تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۳:۱۹
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۵۹۹۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
یادداشت

حرکت در مدار توسعه

می متالز - با تجربه مثبتی که از برگزاری همایش فلزات غیرآهنی در سال گذشته داشتیم‌، برنامه‌ریزی‌ها برای حضور و مشارکت در سال‌جاری نیز انجام شد و شرکت ملی صنایع مس ایران با تشکیل کمیته‌های مختلف در خصوص محورهای شش‌گانه‌ تعیین شده در دو بخش همایش و نمایشگاه امسال نیز حضور جدی دارد.
حرکت در مدار توسعه

به گزارش می متالز، این کمیته‌ها بر اساس محور‌های همایش فعالیت داشته و موضوعاتی را برای ارائه در همایش آماده می‌کنند. محورهای همایش توازن زنجیره‌ تامین، اکتشاف تا حصول محصول نهایی، مصارف داخل و صادرات در بازار صنایع غیرآهنی است که براساس آن مواردی از سوی کمیته‌ها برای طرح در این همایش در نظر گرفته شده است.

در مقوله توازن در زنجیره تولید به لطف اینکه این شرکت فعالیت گسترده در حوزه زنجیره تولید دارد همواره سعی کرده تا توازن را در این عرصه حفظ کند.

اما محور دوم در حوزه صادرات است که با توجه به تحریم‌ها، آیین‌نامه‌ها، قوانین داخلی و زیرساخت‌ها، مد نظر قرار گرفته شده است.

در خصوص تامین سرمایه و تبادلات مالی داخلی و بین‌المللی نیز اقدامات موثری در جریان است. چهارمین محور مربوط به بومی‌سازی و رونق تولید در صنایع غیرآهنی است که با ارتباط با  نهادهای دانش‌بنیان و بنگاه‌های کوچک و متوسط سعی شده تا اغلب قطعات مورد نیاز شرکت بومی‌سازی شود و همچنین آمادگی کامل برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در این عرصه را داریم.

موضوع دیگر بحث انرژی، آب، محیط‌زیست و اقتصاد چرخه‌ای در بهره‌وری صنایع غیرآهنی است که با توجه به کمبود آب در کشور شرکت ملی صنایع مس ایران اقدامات موثری را در خصوص بهره‌وری و کاهش مصرف آب و همچنین انرژی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و همچنین سرمایه‌گذاری برای انتقال آب از خلیج فارس انجام داده است.

ششمین محور نیز مربوط به تکنولوژی و نوآوری با نگاهی ویژه بر ارتباط صنعت و دانشگاه است. کارگروه ویژه‌ای که برای همایش فلزات غیر آهنی در شرکت ملی صنایع مس ایران تشکیل شد تاکنون نزدیک به حدود ۱۲ جلسه در مدت دو ماه و نیم پیش از شروع همایش داشته است و شرکت خدمات بازرگانی فلزات غیرآهنی که مسوولیت برگزاری نمایشگاه را بر عهده دارد، امور انبارها و سفارشات مجتمع‌های تولیدی یعنی مس سرچشمه، مس شهر بابک و مس سونگون و سایر موارد مربوط به نمایشگاه بر عهده دارد تا این نمایشگاه به نحو احسن برگزار شود.

نمایشگاه در دو محور و برای هدف مشخص  بحث بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان ونامگذاری امسال به نام سال رونق تولید برپا شده است.

علاوه بر این اقتصاد مقاومتی را هم به‌عنوان یک هدف و سلاح در شرکت ملی صنایع مس ایران می‌شناسیم و ما سالیان سال است که به‌عنوان شرکت پیش‌رو در بومی‌سازی، بسیاری از قطعات خط تولید را در داخل ساخته و مورد استفاده قرار داده‌ایم.

ما در دو محور اساسی، یکی بحث ارائه نیازمندی‌ها و دیگری عرضه توانمندی‌ها در ساخت قطعات بومی‌سازی شده، فعالیت داریم، لذا از صنعتگران دعوت می‌کنیم که در نمایشگاه حضور پیدا کرده و از نزدیک با توانمندی‌های شرکت مس آشنا شوند و بدین ترتیب شاید با تجمیع نیاز‌ها و با تولید انبوه کلیه هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهیم.

در خصوص توانمندی‌ها نیز این شرکت با توجه به اینکه همواره مورد تحریم‌های ظالمانه بوده از سال ۱۳۷۳ ساخت داخل را آغاز کرده ودر بسیاری از قطعات پرمصرف موفق بوده است تا جایی که تا سال ۱۳۸۴ حدود شش هزار قطعه و  از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۲ بالغ بر  ۶۵۰۰ قطعه ساخت داخل شده است.

در واقع ما سالانه حدود ۱۰۰۰ قطعه جدید را که پر مصرف بوده و ارزبری بالایی داشته، در شرکت ملی صنایع مس ایران بومی‌سازی کردیم و این رقم در حال حاضر به ۱۶ هزار قطعه رسیده است.

در این نمایشگاه برای ۱۳ شرکت که با ما در زمینه تولید قطعات همکاری دارند، غرفه در نظر گرفته شده است. این شرکت‌ها در زمینه قطعات ریخته‌گری، انتقال نیرو و مکانیکال، ابزار دقیق برقی، لاستیکی و پلی‌اورتان فعالیت دارند.

اقدامات موثر شرکت در عرصه تولید و فروش باعث شد توانمندی‌های خود را در این همایش عرضه کنیم. یکی از موضوعات مهمی‌که در این همایش به آن پرداخته می‌شود بحث تولید و فروش شرکت ملی صنایع مس ایران است که در سال جاری رکورد‌های جدیدی را به ثبت رسانده و علاوه بر آن با اقدامات موثر مدیریت و تلاش‌های تک تک همکاران در شرکت، در نیمه نخست امسال موفق شدیم فروش کل سال۹۷ را محقق کنیم.

همچنین در خصوص بهره‌وری در حوزه آب نیز اقدامات موثری در این شرکت انجام شده و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید تا چندین مرتبه آبی که در واحدها استفاده می‌شود بازیافت شده و مجدد در فرایند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر میزان آب مصرفی در واحد‌های مختلف به‌خصوص کارخانه‌های تغلیظ از استاندارد‌های روز دنیا فراتر و بهتر است .  

در خصوص اکتشاف نیز با توجه به اقدامات جدیدی که در حوزه شناسایی صورت گرفته ذخایر جدیدی اکتشاف شده است. گروه‌های اکتشافی ما در کل پهنه‌ کشور به‌خصوص مناطق اصفهان، یزد، سیستان و ‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی، آذربایجان و کرمان مستقر هستند و با علم بر اینکه اکتشاف سرلوحه کارهای عملیاتی معادن است اقدامات مثبتی در این خصوص انجام شده است.

در بازار‌های جهانی نیز با وجود تحریم‌ها این شرکت موفق شده تا با حفظ کیفیت بالاتر از استاندارد‌های جهانی همواره مشتریان خود را در سطح بین‌الملل داشته باشد.

کیفیت تولید مس کاتد، مفتول، اسلب و بیلت ما بالاتر و فراتر از استانداردهای جهانی است. به همین دلیل عمده مصرف مس کاتد «شرکت ملی صنایع مس ایران» در صنایع ‌های‌تک است.

از دیگر مواردی که برای ما بسیار مهم است آینده این صنعت مس است که به زعم کارشناسان و موسسات معتبر نظیر «وود مکنزی» این فلز آینده درخشانی خواهد داشت.

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان روند صعودی تقاضا در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت و این موضع باعث رشد قیمت مس خواهد شد.

ما برای حرکت در مسیر توسعه، نیازمند سه عامل هستیم؛ اقتصاد، اجتماع و محیط‌زیست سه ضلع مثلث توسعه است. برای رسیدن به توسعه باید این سه ضلع به موازات هم پیش بروند در غیر این صورت نمی‌توان به هدف نهایی  دست پیدا کرد.

سعد عبدی/ مدیر برنامه‌ریزی و نظارت شرکت صنایع ملی مس ایران

عناوین برگزیده