تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۵۹۲۲۶
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت منابع آب ایران :

مدیریت یکپارچه آب تنها راه مقابله با چالش‌های این حوزه است

می متالز - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: متاسفانه به‌دلیل بخشی‌نگری به مقوله آب و یکپارچه ندیدن مدیریت آن با چالش‌هایی مواجه هستیم و تا زمانی‌که به مدیریت آب به عنوان یک مسئله واحد نگاه نشود، نخواهیم توانست بر مشکلات آن فائق شویم.
مدیریت یکپارچه آب تنها راه مقابله با چالش‌های این حوزه است

به گزارش می متالز و به نقل از وزارت نیرو، محمد حاج رسولی‌ها در همایش پایش فرصت‌های اشتغال و تولید در حوزه منابع آب شهرستان سرخس با اشاره به برخی کاستی‌ها در حوزه آب عنوان کرد: خوشبختانه متوسط بارندگی سال آبی گذشته در کشور 342 میلی‌متر بود که این میزان رتبه چهارم در 51 سال آمار بلندمدت بارندگی کشور است.

وی با اشاره به اینکه پراکنش بارندگی در حوزه قره‌قوم در سال آبی 98-97، 310 میلی‌متر بوده است، افزود: این عدد سال قبل از آن 143 میلی‌متر بوده که رشد 118 درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران مجموع آورد آب‌های سطحی سال آبی گذشته را 89 میلیارد متر مکعب به پشت سدهای کشور عنوان کرد و گفت: این عدد در سال قبل تنها 26 میلیارد متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به میزان آورد به مخازن سدهای خراسان رضوی اضافه کرد: مجموع حجم مخازن سدهای استان یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب است که آبگیری 700 میلیون متر مکعب از حجم 1.2 میلیارد متر مکعبی سد دوستی در سال گذشته موجب زنده شدن مجدد این سد شد.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه در بحث اشتغال باید ببینیم چقدر توانسته‌ایم با فراهم آوردن زمینه سرمایه‌گذاری در بخش آب موفق باشیم، تصریح کرد: استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در تاسیسات آبی استان‌ها می‌تواند راه‌گشای حل مشکل بیکاری به‌ویژه در نوار مرزی کشور باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی در استان‌ها با هدف تدوین چشم انداز سیاست‌های مدیریت آب در استان‌ها گفت: این سند که با اجماع تمامی دست اندرکاران بخش آب به‌ویژه تشکل‌های کشاورزی، مردمی و اساتید دانشگاهی تهیه شده خواهد توانست تا حد چشمگیری جلوی اضافه برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی را در دشت‌های کشور بگیرد که خوشبختانه خراسان رضوی در تصویب این سند در کشور پیشتاز است.

وی با اشاره به اهمیت کمک دولت به مردم مرزنشین به‌ویژه شهرستان سرخس که حافظ امنیت مرزهای کشور هستند، تاکید کرد: تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم این شهر وظیفه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای است که باید در کوتاه‌ترین زمان، خط انتقال آب از سد دوستی به شهر سرخس به پایان برسد.

حاج رسولی‌ها خاطرنشان کرد: برای بحث خروج آب‌های زیرزمینی از مرز نیز یک تیم کارشناسی از دانشگاه را مسئول پیگیری این کار خواهیم کرد و جهت تکمیل و تامین اعتبار مورد نیاز سد شوریجه سرخس نیز از محل صندوق توسعه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.

عناوین برگزیده