تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۶۰۱۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بهرام شکوری:

از فعالان اقتصادی مشورت بگیرید

می متالز - بهرام شکوری در میزگرد تخصصی تحریم ها و جهش ارزی و تاثیر آن ها بر تجارت مس و معاملات آن در بورس کالا در دومین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع غیرآهنی و فناوری های وابسته از رابطه دولت با فعالان اقتصادی سخن گفت که در ادامه می خوانید.
از فعالان اقتصادی مشورت بگیرید

به گزارش می متالز، بهرام شکوری فعال بخش خصوصی و نماینده صنایع بالادست و پایین دست مس در میزگرد تخصصی در دومین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری های وابسته با نگاهی به تولید و بازار گفت: مس و روی جز فلزاتی هستند که در کوتاه مدت و بلند مدت جاذبه برای سرمایه گذاری را دارند. قیمت های جهانی نشان می دهد تا سال 2030 قیمت ها روند صعودی خواهند داشت ولی نه با شیب تند و حداقل به 7000 دلار هم خواهد رسید.
به عقیده شکوری اگر دولت دست از سر معدن و صنایع معدنی بردارد عرضه و تقاضا تعادل را در بازار ایجاد خواهند کرد و اگر دولت به تشکل های صنفی و فعالان اقتصادی اعتماد کند قیمت های عادلانه ای در تنظیم بازار بوجود خواهد آمد.
وی افزود: بورس کالا یکی از ابزارهایی است که می تواند به عرضه و تقاضا کمک کند تا قیمت های عادلانه ای تعیین شود. در برخی صنایع مانند روی بورس کالا پاسخگو نیست ولی در حوزه مس می توان بورس را فعال کرد.
شکوری ادامه داد: ما هرچه بتوانیم صنایع بالادست و پایین دست را تقویت کنیم به نفع کشور است ولی باید به فعالان اقتصادی اجازه دهیم که بتوانند در هر بخش آزادانه محصول خود را بفروشند. با وضع عوارض 25% فعالین اقتصادی دچار مشکل می شوند.
وی خاطرنشان کرد: طبق گفته سلطان زاده مدیر عامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات ثبات در سیاست گذاری ها مهم است.
صاحبان سرمایه در انتظارند تا اتفاقات حوزه مالیات را ببینند. دولت نمی تواند تمام سرمایه گذاران خارجی را جمع کند و بستر را به گونه ای فراهم کند و هرروز یک تصمیم بگیرد.
وی ادامه داد: آنقدر از فعالان اقتصادی مشورت گرفته نشده که این موضوع به قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار تبدیل شده است. طبق بند 2 و3 این قانون دولت باید در تصمیم گیری هایش از فعالان اقتصادی مشورت بگیرد ولی متاسفانه این گونه نیست.
شکوری افزود: گزارش بورس در رابطه با مس نشان می دهد هر کجا که دولت دخالت داشته یک رانت ایجاد شده است و نهایتا سبب مختل شدن کارکرد اصلی عرضه و تقاضا و افزودن پول به جیب دلال ها شده است.
به گفته شکوری هر کجا که دولت دخالت نداشته مکانیسم بازار بصورت درست حرکت کرده است.
وی گفت: زمانی ما می توانیم شاهد توسعه معدنی کشور باشیم که سیستم تنظیم بازار حداقل مس را به دست انجمن ها و تشکل های صنفی بسپارد و دولت هم کمترین دخالت را در این امور داشته باشد.

 

صادرات

شکوری افزود: اگر پیمان سپاری ارزی مشکلات امروز ما را حل کند دیگر مشکلی نخواهیم داشت و صادرکنندگان می توانند محصولاتشان را صادر کنند. دولت با سامانه گذاشتن، مانع ایجاد کردن و راه های دیگر سیستم را دچار مشکل کرده است یعنی در اصل مشکل را خود دولت ایجاد می کند. اگر دولت دخالت نکند فعالان اقتصادی وظایف خود را به خوبی انجام خواهند داد.
شکوری در پایان گفت: با وجود تحریم ها فروش مس ادامه دارد. این نشان می دهد ما تحریم ها را می توانیم دور بزنیم ولی دولت را نمی توانیم.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده