تاریخ: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۵۹۹۶۳

قرارداد ۵۰۰۰ میلیارد تومانی بخش‌ خصوصی با بندر رجایی امضا شد

می متالز - معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از امضای قرارداد پنج هزار میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوردی با بخش خصوصی برای احداث بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ میلیون تن ظرفیت نهایی این ترمینال است که در سه فاز معادل ۱۸۰ هکتار تعریف شده است.
قرارداد ۵۰۰۰ میلیارد تومانی بخش‌ خصوصی با بندر رجایی امضا شد

به گزارش می متالز، محمد علی حسن زاده در مراسم امضای قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی در  بندر شهید رجایی گفت: این ترمینال بزگترین ترمینال مواد معدنی در خیلج فارس و دریای عمان خواهد بود وبا توجه به موقعیت بی نظیر معدنی کشور تحول شگرف در این صنعت ایجاد خواهد کرد. چرا که این ترمینال ظرفیت نهایی بالغ بر ۵۰ میلیون تن دارد.

وی افزود: نخستین کارکردی که برای این ترمینال در نظر گرفته شده صادرات مواد معدنی است و از این طریق می‌توانیم با استانداردهای بسیار بالاتر کشتی‌ها را بارگیری کرده و صادرات مواد معدنی را با قیمت تمام شده پایین تر و قدرت رقابت بیشتر به بازارهای هدف صادر کنیم. البته ایجاد شهر لجستیکی یکی دیگر از کارکردهای است که برای این ترمینال در نظر گرفته شده است که در این راستا مقرر شده دو هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی در این منطقه به بندر شهید رجایی ملعق شود و صنایع نیز بتوانند در آن مستقر شوند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که همه فعالان حوزه صنعت و معدن کشور می‌توانند از مزیت منطقه‌ای ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی استفاده کنند اظهار کرد: سومین کارکرد ترمینال مواد معدنی در بندر شهید رجایی واردات مواد معدنی با ارزش افزوده بالاتر از کشورهای دیگر برای تولید محصولات نهایی در کارخانجات و صادرات مجددا آن به کشورهای دیگر است باید به این نکته نیز توجه شود.

وی گفت: فعالان اقتصادی هم می‌توانند برای تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر و صادرات آن با قدرت رقابتی بالاتر از مزیت منطقه‌ای ویژه بندر شهید رجایی استفاده کنند. که می‌توان به مزیت‌های مانند ایجاد کارخانه و تبدیل مواد اولیه معدنی به فرآورده‌های بیابینی اشاره کرد.

حسن زاده همچنین درباره شرایط قرارداد و چگونگی احداث و بهره برداری از این ترمینال گفت: این قرارداد در سه فاز تعریف شده که هر یک از فازهای آن بازه زمانی سه ساله دارند و با بهره برداری از آن امکان پهلو دهی شناورها بیش از دو برابر شده و به ۱۵۰ هزار تن خواهد رسید. همچنین  با ایجاد زیرساخت‌های محدوده ۱۸۰ هکتاری این ترمینال اسکله آن با ظرفیت پهلودهی شناور ۱۰۵ هزار تنی و نیروگاه تولید برق ۱۵ مگاواتی ساخته خواهد شد و با ظرفیتی که برای آن در نظر گرفتیم می‌توانیم خوارک کارخانجات را تامین کنیم.

وی همچنین درباره ویژگی‌های اجرای این پروژه توضیح داد: ایجاد یک ترمینال مکانیزه مواد معدنی با تمرکز بر حمل و نقل ریلی از مبادی مربوطه تا بندر شهید رجایی و بالعکس،   ارتقای ظرفیت عملیاتی صادرات مواد معدنی از طریق احداث اسکله، کاهش حوادث در بندر، افزایش حمل ونقل به صورت ریل‌های کاهش آلایندگی و آلودگی هوا و اشتغال زایی پایدار برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم مهمترین ویژگی‌های اجرای این طرح است.

عناوین برگزیده