تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۹
بازدید: ۳۴۴
کد خبر: ۶۰۴۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آمادگی «ذوب» برای خرید نقدی سنگ آهن

می متالز - ذوب آهن اصفهان در حمایت از معادن کشور برای خرید نقدی سنگ آهن اعلام آمادگی کرد.
آمادگی «ذوب» برای خرید نقدی سنگ آهن

به گزارش می متالز، معاون خرید ذوب آهن اصفهان گفت: در پی تصمیم دولت برای مبارزه با خام فروشی در حوزه صنایع معدنی و وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات سنگ آهن، این شرکت ،آمادگی  خرید نقدی  سنگ آهن مگنتیت و هماتیت  با FE  بالای 58  با هر تناژی از هر نقطه ای از کشور ، گوگرد کمتر از دو دهم، فسفر کمتر از دو هزارم و سیلیس 6  را دارد. به گفته محمد جعفرصالحی معادنی که تمایل به فروش سنگ آهن به ذوب آهن اصفهان داشته باشند می توانند با شماره تلفن 03152573082 و 03152572292 تماس بگیرند.

وی تاکید کرد: سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن عیاری با FE بالاتر از 60 داشته باشد اما  با توجه به شرایط کنونی و کمبود سنگ آهن، در حال حاضر به ناچار سنگ آهن با FE بالاتر از 58 نیز در این شرکت استفاده می شود. معاون خرید ذوب آهن اصفهان ابراز امیدواری کرد: معادن سنگ آهن به یاد بیاورند که در زمان افت شدید قیمت صادراتی سنگ آهن، این شرکت با دریافت تمام سنگ آهن تولیدی معادن منطقه سنگان (پلاسری)، از این معادن حمایت کرد.

جعفرصالحی تولید امسال مادر صنعت ایران را نیازمند 6 و نیم میلیون تن سنگ آهن دانست و تاکید کرد:  باتوجه به بهره گیری از شیوه کوره بلند در ذوب آهن نیاز است از سنگ آهن دانه بندی به اضافه آگلومره و برای غنی سازی عیار سنگ آهن دانه بندی از کنسانتره و نرمه گندله استفاده شود.

 به گفته وی با توجه به اینکه شرکت های فولادی داخلی با کمبود سنگ آهن مواجه هستند، وضع عوارض 25 درصدی بر صادرات این محصول، اقدامی ضروری است اما امیدواریم  قیمت پایه صادراتی سنگ آهن شامل قیمت منطقی متناسب با قیمت های جهانی صادراتی مورد ادعای معادن سنگ آهن اجرایی تا از کاهش آثار بازدارنگی این عوارض، جلوگیری شود.

 معاون خرید ذوب آهن اصفهان، طرح سهمیه بندی مواد اولیه برای واحد های تولید کننده فولاد کشور را نیز اقدام حمایتی خوب دولت دانست و گفت: در این سهمیه بندی به سنگ آهن دانه بندی ، نیاز اصلی ذوب آهن،توجهی نشده و تنها گندله و کنسانتره مد نظر قرار گرفته است. به گفته محمد جعفرصالحی اختصاص یک میلیون و 750 هزار تن سنگ آهن به این شرکت، تنها حدود 25 درصد نیاز سنگ آهن ذوب آهن  را تأمین می‌کند.

اوایل شهریور بود که خام فروشی سنگ آهن و مشکلات ذوب آهن به عنوان مادرصنعت ایران به خبر اول رسانه های کشور تبدیل شد. ذخیره دو میلیون تنی سنگ آهن در ذوب آهن اصفهان در سال های 92 و 93 به کمتر از 200 هزار تن رسیدکه این نشان از کاهش 10  برابری توان خرید مواد اولیه در این واحد صنعتی بزرگ داشت.

در واقع 45 درصد ظرفیت ذوب آهن معادل سرمایه گذاری 45 هزار میلیارد تومانی بدون استفاده باقی مانده بودومسئولان این شرکت بزرگ مدعی بودند برای استفاده از کل ظرفیت خود (تولید سالانه حدود چهار میلیون تن)  6 و نیم میلیون تن سنگ آهن دانه بندی شده و مواد آهن دار نیاز است.

ذوب‌آهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولید کننده محصول‌های طویل در خاورمیانه  با ظرفیت سه میلیون و 600 هزارتن فولاد ، انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی است.

عناوین برگزیده