تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۵۹۰۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صعود فلزات رنگی در آستانه مرز 300 هزار واحدی بورس تهران

پالس مثبت غول‌های اقتصادی به بازار کالاهای پایه

می متالز - هر 4 فلز رنگی مرتبط با بورس تهران، آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی را با صعود ملموس قیمت‌ها سپری می‌کنند. سیگنال‌های مثبت از سمت دو اقتصاد بزرگ جهانی پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات تجاری انگیزه تقاضا را به صورت ملموسی تقویت کرده است. بازگشت قیمت‌ها به سقف 45 روزه در مقطعی که بورس تهران برای ورود به ابرکانال 300 هزار واحدی در تقلاست می‌تواند محرک مطلوب و قدرتمندی باشد.
پالس مثبت غول‌های اقتصادی به بازار کالاهای پایه

به گزارش می متالز، مدت‌هاست که بحث احتمال وقوع یک رکود اقتصادی، محور بحث محافل بین‌المللی است. این موضوع طی هفته‌های اخیر افت شدید قیمت کامودیتی‌ها را رقم زده بود. در این بین مناقشات تجاری امریکا و چین به عنوان عمده‌ترین عامل فشار بر اقتصاد جهانی مطرح بوده و عدم پیشرفت مطلوب مذاکرات پیشین اثر منفی قابل توجهی بر بازارها داشته است.

هفته گذشته این دو اقتصاد بزرگ دنیا اقدامات عملی بیشتری در جهت اثبات تمایل خود به حصول یک توافق نشان‌ داده‌اند و مواضع ملایم‌تری نسبت به یکدیگر اتخاذ کرده‌اند. مساله‌ای که توانسته بر ضعف آمارهای اقتصادی غلبه کند و بازار کالاهای پایه را صعودی کند. در عین حال همچنان برخی از فعالان تاکید می‌کنند که بازارها دچار بیش‌واکنشی هستند و صعودهای پیش از رکود را تجربه می‌کنند. این دسته از فعالان به رشد همزمان قیمت طلا و سایر کالاهای پایه مصرفی به عنوان نشانه‌ای از بیش‌واکنشی اشاره دارند.

در آخرین معاملات بورس فلزات لندن (تا ساعت 18:40 به وقت تهران) قیمت مس و روی در سقف 45 روزه خود قرار گرفته‌اند و بیش‌ترین قیمت از ابتدای آگوست را ثبت کرده‌اند.

«روی» پیشتاز صعود قیمت‌ها در معاملات امروز بوده و با رشد بیش از 2.2 درصد به سطح 2394 دلاری بازگشته و در آستانه ورود به کانال 2400 دلار قرار دارد.

«مس» نیز با رشد 1.7 درصدی به نیمه دوم کانال 5900 دلاری به ازای هر تن رسیده است و در سطح 5954 دلار قرار دارد.

«سرب» و «آلومینیوم» نیز به ترتیب رشدهای 1.3 و 0.9 درصدی را تجربه می‌کنند و در سطوح 2111 و 1810 دلاری هر تن قرار دارند.

در هفته گذشته بین دو اقتصاد بزرگ دنیا چه گذشت؟

خبرگزاری شینهوای چین روز جمعه اعلام کرد که تعرفه 30 درصدی بر محصولات کشاورزی امریکا را در سال آینده افزایش نخواهد داد.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که چین خرید اقلام کشاورزی امریکا را در هفته گذشته تجدید کرده و امریکا اعلام کرده که افزایش تعرفه وارداتی بر برخی اقلام چینی را به مدت هفته به تعویق می‌اندازد.

چین از ماه ژولای سال 2018 تعرفه 25 درصدی بر محصولات کشاورزی امریکایی از جمله سویا و گوشت خوک اعمال کرد. تعرفه بر سویا از ابتدای سپتامبر جاری 5 درصد دیگر افزایش یافت و تعرفه گوشت خوک به 35 درصد رسید.

خبرگزاری شینهوا اعلام کرده که چین از امروز به شرکت‌های مرتبط برای واردات مقدار مشخصی از این محصولات و همچنین دیگر اقلام کشاورزی کمک می‌کند و این حمایت بر مبنای اصول بازار و قوانین سازمان تجارت جهانی خواهد بود. همچنین این گزارش ابراز امیدواری کرده است که امریکا نیز در تعهدات و کلام خود صادق بوده و شرایط مطلوبی را برای همکاری در زمینه‌های مرتبط با کشاورزی بین دو کشور ایجاد کند.

قبل از اعلام خبر معافیت تعرفه‌های بیشتر، شرکت‌های چینی در روز 5‌شنبه 10 محموله (بار کشتی) سویا را خریداری کرده‌اند که قابل‌توجه‌ترین میزان خرید این محصول از اواخر ژوئن بوده است.

*در هفته پیش رو مذاکرات تجاری بین مسئولین رده‌پایین‌تر امریکایی و چینی در واشنگتن برگزار می‌‌شود. این در حالی است که مذاکرات مقامات ارشد دو کشور در روزهای اولیه اکتوبر برگزار خواهد شد.

* همچنین دونالد ترامپ روز 5 شنبه اعلام کرده که توافق همه‌جانبه با چین را ترجیح می‌دهد اما احتمال تحقق پیمان (توافقی) موقت را رد نمی‌کند.

عناوین برگزیده