تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۵۹۴۰۶

استفاده از توان داخلی برای تامین تجهیزات آتش‌نشانی فرودگاهی

می متالز - رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم گرامیداشت روز آتش نشانی و ایمنی تاکید کرد که امروز توان داخلی به سطحی رسیده که می توانیم بسیاری از نیازهای تجهیزاتی حوزه آتش نشانی فرودگاهی را از داخل تامین کنیم.
استفاده از توان داخلی برای تامین تجهیزات آتش‌نشانی فرودگاهی

به گزارش می متالز، سیاوش امیرمکری در این مراسم که امروز (هفتم مهر) در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی شرکت برگزار شد، ضمن اشاره به تقارن روز آتش نشانی و ایمنی با هفته دفاع مقدس عنوان کرد: دفاع مقدس و روز آتش نشانی و ایمنی هر دو یادآور و نشانگر جانفشانی و رشادت شهدای آتش نشانی فرودگاهی و شهدای دفاع مقدس است که با ایثار جان خود اجازه ندادند دشمن خاطره تلخ فتح قادسیه را تکرار کند.

وی ادامه داد:31 شهریور 59 وقتی هواپیماهای عراقی به 10 فرودگاه نظامی و غیرنظامی حمله کردند، جنگ تحمیلی آغاز شد و هفت روز پس از آن، اتفاق پالایشگاه آبادان را شاهد بودیم که جانفشانی آتش نشانان منجر به شهادت جمعی از آنها شد و امروز با گذشت 39 سال یاد آنها را گرامی می داریم و در تقویم رسمی کشور نیز خاطره آنها به عنوان روز ملی ایمنی و آتش نشانی ثبت شده است.

رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما به عنوان یک شغل تخصصی در حوزه عملیات هوانوردی دارای جایگاه ویژه ای است، افزود: یکی از پنج راهبرد اصلی ایکائو برای 15 سال آینده، ارتقای ایمنی است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم و این مهم جز با تامین نیروی انسانی، تجهیزات و قوانین و مقررات که سه حوزه اصلی فعالیت عملیات هوانوردی هستند، ممکن نیست.

وی با تاکید بر اینکه تامین 66 ماشین آتش نشانی در مدت یک سال مایه افتخار است، گفت: این توفیق نشان می دهد که پس از جنگ تحمیلی و با وجود تحریم ها توان داخلی به جایی رسیده که می توانیم بسیاری از نیازهای حوزه آتش نشانی فرودگاهی را از داخل تامین کنیم.

امیرمکری با اذعان بر کمبود محسوس نیروی انسانی در حوزه های عملیات هوانوردی عنوان کرد: طی سال های گذشته امکان جایگزینی نیروهای مورد نیاز وجود نداشته و سعی کرده ایم با برگزاری دوره های آموزشی مفید نیروی انسانی موجود را توانمند کنیم. 

وی تاکید کرد: باید سطح توانمندی نیروهای انسانی را افزایش دهیم و پیگیر توسعه آموزش در این حوزه باشیم.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به ورزیدگی و توان بالای روحی و جسمی برای انتخاب آتش نشانان فرودگاهی تاکید کرد: لازمه این شغل، جسارت، شجاعت و از خودگذشتگی است که خوشبختانه همکاران ما دارای این ویژگی ها هستند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه باید در تدوین دستورالعمل ها و قوانین آتش نشانی فرودگاهی به افزایش ایمنی در ایرساید و فضاهای فرودگاهی توجه شود، گفت: با وجود کمبود نیروی انسانی همکاران ما با از خودگذشتگی تمام تلاش خود را برای افزایش ایمنی به کار برده اند. در عین حال باید تلاش شود که نیروی انسانی مورد نیاز این حوزه در برنامه دریافت مجوز استخدام در نظر گرفته شود.

سطح تجهیزات حوزه آتش نشانی فرودگاهی قابل قبول است

همچنین در این مراسم، محمد امیرانی، معاون عملیات هوانوردی در سخنانی هدف اصلی فعالیت های حوزه عملیات هوانوردی را ارایه ایمنی عنوان کرد و گفت: بخش های مختلف معاونت عملیات هوانوردی برای توسعه ایمنی تلاش می کنند ولی جنس ارایه خدمات ایمن در آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما عشق و تلاش است و با سایر بخش ها تفاوت دارد، به گونه ای که حد و مرز در این حوزه، جان انسان هاست.

امیرانی در معرفی مهمترین اقدامات اخیر اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما به خدمت رسانی پروازهای حج با وجود دشواری های موجود از جمله محدود بودن پوزیشن های پارک هواپیما و انجام تمام پروازها توسط شرکت ایران ایر که ادوات لازم هدایت هواپیما را به اندازه کافی نداشت اشاره کرد و افزود: همکاران آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما در جریان بحران سیل فرودگاه های گرگان و خرم آباد تلاش خالصانه و قابل تحسینی داشتند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اکنون به سطح قابل قبولی در تامین تجهیزات حوزه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما رسیده ایم، عنوان کرد: از سوی دیگر توانسته ایم با همکاری کمیته سرمایه انسانی حق مسوولیت های قطع شده را برگردانیم و امیدواریم بتوانیم با افزایش ظرفیت قانونی بتوانیم فوق العاده ویژه را در اختیار همکاران قرار دهیم.

امیرانی یکی از اولویت های حوزه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما را آموزش نیروی انسانی عنوان کرد و افزود: اخیرا شبیه ساز دود را در فرودگاه مشهد افتتاح کردیم که در افزایش آمادگی کارکنان آتش نشانی فرودگاهی موثر است. همچنین برگزاری دوره های آموزشی متنوع را در برنامه داریم.

وی همچنین با تاکید بر کمبود نیروی انسانی حوزه آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما عنوان کرد: در برنامه کوتاه مدت تامین 200 نیروی انسانی مورد انتظار است.

در این مراسم همچنین حمید حاجی بیگی، مدیرکل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما به ارایه گزارشی درباره اقدامات انجام شده در این اداره کل در حوزه های تجهیزات، نیروی انسانی و قوانین و مقررات پرداخت.

منبع: تین نیوز
عناوین برگزیده