صورت مفهومی می‌توان گفت تقریباً ۱۰ برابر دور کره زمین، خطوط لوله انتقال گاز در داخل کشور کشیده‌ایم.

یکی از این کریدورها، کریدور غرب است که گاز را از عسلویه به اهواز و از اهواز هم به غرب کشور و به استان‌های کردستان و کرمانشاه رسانده است. این یکی از خطوط راهبردی ماست که هم استان‌های غربی کشور را زیر پوشش قرار می‌دهد.

در زمینه چالش‌ها، برای خطوط لوله پرفشار باید کوتاه‌ترین مسیر‌ها را انتخاب کنیم و به همین دلیل، یکی از مشکلات ما در این بخش، تحصیل اراضی است که با توجه به اینکه خط لوله از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی عبور می‌کند، این مسئله کمی دشوار به نظر می‌آید، اما با توجه به اینکه ما با نظر کارشناسان رسمی، این زمین‌ها را قیمت‌گذاری می‌کنیم، تقریباً از این بابت مشکل نداریم و با پرداخت‌های خوبی که انجام می‌شود، اجازه عبور از این زمین‌ها را داریم، اما در مسیر غرب کشور، یکی از چالش‌های بزرگ ما، عبور از رودخانه‌های بزرگ و پرآبی است که در مسیر قرار دارد.

یکی از این رودخانه‌ها، رودخانه کارون است که ابتدا قرار بود خط را از زیر رودخانه عبور دهیم، اما از آنجا که بستر رودخانه سنگی بود، ناچار شدیم برای نخستین بار پلی روی رودخانه احداث کنیم؛ پلی به طول حدود ۱۸۰ متر و با وزن ۵۴۰ تن که خط لوله را از روی این پل عبور دادیم.

این خط لوله یعنی خط لوله ششم سراسری خط لوله ویژه‌ای بود که از عسلویه تا اهواز و از اهواز تا دهگلان به طول ۱۲۰۰ کیلومتر ادامه یافت.

این کار در ۲ مقطع انجام شد؛ مقطع نخست در سال‌های گذشته و از عسلویه به اهواز بود و مقطع بعدی از اهواز به دهگلان که سال گذشته راه‌اندازی شد و پیشرفت بسیار خوبی هم داشته و به شبکه گاز متصل شده است، اگرچه هنوز به‌طور رسمی افتتاح نشده، با این حال، ما از آقای رئیس‌جمهوری قول گرفته‌ایم که خط ششم سراسری انتقال گاز و بخشی از خط لوله نهم سراسری انتقال گاز را که آن هم امسال به بهره‌برداری رسیده و گازدار شده را با حضور ایشان افتتاح کنیم.

کار به نحو احسن انجام شده، زیرا پیمانکاران داخلی ما امروز توانمندی‌های بسیاری پیدا کرده‌اند و سرعت بسیار خوبی در اجرای خطوط لوله دارند، به‌طوری که در بخشی از کشور عراق هم پیمانکاران ایرانی برخی از پروژه‌های خط لوله را اجرا کرده‌اند.

روند گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان شتاب بسیار خوبی گرفته است و هم اکنون در شهر زاهدان، حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد مردم به شبکه سراسری گاز متصل شده‌اند.

به‌رغم آنکه همه استان‌های ما در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی گازدار شده‌اند، اما، چون نیت داشتیم کار گازرسانی سیستان و بلوچستان خیلی سریع‌تر پیش رود، از برخی استان‌ها در این زمینه کمک گرفتیم. یعنی چهار استان را به‌عنوان استان‌های معین به شهر زاهدان فرستادیم و اکنون هموطنان‌مان شاهد آن هستند که کار بسیار سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، پیش می‌رود و امیدواریم بتوانیم زمستان امسال، بخش عمده‌ای از شهر و تا زمستان سال آینده، همه شهر را به شبکه گاز متصل کنیم.

غیر از شهر زاهدان، برای بقیه شهر‌ها هم برنامه داریم؛ برای خاش و زابل. البته زابل اکنون نیز از طریق سی‌ان‌جی به شبکه گاز متصل شده است. یک خط لوله بسیار مهم از ایرانشهر به چابهار نیز داریم که تقریباً خط پرهزینه‌ای است و به‌تازگی پیمان‌سپاری آن انجام شده و حدود ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

مختصراً باید بگویم که ما در استان سیستان و بلوچستان حدود ۸ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم در طول سه سال، سالانه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان، در این استان هزینه کنیم. البته یکی از تعهدات ما این بوده که در این پروژه‌ها در حد امکان از نیرو‌های بومی استفاده شود. بر همین اساس، اکنون در این استان حدود ۲ هزار نفر مشغول به کارند و در سال‌های آینده، این تعداد افزایش می‌یابد، زیرا فعالیت‌های پروژه‌هایی که تعریف کرده‌ایم به مرور گسترش می‌یابد و حجم کار و فعالیت در آنجا چشمگیرتر خواهد شد.

البته ما هم این کار را آغاز کرده‌ایم، هرچند به نظر می‌رسد تبلیغات‌مان در این زمینه را باید افزایش دهیم. یعنی در برخی از شهر‌ها شروع کرده‌ایم، اما به طور جدی، اکنون سامانه‌هایی را تعریف و معرفی کرده‌ایم که مردم خود با مراجعه با آن سامانه‌ها، شماره اشتراک و موبایل خود را وارد می‌کنند تا از این پس، قبض را از طریق موبایل خود دریافت کنند.

البته بخشی از کار را هم توسط کنتورخوانان خود انجام می‌دهیم. اکنون حدود ۳۳ درصد از اطلاعات مشترکان را جمع‌آوری کرده‌ایم و با سامانه یادشده در چند ماه آینده، این طرح را نهایی خواهیم کرد. تصور می‌کنم بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت گاز هم از آبان یا آذرماه بتواند قبوض کاغذی را جمع کند و همه استعلام و مقدار مصرف را از طریق شماره همراه، به اطلاع مشترکان برساند.

همچنین اقدام دیگری نیز در این زمینه انجام داده‌ایم؛ از آنجا که امکان دارد برخی خانواده‌ها مایل باشند قبض چند منزل مسکونی را پرداخت کنند، این امکان را گذاشته‌ایم تا بتوان برای هر اشتراک گاز، سه یا چهار شماره موبایل ثبت کرد تا اطلاع‌رسانی به صورت هم‌زمان انجام شود.

عناوین برگزیده