تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۵۴۰
کد خبر: ۵۹۸۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهندس ابراهیمی مدیرعامل فولاد سیرجان ایرانیان:

به دنبال صرفه جویی ۳۰ درصدی مصرف آب در تولید فولاد هستیم

می متالز - نشست خبری مهندس رمضان قربان ابراهیمی مدیرعامل فولاد سیرجان ایرانیان با اصحاب رسانه در محل این شرکت در شهرستان سیرجان برگزار شد.
به دنبال صرفه جویی ۳۰ درصدی مصرف آب در تولید فولاد هستیم

به گزارش می متالز، مهندس ابراهیمی در رابطه با شرکت فولاد سیرجان ایرانیان توضیح داد : فولاد سیرجان ایرانیان یکی از زیرمجموعه های هلدینگ میدکو است که از سال ۸۹ فعالیت خود را در قالب چندین شرکت مربوطه در زمینه های تولید، اکتشاف و استخراج، تامین و تدارکات، پشتیبانی شرکت های تولیدی آغاز کرده که یکی از این شرکت ها، شرکت فولاد سیرجان ایرانیان است که فعالیت آن از معدن شروع تا تولید شمش فولادی ادامه دارد.

مدیر عامل فولاد سیرجان ایرانیان افزود: معادن شماره ۲، ۴ ، و ۶ منطقه گل گهر به این شرکت واگذار شده است معدن شماره ۴ به صورت کامل و معدن شماره ۲ که به صورت اشتراکی با شرکت توسعه معادن ماهان و گل گهر واگذار شده که ما در معدن شماره ۴ عملیات استخراج را انجام می دهیم و این معدن مواد اولیه ما را تامین می کند. پس از آن سنگ آهن را تبدیل به کنسانتره می کنیم که ظرفیت آن حدود ۴ میلیون تن در سال است که ۲/۵ میلیون تن آن در فولاد سیرجان استفاده و مازاد آن به کارخانجات فولاد بوتیا و فولاد زرند و شرکت های دیگر استان کرمان یا کشور فروخته می شود.

وی افزود: ظرفیت تولید کنسانتره شرکت در سال ۴ میلیون تن و گندله سازی ۲/۵  میلیون تن، آهن اسفنجی ۱ میلیون تن و شمش ۱ میلیون تن است که هدف گذاری دولت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال ۱۴۰۴ است که هم اکنون ظرفیت تولید فولاد کشور ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن می باشد و در رتبه دهم تولید دنیا را در اختیار داریم.

وی در رابطه با اینکه معادن فعلی تا چند سال دیگر، نیاز ما را تامین می کنند گفت: اگر ظرفیت تولید فولاد کشور به ۵۵ میلیون تن در سال برسد معادن شناخته شده فعال توان پشتیبانی نخواهند داشت و باید اکتشافات جدید صورت بگیرد اما در معادن ۲ ، ۴ و ۶ نویدی که ما داریم به این صورت است که معدن شماره ۴ حدودا تا ۳۰ سال ما را تامین خواهد کرد و معدن شماره ۲ حدود ۱۲ الی ۱۳ سال دیگر ما را پشتیبانی می کند و معدن شماره ۶ که اولین معدن زیر زمینی در کشور خواهد بود حدود ۲۵ سال دیگر ما را تامین خواهد کرد و این نشان می دهد که ما ۵۰ الی ۶۰ سال آینده را از این معادن استخراج خواهیم داشت.

مهندس ابراهیمی افزود: نزدیک ۱۹۰۰ نفر در «فولاد سیرجان ایرانیان» به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و ۱۷۰۰ الی ۱۸۰۰ نفر هم به صورت غیر مستقیم در بخش های تعمیرات، فضای سبز، حمل و نقل، نظافت و … فعالیت دارند.

وی افزود : هدف ما بیشتر تامین حلقه های مفقودی زنجیره صنعت داخلی و خود کفایی است و مازاد آن در قالب گندله، آهن اسفنجی و شمش صادر می شود.

مدیرعامل فولاد سیرجان ایرانیان یادآور شد: ما در سال جاری حدود ۴ محموله گندله به وزن ۲۳ هزار تن و حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱۵ الی ۲۰ هزار تن شمش صادرات داشته ایم.

وی گفت: در رابطه با موارد زیست محیطی شرکت ما استاندارد هایی را کسب کرده از جمله ایزو ۱۴۰۰۰ و ایزو ۱۸۰۰۰ و ایزو آزمایشگاه و پروانه شرکت سبز را فولاد بردسیر زیر مجموعه ما از سازمان زیست محیطی کشور دریافت کرده ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد سیرجان ایرانیان در ادامه افزود: مقدار آب مصرفی در ایران طبق تحقیقات انجام شده از ۱۰۰ واحد بین ۸۸ تا ۹۲ واحد آن در صنعت کشاورزی است و حدود ۳ الی ۴ واحد آن صرف نیروی انسانی و ۱ الی ۲ واحد هم تلفات آب و حدود ۴ الی ۵ واحد از آن صرف صنعت می شود که ما تلاش هایی برای کاهش مصرف کرده ایم و آب میکاپ را به صفر رسانده ایم و به دنبال صرفه جویی۳۰ درصدی آب در تولید فولاد هستیم . مقدار آب مصرفی کنسانتره در هر تن ۸ دهم تا ۹ دهم متر مکعب است یعنی حدود ۴ میلیون متر مکعب در سال نیاز داریم ولی ما این را با ۳ پروژه دیباترینگ، فلوتاسیون و تراب لودینگ کاهش داده ایم که هر ۳ پروژه برای به تولید رسیدن ضرورت نداشته ولی برای ما الزام بود برای اینکه مسائل محیط زیستی در الویت بوده اند.

وی افزود: در حوزه مسوولیت اجتماعی هم در زمینه ورزش و فضای سبز و سایر حوزه ها فعالیت مداوم داریم.

مهندس ابراهیمی در رابطه با نحوه ی جذب استخدام در شرکت فولاد سیرجان ایرانیان گفت: تیمی از دانشگاه صنعتی شریف تهران از متقاضیان آزمون استخدامی می گیرد و پس از ۳ ماه دوره آزمایشی متقاضیان جذب شرکت می شدند و فرآیند ما به این صورت است که بیشتر جذب نیرو بصورت بومی باشد.

وی خاطر نشان کرد: اگر توسعه در سیستم نباشد یعنی مرگ سیستم، توسعه ادامه حیات است و ما برای توسعه بعد از به حداکثر رسیدن ظرفیت تولید و همچنین راه اندازی طرح های فولاد بوتیا و … قصد داریم با ترمیم زیر سقفی در آینده تولید گندله سازی را از ۲/۵ به ۳/۵ میلیون تن در سال افزایش دهیم و با افزایش تولید گندله قطعا خط احیا را نیز افزایش خواهیم داد و در برنامه توسعه ای ما ایجاد یک خط فولاد سازی دیگر نیز وجود دارد.

 

عناوین برگزیده